Uppdatering av forumet!

Startat av Björn Ax, 07 januari 2012, 18:59:08 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Camilla

Citat från: Hobgoblin skrivet 10 januari 2012, 23:06:55 PM
Skärmens meny, den som syns när man högerklickar på skärmen.

Jag tänkte mera om du har en menyknapp på skärmen som du kan trycka på och ändra din bilsskärm.
Annars kan du ju prova att gå inte på kontrollpanelen och kolla på inställningar för din bilskärm

riiga

Citat från: Hobgoblin skrivet 10 januari 2012, 22:03:02 PM
Skärmen är en Fujitsu med typbeteckning Flat panel active matrix-TFT LCD. Årsmodellen bör vara 1998 och två lägen av upplösning står till buds: 800x600 och 1024x768. Diagonalens längd är 38,35 cm. Jag har Windows Vista.
Jag inser att skärmen är mogen för museum, men bävar inför att försöka installera en ny. Jag är verkligen lika ointresserad som okunnig av/om datorteknik. Du kanske kan rekommendera en skärm? Av utrymmesskäl får den inte vara för stor.

/Hasse
Tack för informationen. En skärm från 1998 känns väldigt antik, men om den fungerar bra så ska du nog behålla den till dess att den går sönder. Dagens skärmar i motsvarande storlek kan knappt ha mycket högre upplösning, förutom på bredden, vilket dock kan vara av intresse. De flesta moderna skärmar är i widescreenutförande (16:9) och har därför en upplösning på exempelvis 1366x768 (samma på höjden, men bredare än 1024x768).

Här har du en prisjämförelse/sökning på skärmar som är mellan 15 och 19 tum stora, och har en högre upplösning än den du har idag. Om du är ute efter en budgetskärm har du två helt okej alternativ här och här. Dessa två är 18,5 tum och har upplösningen 1336x768. Känner du att du vill lägga mer pengar på en skärm kan du ju alltid sortera listan efter omdöme (flest stjärnor) på den första länken. Tänk dock på att en skärm som är mellan 21 och 24 tum i dagsläget ofta har en upplösning på 1920x1080 (full HD) och kostar strax över tusenlappen. Ett klart alternativ med andra ord. Mindre skärmar är påväg ut, så att säga. Om du dock är nöjd med skärmen du har idag så kan du nog behålla den om du inte känner för att lägga pengarna på ny teknik. Ungefär en femtedel av världens internetanvändare har trots allt en skärm med 1024x768 som upplösning.

Hasse L

Citat från: riiga skrivet 10 januari 2012, 23:53:11 PM
Tack för informationen. En skärm från 1998 känns väldigt antik, men om den fungerar bra så ska du nog behålla den till dess att den går sönder. Dagens skärmar i motsvarande storlek kan knappt ha mycket högre upplösning, förutom på bredden, vilket dock kan vara av intresse. De flesta moderna skärmar är i widescreenutförande (16:9) och har därför en upplösning på exempelvis 1366x768 (samma på höjden, men bredare än 1024x768).

Här har du en prisjämförelse/sökning på skärmar som är mellan 15 och 19 tum stora, och har en högre upplösning än den du har idag. Om du är ute efter en budgetskärm har du två helt okej alternativ här och här. Dessa två är 18,5 tum och har upplösningen 1336x768. Känner du att du vill lägga mer pengar på en skärm kan du ju alltid sortera listan efter omdöme (flest stjärnor) på den första länken. Tänk dock på att en skärm som är mellan 21 och 24 tum i dagsläget ofta har en upplösning på 1920x1080 (full HD) och kostar strax över tusenlappen. Ett klart alternativ med andra ord. Mindre skärmar är påväg ut, så att säga. Om du dock är nöjd med skärmen du har idag så kan du nog behålla den om du inte känner för att lägga pengarna på ny teknik. Ungefär en femtedel av världens internetanvändare har trots allt en skärm med 1024x768 som upplösning.
Tack!
Det var mycket värdefull information på en gång. Borde kanske satsa på 21 tum och HD, men det är faktiskt en fråga om utrymme också i min lilla fd matvrå. Några utvändiga mått på de olika skärmarna hittade jag inte, så jag ska titta i butikerna i stan.
Behåller nog den här skärmen en tid till dock, det är inte så besvärligt att högerklicka på några bilder.
(Har alltid tyckt att det har varit roligt att kunna använda äldre prylar, som kameran från 1971, cykeln m/59 och köksradion från -65. Man får stå ut med att betraktas som snåljåp. Brukade välja de äldsta bussarna i garaget också så länge möjlighet fanns.)
Tack igen för hjälpen!

Nog snackat i denna tråd av
Hasse

Stinsen

Citat från: Hobgoblin skrivet 11 januari 2012, 10:21:11 AM
Tack!
Det var mycket värdefull information på en gång. Borde kanske satsa på 21 tum och HD, men det är faktiskt en fråga om utrymme också i min lilla fd matvrå. Några utvändiga mått på de olika skärmarna hittade jag inte, så jag ska titta i butikerna i stan.
Behåller nog den här skärmen en tid till dock, det är inte så besvärligt att högerklicka på några bilder.
(Har alltid tyckt att det har varit roligt att kunna använda äldre prylar, som kameran från 1971, cykeln m/59 och köksradion från -65. Man får stå ut med att betraktas som snåljåp. Brukade välja de äldsta bussarna i garaget också så länge möjlighet fanns.)
Tack igen för hjälpen!

Nog snackat i denna tråd av
Hasse

Beroende på hur gammal dator du har så kanske du skall se till att inte välja en alltför modern skärm, är datorn lite äldre och bara har VGA-kontakt (15-pinnars oftast blå kontakt) och inte den nyare DVI (oftast vit/grå kontakt med betydligt fler pinnar/stift) så är det oftast enklare att köpa en skärm som har VGA istället för att hålla på och fippla med adaptrar. Om datorn är rikigt gammal kan det förstås vara så att det är datorns grafikkretsar som begränsar upplösningen och då hjälper ingen nyare skärm.

Jacob

Det verkar inte gå att fixa till så att trådarna får olika färg beroende på om man besökt dem eller inte? jag har missat många trådar sedan uppdateringen bara för att jag inte vet om jag besökt dem eller inte... Förut såg jag till att läsa alla trådar i bussdelarna, men nu läser jag endast det som är intressant vilket är synd eftersom man missar massa. Detta är såklart hur jag personligen fungerar men jag tycker det är synd. En av de viktigaste funktionerna för mig.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

riiga

Jag håller med helt och hållet. Det borde bara vara en enkel ändring i css-filen för det aktuella temat, eller hur färgerna nu ställs in.

Jona

Citat från: Jacob skrivet 20 januari 2012, 02:51:39 AM
Det verkar inte gå att fixa till så att trådarna får olika färg beroende på om man besökt dem eller inte?
//Jacob

Har exakt samma problem och skrev det i denna tråd också på sidan 5.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=50352.msg366964#msg366964

Men tror synpunkterna dog i diskussionen om för stor/liten skärm/bild eftersom inget kommenterat eller fixat till felet.
Jag väljer bort bussnack nu, kollar det oftast genom tapatalk nu eftersom den vägen var det mycket smidigare och läsa trådarna den vägen, trotts att även tapatalk saknar funktionen och fetmarkera icke läste trådar, men ha normal stilstorlek på besökte trådar men som fått nya kommentarer....

/J
MVH Filosofen Jona

Peter Rost

Det vore tråkigt om medlemmar väljer bort forumet efter den senaste uppdateringen. Är det fler än jag som märkt att antalet inlägg här har minskat något i omfattning? Själv tycker jag inte att det är någon större skillnad efter uppdateringen.

/Peter

Björn Ax

Citat från: Peter Rost skrivet 20 januari 2012, 21:36:27 PM
Det vore tråkigt om medlemmar väljer bort forumet efter den senaste uppdateringen. Är det fler än jag som märkt att antalet inlägg här har minskat något i omfattning? Själv tycker jag inte att det är någon större skillnad efter uppdateringen.

/Peter

Ja nu tror jag inte att det är uppdateringen som gjort att det minskat i inlägg. Det brukar gå i vågor hur många inlägg som görs. Men visst är det tråkigt om folk väljer bort forumet pga uppdateringen eftersom den var tvungen att göras. Jag kan säga att jag letar för fullt efter bra teman och det kommer komma nya teman. Dock vet jag inte om det som ni efterfrågar kommer i första skedet.

Björn Ax

Nu har jag installerat ett test tema och ändrat lite i det.

Temat heter Multi Milk 2.

Var det något liknande sådant ni ville ha?

Nu visas besökta länkar med en annan färg i det temat.

Anders.o93

Citat från: Björn Ax skrivet 21 januari 2012, 01:23:58 AM
Nu har jag installerat ett test tema och ändrat lite i det.

Temat heter Multi Milk 2.

Var det något liknande sådant ni ville ha?

Nu visas besökta länkar med en annan färg i det temat.
Jag ser faktiskt ingen skillnad. Men det är kanske min dator/webbläsare, får se om någon annan ser skillnad.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders.o93 skrivet 21 januari 2012, 06:37:01 AM
Jag ser faktiskt ingen skillnad. Men det är kanske min dator/webbläsare, får se om någon annan ser skillnad.

Du måste byta tema också. Det går till så här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=44445.msg325251#msg325251

Välj Multi Milk 2 som nytt tema. Det är det som kommer sist i förteckningen på nya tema.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Carl Eric

Kul med nya teman! Dock är färgen alldels för "skrikig" för min smak, men något liknande! (Känner att jag gnäller väldigt mycket just nu, keep up the good work!)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

riiga

För att få besökta länkar i olika färger i standardtemat kan du ta och redigera filen index.css, som finns i /forum/Themes/default/css/

I nuläget står vanliga länkar och besökta länkar under samma rubrik och har därmed samma färg.

a:link, a:visited {
    color: #334466;
    text-decoration: none;
}


Ändra istället detta till:

a:link {
    color: #334466;
    text-decoration: none;
}

a:visited {
    color: #9AA2B3;
    text-decoration: none;
}

Då kommer besökta länkar att ha en annan färg (en ljusare variant av standardlänkfärgen) och så blir alla glada och nöjda.  ;)

Anders.o93

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2012, 09:06:48 AM
Du måste byta tema också. Det går till så här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=44445.msg325251#msg325251

Välj Multi Milk 2 som nytt tema. Det är det som kommer sist i förteckningen på nya tema.
Tack för hjälpen, det var jag som var morgontrött och inte fattade riktigt :)