Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

Det handlar om stora pengar för storbolagen, vilket är en situation som regionerna själva skapat genom att upphandla väldigt stora och omfattande kontrakt. I de påstådda "stordriftsfördelarna" ingår därmed även väldigt många tidsödande överklaganden.

Erling.L

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Walter

Väljer Keolis att överklaga domen så kommer Nobina fortsätta begära prövning av det senare avtalet så antagligen är väl detta slutet på processerna men just nu upp till Keolis. Får man ett avtal var kanske man kan vara nöjda så då tvisten varit densamma i båda överklagandena.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Nobinas jurister har ju i princip bakbundit händerna på Keolis så det går ju inte att överklaga och tro att man kan ta hem bägge avtalen.

homer

#1879
Nu blir ju den stora frågan om Nobina vill ha E36 och E37 (heter dom väl)

självklart vill dom ha trafiken, men kanske inte till de villkor som gällde för några år sedan.. vi får se...

2. Keolis avtal går ut i Augusti, och är vad jag vet inte officiellt förlängda. så Keolis skulle kunna säga att dom tar sina bussar och rullar ut från depåern i Augusti, Nobina har givetvis inte möjlighet att ta över redan då... spännande tider väntar...

Walter

Att Keolis lämnar utan att det finns någon annan som tar över är såklart helt uteslutet. Antingen kör de vidare till nästa kan ta över eller så hittar man en lösning där den nya entreprenören tar över även bussarna i augusti. Men det är lite kort tid så rimligen sätts ett datum längre fram.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredrik Gelin

Som Walter säger lär det nog inte bli något övertagande i augusti, det har Nobina sannolikt inte fordon till.
Mer rimligt är nog ett övertagande under 2024 så den lösning TF beställt hinner komma på plats.
Personalen hos Keolis kan troligen välja om de vill fortsätta hos Keolis i en annan depå eller gå över till Nobina, så brukar det fungera.
På samma sätt kan personalen som arbetar för VR i Råsta och Lunda gissningsvis välja om de vill flytta till en annan depå eller gå över till Keolis.
Dock är den övertagande operatören enligt avtalen med TF skyldiga att ta över den kollektivanställda personal som är anställda på respektive depå en viss tid före övertagandet.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Bussmicke

Jag gissar att det blir augusti 2024. Det tar ju tid att beställa och då levererat alla bussarna. Sen är det ju en hel del elbussar också och allt kring det.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Har fått höra att Connect Bus vunnit 28, 29, 30, 53 & 54 i Norrbotten. Någon som kan bekräfta det?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: homer skrivet 09 maj 2023, 22:35:52 PM
Vadå tar över? Keolis äger en stor del av dessa bussar (även om SL äger många också) Är det något den senaste upphandlingscirkusen visat är det att det är tjuvnyp och fult spel som gäller. Så man ska absolut inte utesluta möjligheten att SL kommer stå utan en färdig lösning i Augusti.
även personalen "ingår" i upphandligen är dom anställda av Keolis och Nobina måste "anställa" alla, dvs det sker inte automatiskt.

Jag tror inte heller att det kommer saknas någon som kör bussarna i Augusti, men jag tror förhandlingsläget fortsatt är gott för Keolis här..


Keolis har inte råd att ha en stor flotta med bussar sysslolösa. Då tjänar man hellre pengar under en längre period.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

homer

Samtliga bussar som nu går i E19 är ju färdiga för skroten, nu kommer dom givetvis hållas i rullande skick så länge avtalet pågår, men skulle det avslutas skulle mest troligt samtliga bussar skrotas (eller säljas österut) Nobina kommer givetivs inte ta över 13-14 och några nästan 20 år gamla vagnar

Lars-Håkan_E

Detta blir TF:s bekymmer, ett ganska stort sådant eftersom även bussarna till Råsta m omnejd nu ska beställas.

Om nu inte Keolis skulle vilja fortsätta till det startdatum som bestäms i N/V och Söderort kommer det att bli en direktupphandling sannolikt med Nobina då.

Nu tror jag inte att det kommer att gå dithän utan att alla inblandade kommer lugnt och stilla att hantera detta.

Nobina är f.ö bundna av sitt anbud (med indexuppräkningar) ytterligare en tid spå att hoppa av är knappast aktuellt.

homer

Keolis har valt att inte överklaga beslutet om SSV och NV så frågan framåt blir när och inte om Nobina tar över.

Lars-Håkan_E

Det var väl ingen högoddsare, dessutom är nivån för att ens få prövningstillstånd i HFD extremt hög.

Lulebussen