Körtidsfråga / rast

Startat av en_dalmas, 08 juni 2016, 08:59:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

en_dalmas

Man får ju ha rast 15+15 i OUT-körning. 
Får man det även om den ena är i EU men inte den andra?
Och om man haft 30 i EU, får man då ha 15 efter det om rasten är i OUT?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk


Christer K

OUT körning görs utan färdskrivarkort i färdskrivaren? Då kan inte rasten vara ett problem, kör själv digital 50% av dagen och pappersskrivare 50% av dagen. Tar två raster om vardera 30 min. Det är den faktiska körtiden som räknas inte arbetstiden. Man kan i princip arbeta i 8 timmar men ha en körtid på 4 timmar, då är man under gränsen för kravet på rast enligt färdskrivaren på 45 min. Men enligt arbetstidslagen kan man komma överens om annat genom kollektivavtal.
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/lagar-och-regler-om-arbetsmiljo/arbetstidslagen/?hl=Arbetstidslagen

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

en_dalmas

Vi har bara digitala färdskrivare så jag kör alltid med kortet i. Ställer bara om färdskrivaren till/från OUT beroende på om det är EU eller ej. Vilket jag ser som bättre för då registreras och syns allt man kört lättare.
Om jag nu inte skulle sätta i kortet, vad ska jag då fylla i, i färdskrivaren att jag kört?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk


Christer K

Kör du linjetrafik som är enligt turlista och körs enligt schema. Har jag för mig att man inte behöver ha kortet i den digitala färdskrivaren och någon annan handling behövs inte. Undantag från regelverken
Det finns två undantagsbestämmelser som tillämpas, dels gemensamma undantag inom EU och dels nationella undantag för Sverige.
Gemensamma undantag inom EU
Enligt artikel 3 i Europaparlamentets och Rådets förordning (EG) nr 561/2006 av den 15 mars 2006 skall denna förordning inte tillämpas på vägtransporter med:
a) Fordon som används för persontransporter i linjetrafik, om linjens längd inte överstiger 50 kilometer

OBS man får inte kör en linje i 50 km och sedan byta nummer då är regeln ogiltig. Det har man provat i Stockholmsområdet.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Lars-Håkan_E

Citat från: en_dalmas skrivet 14 juni 2016, 09:09:37 AM
Vi har bara digitala färdskrivare så jag kör alltid med kortet i. Ställer bara om färdskrivaren till/från OUT beroende på om det är EU eller ej. Vilket jag ser som bättre för då registreras och syns allt man kört lättare.
Om jag nu inte skulle sätta i kortet, vad ska jag då fylla i, i färdskrivaren att jag kört?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Undantagen körning registreras på förarkortet manuellt som "annat arbete"

Hur man än väljer att göra bör man vara uppmärksam att man vid kontroll ska kunna styrka att man utfört en undantagen körning.

Detsamma gäller om man använt undantaget för färja/tåg, båtbiljett kan då vara bra att ha :-)