SLT 545 vid Liljeholmen/Stockholm - juli 1992

Startat av Mikael T Nilsson, 09 juli 2020, 20:49:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Hej,

I en annan tråd diskuterades skyltning av bussar från förort/landsbygd in till Stockholm.
Här kommer en kvällsbild på en SLT-vagn, nr 545, som just ankommit Liljeholmen i Stockholm (ca 20-21-tiden en julikväll 1992). SLT-linje 52 utgick denna tid från Trosa och gick till Liljeholmen via Södertälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

#1
Ja, det var ju en rätt pinsam skyltning, det också. Dock är jag väl medveten om att det då var tekniskt mycket svårare att få till t.ex dubbla rader text för destinationen. Till skillnad från de tre skyltmässigt avvikande nordostlinjerna idag, där man tekniskt sett med lätthet kan lägga till ett Ö i slutet.

Nico

Jo, hade ju lika gärna kunnat gått till Bredäng eller Farsta. :P

Vaneresenärerna visste ju var de hamnade. Däremot dök det ju upp en och annan som inte trodde att de var framme utan att det krävdes en bit tunneltågsåka innan man t.ex. kunde nå flygbussar och annat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Hej,

I dag vänder Sörmlandstrafikens linjer som utgår ifrån Trosa mot Stockholms län i Södertälje, så det är inte längre någon otydlighet i skyltningen. Bussarna skyltas nog bara med linjenr och destination "Södertälje". :-)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Tja, det beror på om man plötsligt börjar släppa av dem i Pershagen eller vid Södertälje Syd, men man fortsätter att ange enbart "Södertälje" som destination.
Samma sak med Uppsala, om man bara skyltar "Uppsala", men börjar släppa av alla bussresenärer från Stockholm och Norrtälje i Boländerna nära Ikea, eller vid Hjalmar Brantingsgatan, längsmed gamla E4, Tycho Hedéns väg.

Jag kan inte minns någon buss från Londons ytterområden som bara skyltar "London", utan det är väl oftast namnet på respektive bussterminal runtom centrala stan som skyltas? Eller någon annan större stad för den delen.

Mikael T Nilsson

"Södertälje C" hade varit optimal skyltning för de turer som inte slutar vid Astrabacken. 👍😀
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

SLT"anser"nog att deras resenärer kan läsa tidtabellen och"förstår"vart bussen går(och slutar) ;)/Ulf

Ersa

Men det är bara resenärer i Södermanland och Roslagen som förväntas kunna denna läsning av tidtabellen för att få veta ändhållplatsen. Inte resenärer från Sundbyberg/Solna, Nacka/Värmdö eller övriga Stockholms län, för därifrån får bussarna inte skyltas enbart "Stockholm".

Det är inte skyltningen i sig som är frågan som leder till debatten. Det är frånvaron av enhetlighet.

Resenären

Härlig bild. Vilket ramaskri när trafiken tack vare Tågtrafiksatsningarna avkortades till Södertälje resp Gnesta. Häftigt att man förr kunde kliva på i Högsjö en söndagseftermiddag och samma buss efter diverse linjenummerbyten når Liljeholmen - lång och riktigt sightseeingliknande resa.

JAB

De tre avvikande nordostlinjerna skulle inte uppfylla riktlinjerna om enbart ett "Ö" är tillräckligt. En genitivändelse på stadens namn före krävs också.

Mikael T Nilsson

Citat från: Resenären skrivet 11 augusti 2020, 08:59:11 AM
Härlig bild. Vilket ramaskri när trafiken tack vare Tågtrafiksatsningarna avkortades till Södertälje resp Gnesta. Häftigt att man förr kunde kliva på i Högsjö en söndagseftermiddag och samma buss efter diverse linjenummerbyten når Liljeholmen - lång och riktigt sightseeingliknande resa.

Hej,

Roligt att du uppskattade bilden. Jag kan tänka mig att det blev liv i luckan när man kortade av linjerna. SLT hade ju kört till Liljeholmen under väldigt många år, så resvanorna behövde ändras.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Fanns en tur på linje 80 -> 89 som körde via allt som fanns. 3  stycken. Vill minnas att det var avgång från Katrineholm kl. 15.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Resenären

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 14 augusti 2020, 10:52:28 AM
Hej,

Roligt att du uppskattade bilden. Jag kan tänka mig att det blev liv i luckan när man kortade av linjerna. SLT hade ju kört till Liljeholmen under väldigt många år, så resvanorna behövde ändras.

Ja eller så var det mer av en överenskommelse. OM man tidigare kunde kliva på bussen utanför sommarstugan i Dunker-skogen och kliva av vid Liljeholmen men nu fick byte i Gnesta och Centralen eller liknade kan man nog inte säga att resvanorna hade nån önskan om att ändras, tänker jag.

Ersa

Citat från: JAB skrivet 11 augusti 2020, 13:21:45 PM
De tre avvikande nordostlinjerna skulle inte uppfylla riktlinjerna om enbart ett "Ö" är tillräckligt. En genitivändelse på stadens namn före krävs också.

Det är väl ändå ett oerhört litet problem att lösa?
Står det förresten "Stockholm C" eller "Stockholms C" på C-alternativet som funnits i många år i BussPC:n?