Hästbiten...Ulriksdals Galoppbana

Startat av WalleW, 08 juni 2016, 15:42:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

När jag på E4 passerade Järva Krog förra veckan kom jag att minnas Ulriksdals Galoppbana som bredde ut sig väster om dåvarande Riks-ettan och järnvägen. På 50-talet var jag och jämnåriga kusiner ofta där eftersom en morbror var hästägare på den tiden.  Vi åkte spårvagn linje 15 till Solna station och därifrån lokaltåg (med D-lok i trä eller stål) till Ulriksdals station strax ovanför galoppbanan.
Vissa tävlingsdagar var det jippon för oss småknattar också, bl a ponny-ridning, och det var vid ett sådant tillfälle jag blev häst-biten på allvar...bokstavligen. Vi stod och hängde med armarna över staketet när en ponny kom fram och utan förvarning bet mig rejält i armen. Han hade många ungar att välja på, men det var väl något med just min arm som retade honom...

En passande gammal historia i sammanhanget:

En pappa hade lovat sonen att de skulle åka till Skansen och titta på alla djuren så att mamman kunde få en lugn eftermiddag. Väl hemkomna igen möttes de av en glad mamma som engagerat frågade pojken om det hade varit roligt på Skansen...
- Jaaa-a, svarade han. - Jätteroligt! Och där var det ett djur som sprang så fort att det gav 42 gånger på plats...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ulriksdals_kappl%C3%B6pningsbana
//

/   M v h   Walle