Huvudmeny

Tidiga Tidaholm

Startat av Greger Larsson, 03 augusti 2016, 22:11:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

De Rödakorsmärkta bilarna skulle kunna vara de två som levererades till försvaret 1909(för prov?)
Flakbilen kanske är något nyare, men 10-talet är det säkerligen. Tidaholm hade även en lastvagnsmodell innan som hade lite kantigare kylarmaskering.





BengaB40

Hej! I Ernst Kjellgrens skrift TIDAHOLMS BRUKS HISTORIA finns den övre bilden reproducerad med bildtexten"Tidaholmsbilar i sjukvårdens tjänst. Rödakorsbilar klara för leverans till Ryssland". Tyvärr utan årtal angivet. Men bör vara någon gång mellan 1914-17. Ryssland var en stor kund från 1910 när det gällde lastbilar och bussar till revolutionen framgår det i skriften. Lastbilen på den undre bilden bör vara årgång ca. 1920 med hänsyn tagen till fälgarnas utseende.  Hälsn BengaB40

Björn Forslund

Revolutionen började väl först 1918 och det bör väl vara först på 20-talet som läget var så stabilt att man kunde börja handla utomlands?
Fordonet bör ha levererats till detl tsaristiska Ryssland för att användas under första världskriget 1914-1918

BengaB40

Hej igen! Lastbilen på undre bilden levererades till svensk beställare om jag har fattat rätt. Handelsförbindelserna mellan Tidaholms Bruk och Ryssland upphörde helt 1917 enligt text i skrift. Rödakors-bilarna har den modernare kylaren än 1913 års modell, men visst kan man undra om det gick att exportera under WW1. Det finns en bild av 2 lastbilar årgång 1912 med den äldre kylaren där Tidaholmsmärket är översatt till ryska!  Hälsn. BengaB40

Greger Larsson

Tack för synpunkterna. Saknar Tidaholmshistoriken i bokhyllan men den verkar finnas på Bokbörsen till rätt kurs.. Rödakorsbilarna se ut att ha kedjedrift vilket man ska ha upphört med 1915(med förbehållet att det fanns till kunder som önskade det i stället för kardandrift!). Den undre bilen är ju då nyare, bl a med tanke på de kraftigare hjulen och ramen samt lastkapaciteten på hela 4 ton. Kan den var så ny som 1920? Tydligen var det även så att tillverkningen gick ner ganska kraftigt runt 1920 för att ta fart igen runt 22-23 när man presenterade nya chassin.

WalleW

Allt var inte bättre förr, men ventilationen var bra och det var befriande fritt från krånglande elektronik...
Undrar hur mycket man måste klara i bänkpress för att kunna ratta dessa pjäser på ett någorlunda säkert sätt...

/   M v h   Walle

BengaB40

Hej igen! Och så var väl gas- och bromspedal "omkastade", men så här i bilens barndom var säkert chaufförerna vana vid de flesta olikheterna mellan märkena!  Hälsn. BengaB40

Greger Larsson

Mittåt! Tittade lite längre in i bokhyllan och där fanns ju Tidaholmsskriften..
Där finns bild på en brandbil till Landskrona 1921(enligt bildtexten) och den har likadana hjul som flakbilen ovan och samma huvar med tre gälar, men modernare utförande på belysningen och den nyare, mer avrundade kylarmaskeringen.