Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 13 gäster tittar på detta ämne.

virtual1

Känns som VR är på väg att fasa ut sig dock... bara Ekerö kvar i Sthlm då...

Lars-Håkan_E

Att det inte skulle överklagas ett så stort kontrakt är nog en önskedröm, start i augusti 2024 kan nog också vara en dröm med tanke på den tidigare ännu ej färdiga upphandlingen som "var klar" för länge sedan.


buskörare

Läste på Bussmagasinet att Keolis var 1:a, Nobina 2:a och VR 3:a. Så Transdev lade aldrig bud.

Lars-Håkan_E

Och man kan nog säkert utgå ifrån att det blir överprövning på detta, att bedöma teoretisk kvalité på ett avtal är ju alltid en slamkrypare.

Skillnaden mellan 1 o 2 var ju inte speciellt hög


Buss_Lund

Hejsan vet något om Lund stadsbusstrafiken och spårvagnstrafiken blev överklagade till kammarrätten i höstens 2022 och hur går det? Jag har inte hört något om det

Erling.L

Upphandlingen av E42 avseende busstrafiken i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna är överprövad av Nobina.

kom på Keonet idag
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

B8RLE

Skillnaden var ju 15 miljoner, en överprövning var lätt att förutse.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

Knallhatt

https://www.bussmagasinet.se/2023/05/nobina-overklagar-stor-sl-upphandling/

CitatNobina använder Keolis överklagande av den stora upphandlingen i södra Storstockholm som argument mot Keolis.
Knäckfrågan handlar enligt Nobinas begäran om överprövning, om affärsmodell och avtalsstruktur: handlar det om ramavtal eller tjänstekontrakt?

Bussmicke

Vilken skräll, nu hämnas man på Keolis

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

Bussföretagen kommer straffa bort sig själva när dom överprövar hela tiden. Huvudmännen kommer förr eller senare tycka det är enklare att köra trafiken själva när avtalen förlängs i absurdum.
Se bara på Vagnparken i Björknäs, Nyboda och Eriksberg, bussarna hinner bli 20 år gamla innan en ny upphandling är klar...

B8RLE

Jag tror också att det mycket stora antalet överprövningar kanske når så småningom till andra politiska kvarnar.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

Walter

#1872
Jag tycker det här absolut inte är någon okynnes överprövning utan Nobina bevakar och sätter som det anges o artikeln båda de nu stora överklagade upphandlingarna på sin spets. Med tanke på den tidigare överprövningen för avtalet som Nobina vann måste man rimligen överklaga detta för att få samma sak klarlagd.

Sen måste beställarna också forma sina underlag så denna typ av frågor inte uppstår.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Maven

Med tanke på den extremt långdragna rättsprocessen kring Nacka/Värmdö och Söderort, så verkar det ju inte varit något okynnesöverklagande. Sådana brukar ju domstolen avslå ganska fort. Tvärtom verkar det väl då ha funnits fog för överklagan?

Lars-Håkan_E

Citat från: B8RLE skrivet 08 maj 2023, 15:36:37 PM
Skillnaden var ju 15 miljoner, en överprövning var lätt att förutse.

I det här fallet var priset inte på något sätt avgörande för en överprövning, problemet blev att det som inte skulle vara tillåtet i Uh a helt plötsligt var ok i Uh b.

Så kan det givetvis inte bli och därför var det helt självklart att i a f Nobina skulle gå vidare med ärendet.