Klart. Nobina ny entreprenör i Söderort, Huddinge-Botkyrka-Nacka-Värmdö

Startat av homer, 07 september 2023, 21:59:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Det enda som har kommunicerats hittills är ju hur många elbussar det ska vara, inget om det är från trafikstart eller inte, och inte heller om det blir begagnade bussar eller inte, sen är det fortfarande oklart om gasbussarna i Gubbängen och Charlottendal ska vara kvar.

homer

Nu har det kommit ytterligare ett rykte på fordonsfronten och det handlar om 19 dubbeldäckare med placering Värmdö. oklart vilken färg det handlar om.

Fredde



buskörare


elliot


IvveRivve004

Hur höga är de här bussarna egentligen? Undrar bara så att de inte råkar krocka med någon av broarna längs med 222:an...

Gano

Det förklarar väl varför ett demo som rullade för Gimo var SL blå.

Walter

Citat från: IvveRivve004 skrivet 03 november 2023, 11:15:21 AMHur höga är de här bussarna egentligen? Undrar bara så att de inte råkar krocka med någon av broarna längs med 222:an...

Är det inte tillåten maxhöjd för trafik under broarna? De måtten lär tillverkarna hålla sig till och sen är det väl Nobinas ansvar att inte beställa för höga bussar.

Inför trafikstarten med DD i Uppland  körde man med pinnar ovanpå vanliga bussar för att mäta vilka träd längs vägarna som behövde beskäras på att DD skulle få plats.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

Träd kan ibland bli ett problem även på annat vis. När man startade med dubbeldäckare på 676 visade det sig snart att i kollektivkörfältet norrut, i böjen efter korsningen Valhallavägen och Körsbärsvägen, fick VDL-dubbeldäckarna problem med att de slog i trädgrenar.

Stockholms stad är ju en ganska välförsedd kommun så jag fick kontakt med deras s.k. arboriala avdelning för att kolla med beskärning. Det visade sig dock att det träden längs sträckan var en variant på blodlönn som bara fick beskäras (om de inte skulle ta skada) under perioden juli-september. Bäst-före-datum hade dock passerats bara några veckor innan så där fick man ta skeden i vacker hand. Träden blev då beskurna i juli året efter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Maven

Är det verkligen lämpligt med dubbeldäckare på linje 474 med så många hållplatser? Ute på Värmdö är den ju inte direkt någon snabb stomlinje utan en krokig lokallinje med många lokalresande. Hade inte några av linjerna 435-449 varit lämpligare? De har ju tillsammans lika tät trafik som linje 474 på sina respektive stråk.

homer


Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

HB

Citat från: homer skrivet 03 november 2023, 18:32:03 PMHåller med, 474 är egentligen direkt olämplig för DD

Var i pressmeddelandet står det att bussarna ska gå på linje 474, eller är det från annan intern information?

homer

Står inte, men jag har fått det från annat håll, men om du sitter på annan information väljer jag att tro å dig.