(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_4866_RCC268_Stockholm_080730.jpg)
Vadå "riktig buss"? Ni har ju haft MaxCi länge! ;) Den där 4866 är ju bara en ren "MaxCi-kopia". Men visst är Säffles motsvarigheter till MaxCin trevliga även de! :)
Maxci är skit, att man alldrig kan få slippa dem nån gång.
Citat från: Bussmicke skrivet 30 juli 2008, 23:12:53 PM
Maxci är skit, att man alldrig kan få slippa dem nån gång.
Svär inte i kyrkan ;-)
Tja, kopia och kopia. Är kravspecifikationerna likartade (dvs. lågentré, bakmotor etc.) så blir ju slutresultaten ofta ganska likartade utan att det fördenskull kan sägas röra sig om direkta kopior. Håller i övrigt med Micke... MaxCi må vara pålitliga och slitstarka, men de hör inte direkt till mina favoriter. ;) :D
I övrigt var det bara en snabbutlåning om jag fattade rätt. 4866 (samt även 4864 som även den var ute och luftade sig) ska tillbaka till Råsta idag efter att ha varit på en tvådagarssejour hos Hornsberg.
Då hade jag en riktigt röta, för ljudet från bussen var det första jag hörde när jag kom upp från tuben i går..
Fick den igår vid Sergels torg också. annan skyltning dock
(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_1675.jpg)
Kan varit turen efter för jag såg den gång till och då med denna skyltning.
Man ka
Citat från: Bussmicke skrivet 30 juli 2008, 23:12:53 PM
Maxci är skit, att man alldrig kan få slippa dem nån gång.
Man kan ju bo på andra ställen i värden då, just Sthlm råkar ju vara den extremt MaxCi-tätaste platsen på jorden.
Men jag vet ju att Herr Nilsson är rädd för förändringar, så de går väl inte förståss.
Såg även nån eller några 44XX vagnar ute med. Det var Hornsberg som fick låna dessa.
elle oxå blunda lite då o då....
Citat från: yngrot skrivet 31 juli 2008, 15:53:36 PM
elle oxå blunda lite då o då....
Du får nog blunda konstant om du ska slippa att se några MaxCi i innerstaden... ;D
För mig spelar det ingen större roll längre då jag till 90% har tappat intresset för bussarna vare sig det står SL på dem eller inte. Jag saknar inte intresset heller då det i slutändan inte gav mig något, jag fortsätter dock att hänga kvar här lite på trekvart för det är svårt att släppa ett intresse helt och hållet. Jag kan dock hålla med BM att det är trist (iaf ur fotoperspektiv) när man nästan bara ser en enda busstyp i en stad. Går man sedan ner i tunnelbanan, ja då är det samma sak där, C20, C20 och C20 och så några C20 till. Jättekul variation.
Citat från: Leif D skrivet 31 juli 2008, 11:11:23 AM
Man kaMan kan ju bo på andra ställen i värden då, just Sthlm råkar ju vara den extremt MaxCi-tätaste platsen på jorden.
Men jag vet ju att Herr Nilsson är rädd för förändringar, så de går väl inte förståss.
Den förändringen, Maxci bort, välkomnar jag med öppna armar.
Om man räknar på ålderskraven, när bör den sista MaxCi ha rullat sin sista meter i Stockholm?
Citat från: Fredde_J skrivet 31 juli 2008, 19:49:11 PM
Om man räknar på ålderskraven, när bör den sista MaxCi ha rullat sin sista meter i Stockholm?
Det dröjer minst 7-8 år skulle jag tro.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 juli 2008, 20:22:05 PM
Det var väl 12 år i innerstan när avtalet tecknades som var maximiålder. Det innebär runt 2010
Det skulle innebära att samtliga MaxCi försvinner inom loppet av 2 år. Även de nyare, ex 5167. Det har jag mycket svårt att tro när 5001-5020 rullar.
Huh, hemska tanke
CitatHuh, hemska tanke
Att MaxCi troligen då försvinner 2010? ;D
Citat från: Nico skrivet 31 juli 2008, 09:33:26 AM
Tja, kopia och kopia. Är kravspecifikationerna likartade (dvs. lågentré, bakmotor etc.) så blir ju slutresultaten ofta ganska likartade utan att det fördenskull kan sägas röra sig om direkta kopior. Håller i övrigt med Micke... MaxCi må vara pålitliga och slitstarka, men de hör inte direkt till mina favoriter. ;) :D
Lågentré + bakmotor + 12 meter = En trevlig busstyp, oavsett vilken tillverkarlogga som sitter där fram. :)
Jovisst... men med det undantaget att vi i SL-land ju inte ska ha några tillverkarloggor etc. i fronten. ;D ;)
Citat från: Nico skrivet 31 juli 2008, 21:28:25 PM
Jovisst... men med det undantaget att vi i SL-land ju inte ska ha några tillverkarloggor etc. i fronten. ;D ;)
Tänk, jag undrade just om någon skulle anmärka på denna lilla detalj... ;)
Citat från: Bussmicke skrivet 31 juli 2008, 19:11:43 PM
Den förändringen, Maxci bort, välkomnar jag med öppna armar.
Det var ju inte det jag skrev....... utan en annan sorts förändring.
MaxCi lär ju gå mycket länge till i Sthlm.
Citat från: Leif D skrivet 31 juli 2008, 22:25:24 PM
MaxCi lär ju gå mycket länge till i Sthlm.
Det är jag helt säker på, om jag inte är ute o cyklar så är H18E 5001 (MaxCi) från 1993 och är nu 15 år gammal, jag tror knappast att H18 5167 försvinner inom två år, den är från 1998 och är således 15 år först år 2013.
Angående tillverkarlogor så är det ju som med allt annat i SL-land, ingen som helt ordning, vissa bussar har andra inte. Det är jättesvårt att bestämma sig och vara konsekvent...
Den kommer väl försvinna från innerstaden om kravet där är 12 år, eller kommer det att sökas dispens? Den kanske omplaceras inom länet?
Citat från: M224 skrivet 31 juli 2008, 22:43:01 PM
Det är jag helt säker på, om jag inte är ute o cyklar så är H18E 5001 (MaxCi) från 1993 och är nu 15 år gammal, jag tror knappast att H18 5167 försvinner inom två år, den är från 1998 och är således 15 år först år 2013.
Således kan man i glada nördars sällskap sitta på innerstans uteserveringar många år framöver, och där höja ölglaset i en skål för varenda MaxCi som rullar förbi... ;)
Citat från: Fredde_J skrivet 31 juli 2008, 22:47:09 PM
Den kommer väl försvinna från innerstaden om kravet där är 12 år, eller kommer det att sökas dispens? Den kanske omplaceras inom länet?
Läs vad jag skrev, 5001 är från 1993 och är således 15 år, om det är 12 års krav så har dom överskridit det med 3 år redan. F.ö så tycker jag att dessa ålderskrav är töntiga!
CitatLäs vad jag skrev, 5001 är från 1993 och är således 15 år, om det är 12 års krav så har dom överskridit det med 3 år redan. F.ö så tycker jag att dessa ålderskrav är töntiga!
Ta inte i så du spricker...
Själv är jag för ålderskrav, tycker SL är för generösa med den saken samt bussarnas skick och kondition...
Citat från: Fredde_J skrivet 31 juli 2008, 22:55:31 PM
Ta inte i så du spricker...
Själv är jag för ålderskrav, tycker SL är för generösa med den saken samt bussarnas skick och kondition...
Jo. Men det larviga med ålderskrav är att ex H18 bussarna i innerstaden trots sina 15 år ofta är finare och i bättre skick än 5 år gamla bussar i ytterområdena. Det handlar om hur man sköter bussarna.
Citat från: M224 skrivet 31 juli 2008, 22:58:48 PM
Jo. Men det larviga med ålderskrav är att ex H18 bussarna i innerstaden trots sina 15 år ofta är finare och i bättre skick än 5 år gamla bussar i ytterområdena. Det handlar om hur man sköter bussarna.
H18?
Fabrikat och modellnamn för Chassi och kaross skulle sitta som en smäck för oss om inte är stockholmsbosatta busschaufförer!
CitatJo. Men det larviga med ålderskrav är att ex H18 bussarna i innerstaden trots sina 15 år ofta är finare och i bättre skick än 5 år gamla bussar i ytterområdena. Det handlar om hur man sköter bussarna.
Det är sant. Där borde SL gå in och kräva bättre utvändigt skick på bussarna, så enteprenören håller efter sina chaffisar så de kör bussarna på ett annat sätt. "Här kommer jag nog fram" visar sig tyvärr i lacken. Fina bussar lockar resenärer, bussen är ett varumärke.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 31 juli 2008, 23:00:32 PM
H18?
Fabrikat och modellnamn för Chassi och kaross skulle sitta som en smäck för oss om inte är stockholmsbosatta busschaufförer!
Läser du mina tidigare inlägg så står det MaxCi, jag orkar inte skriva det i varje inlägg. Jag kan varken chassi eller karossbeteckning tyvärr.
Citatvar tog kraven om ett visst antal immiga rutor vägen förresten??
Finns inte det på de områden som nyss har haft upphandling? Har hört något om det på omvägar...
Citat från: M224 skrivet 31 juli 2008, 23:05:39 PM
Läser du mina tidigare inlägg så står det MaxCi, jag orkar inte skriva det i varje inlägg. Jag kan varken chassi eller karossbeteckning tyvärr.
Scania Maxci räcker fint. Det var bara det, att ingenting i ditt inlägg antydde att H18 skulle vara detsamma som Scania Maxci.
CitatDet har funnits så länge jag kan minnas, även om det inte alltid stått skrivet i avtalet.
Ett tag var det ideliga rapporter om bussar som hade för stor procent immiga rutor där påpekande kommit från beställaren, vissa H18 är ju tråkiga i detta avseende men att man inte byter 6-8 rutor/buss på kanske 15-20 bussar som snart ska utrangeras kan jag förstå.
Där kom vi till det igen, om H18 ska ut snart eller ej... Men det är samma sak med Volvos Säffle B10M, dessa har också en viss förmåga att dra på sig vita rutor.
Beställaren verkar ju ta kontakt innan man gör inspektionerna, inte så smart för att få ett bra resultat va?
Citat1993:orna är ju helt klart inne på sista året, att tillåta bussar äldre än 16 år är knappast tänkbart annat än under mkt kort dispenstid, eftersom det inte blir någon upphandling inom de närmaste åren finns heller ingen anledning till dispenser
Att låta dom bli 16 år på trafikområden där det råder 12 är ju ganska generöst...
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 31 juli 2008, 23:09:04 PM
Scania Maxci räcker fint. Det var bara det, att ingenting i ditt inlägg antydde att H18 skulle vara detsamma som Scania Maxci.
Vad är en MaxCi? Du måste skriva CN113CLL för att jag ska förstå. Haha! ;)
CitatMan kan nog anta att avtalet "numera" tillåter 16 år, för jag har minne av att det var 12 som nytt? Det finns ju dom som kan bekräfta eller dementera detta.
En gissning är att detta liksom avtalstidens förändringar ingick i Keolis kravspec när man köpte större delen av SLs. aktier i Busslink
Ja något annat låter ju inte så tänkbart. Skulle själv också vara intresserad av att bli delgiven detta.
Om det är ändrat råder väl bara 12 år på Nacka/Värmdö? Vill miinnas att vi har 12 år nämligen...
CitatJa det stämmer.
För det samtidigt upphandlade Huddinge/Botkyrka fick väl 16 år?, jag har något minne av det.
(Råkade trycka på fel knapp "ändra istf citera")
16 år? Att man fick till två olika åldrar..