Huvudmeny

Nobina Upplands bussar

Startat av Bese001, 15 juni 2022, 20:09:56 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Walter

#30
Hur blir det med övriga sjukresebussar (har väl toa?) förutom den Ofgrulia tagit över? Tänker på 7652,53,55,56
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niklas Bygdestam

Det bekräftas ju nu i tråden att alla Scania OmniLink gasbussar ska skrotas. Lite mer förvånad blev jag att se 7053, dvs Citywiden också skulle skrotas. Kanske för udda och obetydligt nyare än OmniLinkarna?

Ryktet har i alla fall gått att dessa bussar skulle skickas till Polen och sedan skrotas där. Detta rykte har gått rätt länge i Uppland. Men stämmer alltså ryktet?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bese001

Hej,

7559 blev ju skrotad av Rackstad i Arvika lite tidigare men den kanske var krockskadad eller liknande?

Bese001

Hej,
Uppdaterat i det första inlägget, bl.a. så har samtliga i serien 3226-3234 reggats på Nobina Skövde i dagarna.

Niklas Bygdestam

7559 har varit skrotad länge. Det var den bussen som brann upp när den var nästan ny. Bussen brann upp fullständigt så det fanns ingen möjlighet att reparera den. Det var därför man hade Citywiden 7053. Trots att Nobinas OmniLinkar var så gott som nya, så hade Scania hunnit sluta tillverka just OmniLink. Dessa bussar i UL-trafiken tillsammans med identiska OmniLink gasbussar i Skåne var väldigt sent levererade exemplar som var OmniLink. Det dröjde inte länge därefter innan OmniLink sedan lades ned. Så när 7559 behövde ersättas var Nobina tvingade att köpa Citywide, så därför blev det en lite udda buss, trots att den byggdes för att likna de tidigare OmniLinkarna så långt det gick.

Så Citywiden 7053 är alltså obetydligt nyare än de andra. Men jag trodde faktiskt ändå att man försökte omplacera den till något ställe trots allt, då den ju ändå är modernare än OmniLinkarna. Men tydligen hade jag fel där. Det verkar som om Citywiden 7053 ska skrotas tillsammans med alla OmniLinkarna. Åldersskilnaden ses väl som obetydlig och så är den kanske för udda med mera.

Gasbussar rent allmänt har jag förstått är väldigt svårsålda, vilket troligen får ses som anledningen till att alla OmniLinkarna i Uppland ska skrotas. De plockar väl delar av dessa och säljer detta som reservdelar till OmniLinkar som är i trafik kan jag tänka mig.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Oskar A

Det var 7539 som brann upp när den bara var något år gammal och som ersattes av 7053. 7559 besiktigades 10/3 i år så den borde ha rullat då åtminstone.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niklas Bygdestam

Pinsamt! Nu blandade jag ihop numren 7559 och 7539. Det var ju givetvis 7539 som brann och inte 7559.

Ber om ursäkt!  :o :-X :-\
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bese001

Hej,
För tydlighetens skull: 7559, UPF 799, avregistrerades  220613 som skrot av Rackstad Bil&Delar AB I Arvika. 7539 AMJ 946 brann 130707 och ställdes av 131004. Skrotades på Hölö 140513. Slutlig avreg i bilregistret 170828. Källa Svensk Busshistoria.

Niklas Bygdestam

Men det är intressant att en av gas-OmniLinkarna har skrotats i Arvika. Ryktet som vi hört länge var att samtliga OmniLinkarna skulle skickas till Polen och sedan skrotas där istället. Så hur ligger det till? Blir det fler som skrotas i Arvika? Är berättelsen om Polen kanske till och med felaktig? Eller kan de först ha planerat att skicka dem till Polen och ändrat sig i efterhand och skickar dem till Arvika istället?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Walter

Kan det inte vara så att de administrativt skrotats i Arvika men själva demonteringen sker utomlands?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

caa

De gamla Nobinabussarna som hyrs av Keolis har fått nya nummer:
Keolis  Nobina    Regnr
8312     7942   EGO685
8313     7983   EMK839
8314     7984   EMK840
8315     7985   EMK842
8316     7986   EMK846
8317     7987   EMK848
8318     7988   EMK854
8319     3235   XAG982
8320     3236   SJP148
8321     3237   SJR493
8322     3238   DRF120
8323     3239   XUM634
8324     3240   BLJ014
8325     3241   EJO793
8326     3242   WBA332
8327     3243   DRH090
8328     3244   SKJ037
8329     3245   XWZ047
8330     3246   SKJ502
8331     3247   BLJ867
8332     3448   RGW169
8333     3449   EHG432

Samuel KVR

#41
Har inte alla nya bussar kommit till Keolis Uppland än? Pga att några äldre Nobina vagnar hyrs in och byter nummer till 8312-8333

Bese001

Först tack för info om de nya vagnsnumren hos Keolis. Vad gäller skrotningen av 7559 så ställdes den av redan 220505. Min gissning är att den råkat ut för något och därmed skrotades lite tidigare men det är bara en gissning som alla andra. Vi får väl se hur övriga hanteras administrativt.

Bese001

Hej,

Uppdaterat första inlägget. Bl.a många till Junior och Ofgruelia. (Tågersättning Roslagsbanan antagligen)

Christer K

Enligt uppgift från en person som bor i Kristinehamn ska dubbeldäckarna placeras där och gå på linje 500 Karlskoga - Kristinehamn - Karlstad.
// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.