Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredde skrivet 16 augusti 2008, 03:07:13 AM

Titel: En H20A...
Skrivet av: Fredde skrivet 16 augusti 2008, 03:07:13 AM

...blev mitt sällskap under halva Fredagens arbetspass. En helt okej vagn på den linjen!
Hoppas det ramlar in lite blåa när vi kommer in på det nya året, men det vågar man inte hoppas på?

(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/P8150029b.jpg)

Lite taskit läge på solen när jag skulle knäppa bilden bara..


/Fredde

Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Karsten skrivet 16 augusti 2008, 10:06:13 AM
Så där ja! Den är lite trött 1851, men går mjukt och trivsamt.
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Fredde skrivet 16 augusti 2008, 10:35:55 AM
CitatSå där ja! Den är lite trött 1851, men går mjukt och trivsamt.

Jo men det var enda nackdelen.. Hur många klagade på busstypen? Noll personer! :D

Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Karsten skrivet 16 augusti 2008, 11:12:38 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 16 augusti 2008, 10:35:55 AM
Jo men det var enda nackdelen.. Hur många klagade på busstypen? Noll personer! :D



Så klart! De fick ju för en gångs skull sittplats allihop.. ;)
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: M224 skrivet 16 augusti 2008, 11:20:07 AM
Mycket trevligt!  :)
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Jo skrivet 16 augusti 2008, 11:43:49 AM
Citat från: Karsten skrivet 16 augusti 2008, 11:12:38 AM
Så klart! De fick ju för en gångs skull sittplats allihop.. ;)

Så du antyder alltså att kunderna skulle tycka det är bättre med sittplats än lågentré?
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Ersa skrivet 16 augusti 2008, 12:26:07 PM
Citat från: Jo skrivet 16 augusti 2008, 11:43:49 AM
Så du antyder alltså att kunderna skulle tycka det är bättre med sittplats än lågentré?

1: Normalgolv. Klagomål från vissa resenärer att de har svårt att ta sig upp i framdörren.
2: Lågentré. Klagomål på att trappan bak till den normalgolvade bakre delen är för brant.
3: Låggolv. Klagomål från samma resenärer att de har svårt att ta sig upp på sätena ovanpå hjulhusen, då dessa sitter aldeles för högt upp i förhållande till det låga golvet.
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Karsten skrivet 16 augusti 2008, 18:08:20 PM
Citat från: Jo skrivet 16 augusti 2008, 11:43:49 AM
Så du antyder alltså att kunderna skulle tycka det är bättre med sittplats än lågentré?

En stilla antydan, ja. ;)
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: at1981 skrivet 16 augusti 2008, 18:17:55 PM
Hej!


Klagomål = 0

Däremot finns det ju lite + gentemot B9S men tyvärr ett enda - gentemot B9S. (Det som B9S och 1851 har gemensamt räknas inte upp)


Börjar med +:

+ Skinn i nackstödet.
+ Tygmatta i taket.

- Brunfärgad nattbelysning gentemot B9S som har den blå-gröna-färgen på sin nattbelysning.





Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Karsten skrivet 16 augusti 2008, 18:26:15 PM
Citat från: at1981 skrivet 16 augusti 2008, 18:17:55 PM

- Brunfärgad nattbelysning gentemot B9S som har den blå-gröna-färgen på sin nattbelysning.







Den äldre nattbelysningen är mycket bättre. Den gröna i B9S är alldeles för svag vilket gör att allt färre förare anser att det är tillräckligt ljust med enbart nattbelysning i B9S, alltså går fler bussar med lysrörsbelysning. Det kan väl inte klassas som ett "+" ens för dig? ;)
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: at1981 skrivet 16 augusti 2008, 19:05:09 PM
Citat från: Karsten skrivet 16 augusti 2008, 18:26:15 PM
Den äldre nattbelysningen är mycket bättre. Den gröna i B9S är alldeles för svag vilket gör att allt färre förare anser att det är tillräckligt ljust med enbart nattbelysning i B9S, alltså går fler bussar med lysrörsbelysning. Det kan väl inte klassas som ett "+" ens för dig? ;)


Hej!

Detaljen som sådan är ju bra ju mörkare det är, men praktiskt så har jag bara vid ett ytterst fåtal tillfällen fått äran att åka med 474 med B9S-nattbelysning.
Men om nattbelysning gav lite mer ljus ifrån sig kanske det skulle bli vanligare att förare använde nattbelysning.

Så, nu är problemet löst :) -- -- Sätt in regionala 18-vagnar på 474 istället och låt B9S köras på 471 och övriga Nacka-linjer :). Bussturer som går från Kolvik till resp. slutdestination har så kort restid så där behövs inte så fina bussar, men om turerna går till/från Slussen så får det sparas lite regionala 18-vagnar till dem också :)


Vagnutsättarna ska lära sig att tänka komfortabelt, det vill säga att om de vet att ett vagnonlopp enbart innehåller icke landsortslinjer så ska de inte sätta in regionala vagnar på det omloppet utan läsa omloppen först och se vad de innehåller och sedan sätta ut vagnar så fina vagnar hamnar så rätt som möjligt :). T.ex. såg jag 1870 en gång på linje 434 och då har nog vagnutsättarna inte tänkt till riktigt noga eftersom det blev så fel, att Nacka/Värmdös längsta linje fick en icke regional vagn.

Sedan var det dessutom skandalöst ut av Busslink att sätta in vagn 5641 på 637 från Singö till Stockholm och det är också en icke regional vagn, så det är ett problem som finns inom SL oavsett entreprenör att komforttänkandet är borta med vinden :(. Så det är nog SL som måste ta sitt ansvar och se till att deras kunder får den bästa tänkbara kvalitén som är möjlig och sätta lite krav på entreprenörerna så entreprenörerna vet vad som gäller och då lättare kan planera vagnutsättningsarbetet.

Eventuellt kanske man kan anpassa omloppen också med s.k. regionala omlopp och lokala omlopp eller vad man nu ska kalla det, där de s.k. regionala omloppen enbart innehåller långlinjer där krav finns att det ska framföras regionalt utrustade bussar.

Men en sak som Swebus ligger + gentemot Busslink är att jag inte har sett en enda icke regional B9S medan Busslink dessvärre har en hel hög icke regionala B9S.


Visst, det kan gärna få va lågentré men som jag har sagt förut ska komforten inte bli lidande :(
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Optimal skrivet 16 augusti 2008, 21:55:49 PM
Det är väll inget skinn i nackstöden utan nån form av "Plast"
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: JDS skrivet 16 augusti 2008, 22:02:35 PM
Citat från: at1981 skrivet 16 augusti 2008, 19:05:09 PM
Vagnutsättarna ska lära sig att tänka komfortabelt, det vill säga att om de vet att ett vagnonlopp enbart innehåller icke landsortslinjer så ska de inte sätta in regionala vagnar på det omloppet utan läsa omloppen först och se vad de innehåller och sedan sätta ut vagnar så fina vagnar hamnar så rätt som möjligt

MOAHAHAHAhahahaha........  ;D

Finns det ens något som heter "Vagnutsättare"? Jag har fått intrycket att man sätter ut bussar på ett synnerligen slentrianmässigt sätt, i synnerhet där, och att det dessutom verkar vara väldigt lätt för föraren att ta ut en annan buss än den som anvisats.
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Optimal skrivet 16 augusti 2008, 22:07:38 PM
Citat från: JDS skrivet 16 augusti 2008, 22:02:35 PM
MOAHAHAHAhahahaha........  ;D

Finns det ens något som heter "Vagnutsättare"? Jag har fått intrycket att man sätter ut bussar på ett synnerligen slentrianmässigt sätt, i synnerhet där, och att det dessutom verkar vara väldigt lätt för föraren att ta ut en annan buss än den som anvisats.

Vagnutsättare har Busslink. SÅ det finns något som heter det JA. Föraren ska ta den bussen som han får av Vagnutsättaren. Fungerar den inte, Dvs startar inte eller något annat så får han/hon en annan vagn.
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: homer skrivet 16 augusti 2008, 22:21:40 PM
Citat från: Optimal skrivet 16 augusti 2008, 21:55:49 PM
Det är väll inget skinn i nackstöden utan nån form av "Plast"

alla H20A, H47 och H48 har riktigt skinn det är inte syntetläder
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Optimal skrivet 16 augusti 2008, 22:34:16 PM
Citat från: homer skrivet 16 augusti 2008, 22:21:40 PM
alla H20A, H47 och H48 har riktigt skinn det är inte syntetläder

Wow. har dom lyxat till det. Maxci har bara plast vad jag vet.
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Karsten skrivet 16 augusti 2008, 22:58:04 PM
Citat från: Optimal skrivet 16 augusti 2008, 22:34:16 PM
Wow. har dom lyxat till det. Maxci har bara plast vad jag vet.

Ja, men det är ju något som är inköpt i efterhand, eftersom NocoCity-stolarnas nackstöd blev sunkiga så snabbt.
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Karsten skrivet 16 augusti 2008, 23:03:39 PM
Citat från: Optimal skrivet 16 augusti 2008, 22:07:38 PM
Vagnutsättare har Busslink. SÅ det finns något som heter det JA.
Så fint då. Swebus har i stället ett optimeringsprogram som sätter ut vagnarna, om nu inte trafikledaren väljer att aktivt göra det själv(när tid och intresse finnes). Hänsyn tas i första hand till hur mycket bränsle de olika vagnindividerna drar, och hur omloppet är specat (krav på regional, miljözon mm.. om sådana krav finns inmatade).
Citat från: Optimal skrivet 16 augusti 2008, 22:07:38 PM
Föraren ska ta den bussen som han får av Vagnutsättaren. Fungerar den inte, Dvs startar inte eller något annat så får han/hon en annan vagn.

Ja, men förare missar ibland och t.ex. kanske tar 3869 i stället för 3969 och då blir det "obekväma" bussar på regionallinjer.
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Fredde skrivet 17 augusti 2008, 02:02:34 AM
Ja nån ståplats blev det då inte med denna buss. Snarare sittplatser över...

De blå B9S måste ju även de vila ibland, speciellt när km.mätaren visar:

(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/DSC00515.jpg)

Knäppte bilden (med nallen) under Lördagskvällen, då den slog om.

/Fredde

Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Karsten skrivet 17 augusti 2008, 10:00:53 AM
40000 mil på 3 år, här går det undan..
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Ersa skrivet 17 augusti 2008, 10:10:44 AM
C:a 36,5 mil/dag i genomsnitt. De är snart inkörda då?
Behåller de blåfärgen och går i samma trafik hela ålderskravet ut tro? :P
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Fredde skrivet 17 augusti 2008, 14:05:11 PM
Citat40000 mil på 3 år, här går det undan..

Ja det var tydligen den första som passerade 40.. Gissar att den är ute och rullar idag också. Gick igår på det längsta omloppet, kl 5 till 01.

CitatC:a 36,5 mil/dag i genomsnitt. De är snart inkörda då?
Behåller de blåfärgen och går i samma trafik hela ålderskravet ut tro? :P

Ja nu börjar de kännas inkörda.. ;) Denna gick faktiskt riktigt bra!
Skulle dock tvivla på att man lackerar om dessa till röda senare. Fast det är klart, det ska ju till en biogasdepå för Värmdö i sammanband med upphandligen (som nog kommer bli förskjuten 1 eller 2 år enl. tidigare tråd), så då kommer nog denna hitta ett nytt hem, möjligen i Björknäs.

Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Viktor skrivet 17 augusti 2008, 14:20:51 PM
mycket trevlig bild
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Carl W skrivet 17 augusti 2008, 19:46:58 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 17 augusti 2008, 02:02:34 AM
Ja nån ståplats blev det då inte med denna buss. Snarare sittplatser över...

De blå B9S måste ju även de vila ibland, speciellt när km.mätaren visar:

(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/DSC00515.jpg)

Knäppte bilden (med nallen) under Lördagskvällen, då den slog om.

/Fredde

Var är den bilden då? Här har den ju gått ytterligare 3,6 mil.
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Carl W skrivet 17 augusti 2008, 19:49:26 PM
Citat från: at1981 skrivet 16 augusti 2008, 19:05:09 PM

Sedan var det dessutom skandalöst ut av Busslink att sätta in vagn 5641 på 637 från Singö till Stockholm och det är också en icke regional vagn, så det är ett problem som finns inom SL oavsett entreprenör att komforttänkandet är borta med vinden :(. Så det är nog SL som måste ta sitt ansvar och se till att deras kunder får den bästa tänkbara kvalitén som är möjlig och sätta lite krav på entreprenörerna så entreprenörerna vet vad som gäller och då lättare kan planera vagnutsättningsarbetet.

På en sådan linje borde SL ha krav på att det ska gå regionalbuss.
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: homer skrivet 17 augusti 2008, 19:49:55 PM
Citat från: Carl W skrivet 17 augusti 2008, 19:46:58 PM
Var är den bilden då? Här har den ju gått ytterligare 3,6 mil.

han har ju skrivit att han knäppte bilden under lördagkvällen, då mätaren slog om, de står inget om att han har tagit en bild precis när mätaren har slagit om...
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Fredde skrivet 17 augusti 2008, 19:53:03 PM
CitatVar är den bilden då? Här har den ju gått ytterligare 3,6 mil.

Jag finner det mindre lämpligt att ta kort under färd, speciellt när man har bussen full med folk och kör på motorväg. De som vet vart "Kaffebacken", på inväg ligger, vet också vart den slog om.

Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Ersa skrivet 17 augusti 2008, 21:49:33 PM
Citat från: at1981 skrivet 16 augusti 2008, 19:05:09 PM
Men en sak som Swebus ligger + gentemot Busslink är att jag inte har sett en enda icke regional B9S medan Busslink dessvärre har en hel hög icke regionala B9S.

Visst, det kan gärna få va lågentré men som jag har sagt förut ska komforten inte bli lidande :(

Egentligen borde "regionalstandard" vara ett krav på nästan alla Norrtäljelinjer efter en framtida upphandling, då ju Norrtäljelinjerna oftast är långa (621, 625, 637, 639 m.fl). Men så länge man kör på gamla förlängda avtal är det svårt att ändra på alltför många saker, och speciellt när man samma bussar går på både Täby- och Norrtäljeomlopp på en enda dag. Vidare kan man ju undra hur mycket egentligen en B9S skiljer sig i komfort från en annan identisk B9S. De har väl samma höga ljudnivå och dåliga fjädring oavsett takmatta och läslampor?
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Matte skrivet 17 augusti 2008, 22:05:10 PM
Citat från: Verspieder skrivet 17 augusti 2008, 21:49:33 PM
Egentligen borde "regionalstandard" vara ett krav på nästan alla Norrtäljelinjer efter en framtida upphandling, då ju Norrtäljelinjerna oftast är långa (621, 625, 637, 639 m.fl). Men så länge man kör på gamla förlängda avtal är det svårt att ändra på alltför många saker, och speciellt när man samma bussar går på både Täby- och Norrtäljeomlopp på en enda dag. Vidare kan man ju undra hur mycket egentligen en B9S skiljer sig i komfort från en annan identisk B9S. De har väl samma höga ljudnivå och dåliga fjädring oavsett takmatta och läslampor?

I det sista håller jag med dig... Har inte förns idag kört min 1a B9S då jag jobbade som vagnarbetare i Ösmo garaget. Förarplats mässigt är dom helt ok för mig. Men vette fan om jag skulle vilja ha en sån en hel dag att åka runt med. Men va ute och luftade 4620 idag då vi transporterade vagnar till NYGA (Estö). Det är en riktigt trevlig buss tycker jag.
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Carl W skrivet 17 augusti 2008, 23:45:02 PM
Citat från: homer skrivet 17 augusti 2008, 19:49:55 PM
han har ju skrivit att han knäppte bilden under lördagkvällen, då mätaren slog om, de står inget om att han har tagit en bild precis när mätaren har slagit om...

Fel av mig.
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Carl W skrivet 17 augusti 2008, 23:47:32 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 17 augusti 2008, 19:53:03 PM
Jag finner det mindre lämpligt att ta kort under färd, speciellt när man har bussen full med folk och kör på motorväg. De som vet vart "Kaffebacken", på inväg ligger, vet också vart den slog om.

Rätt av dig.

Kaffebacken är något man får höra på trafikinformationen på Radio Stockholm. Vet inte exakt var det ligger. Varför kallas det "Kaffebacken"? Ligger det något rosteri där, eller?
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Camilla skrivet 17 augusti 2008, 23:59:13 PM
Citat från: Carl W skrivet 17 augusti 2008, 23:47:32 PM
Rätt av dig.

Kaffebacken är något man får höra på trafikinformationen på Radio Stockholm. Vet inte exakt var det ligger. Varför kallas det "Kaffebacken"? Ligger det något rosteri där, eller?
Det låg ett rosteri på andra sidan av vattnet förut på huset som det nu mer står dramaten operan på
Titel: SV: En H20A...
Skrivet av: Fredde skrivet 18 augusti 2008, 00:10:12 AM
CitatKaffebacken är något man får höra på trafikinformationen på Radio Stockholm. Vet inte exakt var det ligger. Varför kallas det "Kaffebacken"? Ligger det något rosteri där, eller?

Det luktade tydligen alltid kaffe just där, därav namnet. Men vad backen/platsen egentligen heter/hette tidigare har jag inte en susning om..

Vagnen där mätaren slog om är 6106.