SVT: Bussresandet minskar - länstrafiken gör mångmiljonförlust (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/bussresandet-minskar-lanstrafiken-gor-mangmiljonforlust).
Med den glesa trafik och dyra biljetter man har är det väl inte undra på.. ;D
Skulle ekonomin bli bättre om man förtätade trafiken och samtidigt sänkte biljettpriset?
Att man enligt artikeln hellre åker tåg än buss på sträckor där järnväg finns är väl inte så märkligt. Frågan är snarare varför man i de nordliga länen kört så mycket buss längsmed järnvägarna, istället för att samordna busstrafiken med den naturliga tågtrafiken. Detta ända sedan 1990-talets början.
Citat från: Ersa skrivet 31 januari 2020, 11:32:17 AM
Skulle ekonomin bli bättre om man förtätade trafiken och samtidigt sänkte biljettpriset?
Att man enligt artikeln hellre åker tåg än buss på sträckor där järnväg finns är väl inte så märkligt. Frågan är snarare varför man i de nordliga länen kört så mycket buss längsmed järnvägarna, istället för att samordna busstrafiken med den naturliga tågtrafiken. Detta ända sedan 1990-talets början.
Det
kan ju ha med att tågtrafiken har/har haft stora problem med rätttidigheten,så länstrafikbolagen har väl inte vågat chansa.../Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 31 januari 2020, 17:34:13 PM
Det kan ju ha med att tågtrafiken har/har haft stora problem med rätttidigheten,så länstrafikbolagen har väl inte vågat chansa.../Ulf
Hur menar du nu? Busstrafiken går ju på knäna för att resenärerna väljer tågen istället, då tågen uppenbarligen är populära. Har du några exempel på de störningar du påstår finns?
Jsg minns då inga störningar i trafiken från Inlandsbanan, men ändå drev man från politiskt håll på sent 80-talet och tidigt 90-tal en linje att persontrafiken på järnvägen bara skulle bort, och tvingas över till busstrafik längsmed järnvägen istället.
Länstrafiken och Bussgods gör en förlust på 34,8 miljoner kronor.
P4 Norrbotten: Miljonförlust för Länstrafiken - omställning väntar (https://sverigesradio.se/artikel/7407603)