Tvingas åka buss!

Startat av blubb, 15 september 2008, 15:47:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

blubb

http://sydsvenskan.se/lund/article368013/Bussresenarer-tvingas-aka-via-Malmo.html

Första snyft historien om hur den miljömedveten flygpassageraren beklagar sig över att flygbussen kör via Malmö!

Martin Maltkvist

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Cyklisten

Jasså, detta läste jag, men jag förstår inte riktigt hur FAC-ledningen tänker. De kommer inte att få fler resenärer om de lägger om sträckan på detta sättet. Nu blir det bara att åka taxi för de flesta som inte orkar åka omväg.
Förresten, kan/får inte Skånetrafiken starta egna linjer som går till Sturup? Med egen taxa alltså.

blubb

Citat från: Cyklisten skrivet 15 september 2008, 18:33:25 PM
Jasså, detta läste jag, men jag förstår inte riktigt hur FAC-ledningen tänker. De kommer inte att få fler resenärer om de lägger om sträckan på detta sättet. Nu blir det bara att åka taxi för de flesta som inte orkar åka omväg.
Förresten, kan/får inte Skånetrafiken starta egna linjer som går till Sturup? Med egen taxa alltså.

jo, men flygbusstrafik är inte samhällsnödvänig så därför kommer Skånetrafiken inte att göra något. Dock finns det en pendel mellan Malmö Airport och Svedala station där Skånetrafikens månadskort gäller, dock är det FAC egen taxa vid kontant betalning.

Jonas1968

Citat från: blubb skrivet 15 september 2008, 18:54:06 PM
jo, men flygbusstrafik är inte samhällsnödvänig så därför kommer Skånetrafiken inte att göra något. Dock finns det en pendel mellan Malmö Airport och Svedala station där Skånetrafikens månadskort gäller, dock är det FAC egen taxa vid kontant betalning.
Varför anses det samhällsnödvändigt att den som arbetar i stan kommer till sitt jobb medan det inte anses samhällsnödvändigt att den som arbetar vid en flygplats kommer till jobbet? Förstår inte varför kollektivtrafiken till flygplatser anses "icke-samhällsnödvändig". Skulle nog bli ett herrans liv om någon skulle anse kollektivtrafiken till en järnvägsstation som "icke-samhällsnödvändig". Denna inställning leder till specialtaxor men framför allt att vädigt många flygplatser i Sverige står helt utan kollektivtrafik och att dess anställda är helt hänvisade till att åka egen bil.

JDS

Citat från: Jonas1968 skrivet 16 september 2008, 09:27:03 AM
Förstår inte varför kollektivtrafiken till flygplatser anses "icke-samhällsnödvändig". Skulle nog bli ett herrans liv om någon skulle anse kollektivtrafiken till en järnvägsstation som "icke-samhällsnödvändig".

Flygplansåkning är inget annat än en kraftigt subventionerad form av lyxkonsumtion. Visst kommer den samhället till del i en viss utsträckning men den är inte tillnärmelsevis lika nödvändig som järnvägstrafiken, i alla fall inte då det gäller persontrafik. Det är väl rimligt att den som vill engagera personal i en sådan verksamhet också på lämpligt sätt sörjer för deras resor till och från arbetsplatsen, även om detta är en skattepliktig förmån. Exempelvis har väl Luftfartsverket något slags avtal med FAC som ger de flygplatsanställda möjlighet att köpa kraftigt rabatterade periodkort på flygbussarna?

Jonas1968

Citat från: JDS skrivet 16 september 2008, 15:47:11 PM
Flygplansåkning är inget annat än en kraftigt subventionerad form av lyxkonsumtion. Visst kommer den samhället till del i en viss utsträckning men den är inte tillnärmelsevis lika nödvändig som järnvägstrafiken, i alla fall inte då det gäller persontrafik. Det är väl rimligt att den som vill engagera personal i en sådan verksamhet också på lämpligt sätt sörjer för deras resor till och från arbetsplatsen, även om detta är en skattepliktig förmån. Exempelvis har väl Luftfartsverket något slags avtal med FAC som ger de flygplatsanställda möjlighet att köpa kraftigt rabatterade periodkort på flygbussarna?
Det finns ju många andra platser som kan anses som onödig konsumtion t ex idrottsarenor, nöjesparker mm. men dessa brukar ju inte uteslutas från den allmänt finnansierade kollektivtrafiken. Vi brukar ju normalt inte upphöra med offentligt finasierade kollektivtrafik för att vi anser verksamheten vi kör till som lyxig utom när det gäller just flygplatser. Flygplansåkning kan nog anses som lyxkonsumtion men dom anställdas resor till sina arbeten kan aldrig anses vara lyxåkning anser jag. Avtal om att ge dom anställda rabaterade periodkort på flygbussar är bra men det vilken nytta av det har dom som arbetar på flygplatser som står helt utan kollektivtrafik?

JDS

#7
Citat från: Jonas1968 skrivet 16 september 2008, 16:32:03 PM
Det finns ju många andra platser som kan anses som onödig konsumtion t ex idrottsarenor, nöjesparker mm. men dessa brukar ju inte uteslutas från den allmänt finnansierade kollektivtrafiken. Vi brukar ju normalt inte upphöra med offentligt finasierade kollektivtrafik för att vi anser verksamheten vi kör till som lyxig utom när det gäller just flygplatser. Flygplansåkning kan nog anses som lyxkonsumtion men dom anställdas resor till sina arbeten kan aldrig anses vara lyxåkning anser jag. Avtal om att ge dom anställda rabaterade periodkort på flygbussar är bra men det vilken nytta av det har dom som arbetar på flygplatser som står helt utan kollektivtrafik?

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om flygplatsen inte ens har flygbussar, så är det antagligen en flygplats utan persontrafik. Hur mycket folk kan det jobba på en sån? Säkert ett gäng, men de har säkerligen lustiga arbetstider och utgör kanske inte något större trafikunderlag, annat än möjligen för någon enstaka tur per dag. Det kan jämföras lite med andra mindre industrianläggningar, som inte heller alltid har kollektivtrafik. Att jämföra med idrottsarenor, nöjesparker m m som drar en massa folk tycker jag inte gör någon nytta. Om det går en busslinje i närheten av flygplatsen så är det klart att den har en hållplats där, men att dra en särskild busslinje en lång bit bara för de flygplatsanställda är kanske inte den mest angelägna åtgärden i den kommunen...

Jonas1968

Citat från: JDS skrivet 16 september 2008, 17:08:34 PM
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om flygplatsen inte ens har flygbussar, så är det antagligen en flygplats utan persontrafik. Hur mycket folk kan det jobba på en sån? Säkert ett gäng, men de har säkerligen lustiga arbetstider och utgör kanske inte något större trafikunderlag, annat än möjligen för någon enstaka tur per dag. Det kan jämföras lite med andra mindre industrianläggningar, som inte heller alltid har kollektivtrafik. Att jämföra med idrottsarenor, nöjesparker m m som drar en massa folk tycker jag inte gör någon nytta. Om det går en busslinje i närheten av flygplatsen så är det klart att den har en hållplats där, men att dra en särskild busslinje en lång bit bara för de flygplatsanställda är kanske inte den mest angelägna åtgärden i den kommunen...
Det finns många flygplatser som saknar flygbussar trotts att dom har regelbunden persontrafik. Örebro, Kiruna (Flygbuss finns bara del av året), och Visby för att nämna några så det handlar inte bara om flygplatser utan persontrafik. Länstrafik till flygplatsen i t ex Örebro behöver ju inte heller handla om renodlade flygbussar utan kan ju ordnas genom att man låta några bussturer som ändå passerar på E18 någon kilometer bort gå upp till terminalen vilket både anställa och passagerare skulle ha nytta av. Borde inte kosta några större summor mer än 5 minuter längre restid för dom som måste åka via flygplaten.

JDS

Citat från: Jonas1968 skrivet 16 september 2008, 23:34:08 PM
Det finns många flygplatser som saknar flygbussar trotts att dom har regelbunden persontrafik. Örebro, Kiruna (Flygbuss finns bara del av året), och Visby för att nämna några så det handlar inte bara om flygplatser utan persontrafik. Länstrafik till flygplatsen i t ex Örebro behöver ju inte heller handla om renodlade flygbussar utan kan ju ordnas genom att man låta några bussturer som ändå passerar på E18 någon kilometer bort gå upp till terminalen vilket både anställa och passagerare skulle ha nytta av. Borde inte kosta några större summor mer än 5 minuter längre restid för dom som måste åka via flygplaten.

Nu börjar vi komma någonstans här. Du undrar alltså varför dessa flygplatser inte har någon busstrafik, fattar jag rätt då? (För jag antar att du menar att det varken finns flygbussar, stadsbussar eller länsbussar.)

I så fall är väl svaret att respektive stad/län tycker att pengarna behövs till något annat. Jag tycker personligen att allt möjligt kan ha lite dåliga bussförbindelser i en del orter på landet. Det beror väl på att folk i största allmänhet åker rätt mycket bil. Här kan man väl förmoda att de som åker tåg som regel har tillgång till bil (eller råd att åka taxi) i något mindre utsträckning än de som åker flygmaskin. De anställda på flygplatsen struntar man nog rätt mycket i i detta läge, lika väl som man i viss utsträckning struntar i järnvägens anställda. Där jag jobbar går nattbussen knappt tio minuter innan de två sista gubbarna slutar, så de får åka taxi.

Ersa

Linjetrafik med "vanlig" länsbuss till flygplatsen är något man undviker på många mindre ställen.
1: Ekonomin såklart. En högre flygbusstaxa drar ju in mer pengar än den vanliga taxan.
2: Alltför många lokalt resande mellan centrum och flygplatsen slöar ner flygbussen och gör att resenärerna kan missa sina plan.
3: Flygbolagen ändrar sina tider ofta, så trafikhuvudmannen tvingas därmed ändra busstiderna därefter.

Vanlig länsbuss till flygplatsen lär således bara fungera på våra allra största flygplatser, som UL 801 samt SL 583 till Arlanda.

Jonas1968

Citat från: Verspieder skrivet 17 september 2008, 01:09:34 AM
Linjetrafik med "vanlig" länsbuss till flygplatsen är något man undviker på många mindre ställen.
1: Ekonomin såklart. En högre flygbusstaxa drar ju in mer pengar än den vanliga taxan.
2: Alltför många lokalt resande mellan centrum och flygplatsen slöar ner flygbussen och gör att resenärerna kan missa sina plan.
3: Flygbolagen ändrar sina tider ofta, så trafikhuvudmannen tvingas därmed ändra busstiderna därefter.

Vanlig länsbuss till flygplatsen lär således bara fungera på våra allra största flygplatser, som UL 801 samt SL 583 till Arlanda.
Visst drar en flygbuss med flygbusstaxa in mera biljettpengar men samtidigt så blir ju kostnaden betydligt högre då det är en ny linje som måste köras med egna bussar och egna chaufförer. Länstrafik till flygplatsen i Örebro skulle ju bara handla om att lägga om en linje som ändå redan går vilket borde vara betydligt billigare. Med den flygtrafik som Örebro flygplats har skulle nog dom ökade intäkterna från en speciell flygbusstaxa ätas upp av ökade kostnader.