Busslink anklagas i DN...

Startat av Wetjo, 17 november 2009, 10:12:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Magnus_J

#1
hmm jaa.. hur det än månne vara, känns det som en vinkling i DN.

edit: förtydligande

Magnus_J


Ersa

#3
Snedvriden statistik är väl historia när man väl börjar med Acess-systemet på heltid? Dvs när remsor, stämplar och papperskort går i graven, och precis varenda resenär inkl skolbarn registreras i biljettmaskinen. Då blir det väl 1900 st "ATR-vagnar" ute på gatorna, så att säga?

Omnilasse

Det är väl också tre saker som får benas upp här.
1. Bussförare slutar i protest - brukar väl nästan alltid innebära någon form av konflikt av annat slag.
2. Bussar till partyt - det allvarligaste och kan naturligtvis aldrig försvaras.
3. Extrabussar som inte behövs. Ja, detta är väl ett ganska svårt område och beror på hur avtalet ser ut. Men att ha en exakt koll på när turer är fullbelagda är naturligtvis omöjligt. Förstärkningsvagnar riskerar väl alltid att bli "överkapacitet" i vissa fall - särskilt om man vill ha sittplatsgaranti. Däremot och det är väl det som är intressanta - är ifall man kör extraturer för att "fylla" tjänstgöringsscheman, men det framgår ju inte av artikeln om det finns en sådan systematik i det hela.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Zella

Riskera detta även avtalen i innestan (övriga trafikomr i SL)...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas Fransson skrivet 17 november 2009, 16:29:45 PM
Riskera detta även avtalen i innestan (övriga trafikomr i SL)...

Först skall naturligtvis saken utredas och om det skulle visa sig vara som det sägs i den första artikeln i innerstan så riskeras naturligtvis även det avtalet. Är problemet bara relaterat till Norrtälje är det väl bara det avtalet som sägs upp.
Det kan naturligtvis också vara så att det som nämns i artikeln saknar grund eller beror på enstaka administrativa missar. Då lär inget hända annat än man diskuterar genom rutiner inför framtiden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 november 2009, 16:59:39 PM
Först skall naturligtvis saken utredas och om det skulle visa sig vara som det sägs i den första artikeln i innerstan så riskeras naturligtvis även det avtalet. Är problemet bara relaterat till Norrtälje är det väl bara det avtalet som sägs upp.
Det kan naturligtvis också vara så att det som nämns i artikeln saknar grund eller beror på enstaka administrativa missar. Då lär inget hända annat än man diskuterar genom rutiner inför framtiden.

Tänk att media får det att låta så illa gentemot det Staffan skriver. Nä tacka vet jag BS som har vett att lägga fram all fakta och inde undanhålla något(upplever det så iaf).
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 17 november 2009, 17:16:53 PM
Tänk att media får det att låta så illa gentemot det Staffan skriver. Nä tacka vet jag BS som har vett att lägga fram all fakta och inde undanhålla något(upplever det så iaf).

Fast DN har ju i alla fall gjort en god research i det här fallet. Utan tvekan har de en grund för anklagelserna. Men DN är ingen domstol. Inte Bussnack heller.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 november 2009, 16:59:39 PM
Först skall naturligtvis saken utredas och om det skulle visa sig vara som det sägs i den första artikeln i innerstan så riskeras naturligtvis även det avtalet. Är problemet bara relaterat till Norrtälje är det väl bara det avtalet som sägs upp.
Det kan naturligtvis också vara så att det som nämns i artikeln saknar grund eller beror på enstaka administrativa missar. Då lär inget hända annat än man diskuterar genom rutiner inför framtiden.


Om det visar sig stämma i Norrtälje, måste avtalet sägas upp. Det vore fel emot kunder och andra bussföretag om de fick leva vidare på det avtalet.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 17 november 2009, 17:29:04 PM
Om det visar sig stämma i Norrtälje, måste avtalet sägas upp. Det vore fel emot kunder och andra bussföretag om de fick leva vidare på det avtalet.

Ja, det är ju i princip det som SL:s ordförarande Christer G. Wennerholm säger i DN.
Men detta visar ju också att det är fel att SL är delägare i Busslink. Det har varit tal om i minst fem år nu att de skall sälja sin del. Hur svårt kan det vara att hitta en köpare?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: Omnilasse skrivet 17 november 2009, 10:58:14 AM

2. Bussar till partyt - det allvarligaste och kan naturligtvis aldrig försvaras.


Beträffande punkten två ligger det, utifrån DN:s beskrivning, nära till hands att tro att det rör sig om fifflande på lokal nivå. Därmed är det ytterst trafikområdeschefen som gjort sig skyldig till fiffel. Jag har svårt att tro, oavsett bolag och bransch, att just den typen av fiffel är sanktionerat av högsta ledningen. Det kan tom finnas grund för Busslink att anmäla TO-chefen om det visar sig att det är ett lokalt fenomen.

I övrigt är det tyvärr så att prispressen blir allt starkare på upphandlade tjänster oavsett bransch och generell prisnivå. Det leder tyvärr till kreativa lösningar som de nämnda, att man skickar två man för att göra en mans jobb, fuskar med timredovisning och material eller liknande. Inget är naturligtvis försvarbart men fullt naturligt. Det är samma symptom som uppstår när skatten blir för hög. Man jobbar svart istället vilket leder till att samhällets totala skatteintäkt mycket väl kan bli lägre än med en lägre skattesats.

Staffan Sävenfjord

Busslink har gått ut med ett pressmeddelande om saken http://www.busslink.se/default.aspx?id=20689&refid=1609 och där hänvisas också till en länk med den fullständiga revisionen på 22 sidor. Busslink medger att fel har förekommit, dock inte så mycket som sagts.

Läs också Ulo Maasings (chefredaktör för Bussbranschen) kommentar på hans blogg http://maasing.wordpress.com/2009/11/17/fiffel-bag-och-pinsamheter-i-kollektivtrafiken/ där också biogasaffären i Östergötland kommenteras.

Den 17 november går inte precis till historien som den dag då kollektivtrafikens goda rykte förstärktes. Symboliskt är det samma storm som den här dagen för 14 år sedan, då hela Västsverige var isolerat i snöstorm och busstrafiken stod stilla nästan en hel dag. Tågtrafiken ännu längre.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 november 2009, 22:52:14 PM
Detta är ju egentligen ingen nyhet, så här har det gått till på många håll under många år och det kan knappast vara okänt inom SL sfären heller då det alltid förekommit en vandring med tjm mellan operatörerna och SL.

Det gör ju inte saken bättre om det är ett etablerat oskick. Och i varje fall är det en nyhet för den stora allmänheten. Om detta är riktigt så är det bra att det kommer upp på bordet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)