Huvudmeny

ASG Exact

Startat av 1896, 26 juli 2016, 16:30:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pegee

Citat från: Ersa skrivet 28 juli 2016, 13:19:02 PM
Har man rent juridiskt inte kunnat "dela" på de plomberade ekipagen, och registrera in dem som vanliga tunga lastbilar?

Eller det omvända: Hur kan man regga ett fordon som buss som inte har något passagerarutrymme?
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

zjbus

Citat från: pegee skrivet 28 juli 2016, 18:27:45 PM
Eller det omvända: Hur kan man regga ett fordon som buss som inte har något passagerarutrymme?
Det kan man med all säkerhet inte göra, nämnda fordon har plats för 9 passagerare.

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 28 juli 2016, 18:34:12 PM
Det kan man med all säkerhet inte göra, nämnda fordon har plats för 9 passagerare.

Låter underligt om det inte går. Genom decennierna har ju ett flertal 12-metersbussar har ju fått de flesta stolarna urplockade, byggts om till husbussar och därefter omregistrerats till tunga lastbilar.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 28 juli 2016, 18:57:34 PM
Låter underligt om det inte går. Genom decennierna har ju ett flertal 12-metersbussar har ju fått de flesta stolarna urplockade, byggts om till husbussar och därefter omregistrerats till tunga lastbilar.
Men nu pratar du ju om tung lastbil där finns väl inga krav på passagerarutrymme.
Mvh zjbus

WalleW

Passagerarutrymmet på de i ämnet aktuella Scania T113 var i princip förlängda Scania brandbilshytter om jag inte minns alldeles fel.
Bara i dag- och sov-utförande var Scanias T- hytter revolutionerande rymliga när de lanserades på T82 / 112 / 142 och medförde ett välkommet lyft som arbetsplats för oss som var i branschen på den tiden...

/   M v h   Walle

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 28 juli 2016, 19:16:19 PM
Men nu pratar du ju om tung lastbil där finns väl inga krav på passagerarutrymme.
Mvh zjbus

Jaha, jag missade den omvända frågan.
Det enda jag undrade var om dessa bussregistrerade ekipage med 9 passagerarstolar och plomberat släp helt enkelt blivit omregistrerade till vanliga tunga lastbilar på senare år. Och om inte: Varför inte?

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 28 juli 2016, 21:30:33 PM
Jaha, jag missade den omvända frågan.
Det enda jag undrade var om dessa bussregistrerade ekipage med 9 passagerarstolar och plomberat släp helt enkelt blivit omregistrerade till vanliga tunga lastbilar på senare år. Och om inte: Varför inte?
Det verkar inte så, PDM 956 som fortfarande är registrerad som buss har haft körförbud i 15 år nu:

Besiktigas senast
2001-07-31


Senast godkända besiktning
2000-08-04


Mätarställning
612183


Körförbud
2001-08-01


Körförbudsorsak
Utebliven kontrollbesiktning


Inrapportör av senaste besiktningsutfall
BILPROVNINGEN TIMRÅ

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 28 juli 2016, 21:30:33 PM
Jaha, jag missade den omvända frågan.
Det enda jag undrade var om dessa bussregistrerade ekipage med 9 passagerarstolar och plomberat släp helt enkelt blivit omregistrerade till vanliga tunga lastbilar på senare år. Och om inte: Varför inte?

Sannolikt var dragbilarna fullslitna efter 8 år och 150+ tusen mil

Jag tror att jag sett en som A-traktor i Mellansverige, trailerna lever säkert kvar i någon form.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 juli 2016, 21:48:58 PM
Sannolikt var dragbilarna fullslitna efter 8 år och 150+ tusen mil

Jag tror att jag sett en som A-traktor i Mellansverige, trailerna lever säkert kvar i någon form.
61000 mil hade PDM 956 gått vid senaste besiktning och den är fortfarande registrerad som buss:

Registreringsnummer
PDM956


Fabrikat
SCANIA T 113HL 4X2L


Handelsbeteckning
Uppgift saknas.


Fordonsstatus    
Avställd (2001-08-03)


Färg
Vit


Fordonsår
1992


Fordonet tillverkat
Uppgift saknas.


Fordonsslag
Buss


Besiktigas senast
2001-07-31

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 28 juli 2016, 22:02:07 PM
61000 mil hade PDM 956 gått vid senaste besiktning och den är fortfarande registrerad som buss:


Lägg då till 99999 mil så får du rätt siffra.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 juli 2016, 22:11:24 PM
Lägg då till 99999 mil så får du rätt siffra.
612183 2000-08-04, körförbud 1 år senare

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 28 juli 2016, 22:22:11 PM
612183 2000-08-04, körförbud 1 år senare

Mätaren går bara till 99999 sedan börjar den om, den hade alltså rullat 161000 mil

Den av dessa som hade gått minst var PYN596 som bara rullade 112000 mil (mätaren stod på 11968 mil 2002)

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 juli 2016, 22:33:26 PM
Mätaren går bara till 99999 sedan börjar den om, den hade alltså rullat 161000 mil

Den av dessa som hade gått minst var PYN596 som bara rullade 112000 mil (mätaren stod på 11968 mil 2002)
Sista siffran avser kilometer, alltså 61218,3 mil

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 28 juli 2016, 23:23:28 PM
Sista siffran avser kilometer, alltså 61218,3 mil

Nu börjar det av någon anledning bli lite löjligt :-)

Bilarna hade gått mellan 112 och 160 tusen mil, mätaren går till 99999 mil eller 999999 km, det innebär att den bil som rullat minst hade en mätare som stod på 11968 mil vid sista besiktningen och den som rullat längst 61218 mil.

Det innebär INTE att den ena bara rullat drygt 11000 mil och den andra 61000 mil utan bägge mätarna har vänt vid 99999 mil och börjat om från 0.

zjbus

Med ditt resonemang så skulle PDM 956 ha snittat 21860 mil/år