YKB - Yrkeskompetensbevis för buss (prov hos Transportstyrelsen)

Startat av Boubou, 11 mars 2009, 20:19:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Veronica

Polisen kollar om man har rätt behörigheter och idag är det även ett krav från arbetsgivaren att man har tagit YKB om man har tagit sin D behörighet efter Sept 2008. Utan YKB är D behörigheten värdelös.

//Veronica

Citat från: Akerlund skrivet 15 februari 2010, 17:28:04 PM
Vem är det som ska kolla att man har ykb? är det polisen? isåfall är det nån här som blivit stoppad nån gång, och fått visa sitt ykb?
För det har ju varit i bruk sen oktober-08 tror jag.


Veronica

Citat från: Akerlund skrivet 17 februari 2010, 17:28:54 PM
Det som du beskriver är jag rädd för att det här med YKB kommer att innebära, att en människa som kanske redan har ett jobb inte har ekonomisk möjlighet att ta YKB, och som säkert skulle vara en jättebra chaufför.
Som det kommer att bli nu, så måste du vara arbetslös så att arbetsförmedlingen betalar utbildningen.
Sen om hela grejen bara är ett spel för galleriet (det här med YKB) och ingen instans kommer att kolla att alla har behörigheten då är det mycket pengar bortkastade.


AF betalar inte något vidare utbildning, finns det andra inskriva arbetslösa chaufförer i din hemkommun så kan de inte motivera varför just du ska få en YKB utbildning betald ej heller ett D körkort.
Spel för galleriet är det inte med YKB, många länder utanför Sverige har redan stäng så man kommer inte in om man inte har YKB även om man har körtkort utfärdat innan Sept 08. Arbetsgivarna vill nog inte ha den böteslappen om man kör utan rätt behörighet, bötesbeloppen är höga för både chaufför och arbetsgivare.
Sen är utbildningen inte några bortkastade pengar, utvecklingen går frammåt och vi får högre krav på oss som chaufförer och trafiken är tuff i många städer.


//Veronica


The Boxer

Ja, det är ett visst omak att ta YKB men det ökar ditt värde på arbetsmarknaden och förhoppningsvis i plånboken, när arbetsgivaren inte kan ta en lasso och ställa sig ute vid gatan och rycka in första bästa förbipasserande för t.ex. extrakörning.....

D.v.s: ju mer specialbehörigheter m.m. du har ju bättre

Blue

Citat från: The Boxer skrivet 29 juli 2010, 21:30:03 PM
Ja, det är ett visst omak att ta YKB men det ökar ditt värde på arbetsmarknaden och förhoppningsvis i plånboken, när arbetsgivaren inte kan ta en lasso och ställa sig ute vid gatan och rycka in första bästa förbipasserande för t.ex. extrakörning.....

D.v.s: ju mer specialbehörigheter m.m. du har ju bättre

Problemet för små åkare är att om man inte kan erbjuda en heltid finns det snart inga frilanschaffisar kvar.
Dom som tror att standarden kommer höjas på chaufförerna tror nog tyvärr fel, dom stora åkerierna kommer utbilda själv och då kommer dom som utbildas bli godkända så fort det blir förarbrist, fortsättningskurserna kommer finnas på pappret men kanske inte alltid i realiteten. Jag hoppas givetvis inte att det ska bli så men jag är av naturen realist!  :)
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Jo

Citat från: Veronica skrivet 28 juli 2010, 13:40:37 PM

Spel för galleriet är det inte med YKB, många länder utanför Sverige har redan stäng så man kommer inte in om man inte har YKB även om man har körtkort utfärdat innan Sept 08. Arbetsgivarna vill nog inte ha den böteslappen om man kör utan rätt behörighet, bötesbeloppen är höga för både chaufför och arbetsgivare.
Sen är utbildningen inte några bortkastade pengar, utvecklingen går frammåt och vi får högre krav på oss som chaufförer och trafiken är tuff i många städer.


//Veronica

Spel för galleriet kan det ju vara även om man måste ha det. Frågan som avgör det är ju hur mycket bättre en förare är bara för att man har YKB. Jag är också allmänt tveksam till att man istället för kunskapskrav har krav på hur mycket lärarledd undervisning man ska ha. Det som borde spela roll är hur bra man klarar körningen/reglerna/yrket och inte hur många timmar man blivit undervisad. Vissa kanske lär sig teorin jättebra genom att sitta hemma eller på stranden och läsa/öva denna istället för en lektionssal. Givetvis fodras praktisk körning för att bli bra men att denna mängd skulle vara exakt lika för alla tror jag inte. Jag är helt övertygad av att detta är något som är gjort för att sysselsätta myndigheter och trafikskolor i hopp om att sänka arbetslösheten. Om nu kraven på förarna/yrket ökat så mycket hade det väl bara varit till att anpassa proven efter detta och istället också ta med de nya delarna.  Och det är inget som är specifikt för just denna bransch. Snart ska ju alla som går Polishögskolan läsa ett extra år för att denna ska bli forskarförberedande och i princip alla vårdbiträde/undersköterskor som slutar på landstingen ersätts numera med sjuksköterskor. Är det någon som tror att vi får ett bättre rättsväsende och vård av detta?

Veronica

Citat från: Blue skrivet 29 juli 2010, 21:51:59 PM
Problemet för små åkare är att om man inte kan erbjuda en heltid finns det snart inga frilanschaffisar kvar.
Dom som tror att standarden kommer höjas på chaufförerna tror nog tyvärr fel, dom stora åkerierna kommer utbilda själv och då kommer dom som utbildas bli godkända så fort det blir förarbrist, fortsättningskurserna kommer finnas på pappret men kanske inte alltid i realiteten. Jag hoppas givetvis inte att det ska bli så men jag är av naturen realist!  :)

Problemet är att de stora åkerierna inte kan utbilda sig själva om de inte har en certifierad lärare från Trafikverket. I dagsläget finns det inte många i Sverige så det blir trångt i skolbänkarna framöver, det är inte bara att kvista in och gå en 36h utbildning och sen är man klar, lite framförhållning skadar inte.

//Veronica