Klart till Fruängen för 60 år sedan

Startat av Gunnar D, 15 maj 2016, 14:02:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D




Bilderna är från Spårvägsmuseet och licensierade under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License; http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/
Bilderna är rättvända, nivå/kontrastbehandlade samt förminskade av mig.

Enligt DN 16 maj 1956 avgick första turen på linje 14 mot Fruängen från Fridhemsplan kl 15.30 dagen innan. Morgontrafiken hade väl körts som vanligt från Västertorp och sedan kopplades de nya spåren mot Fruängen in medan linje 14 förmodligen vände vid Telefonplan. Enligt DN skulle ändhållplats Fruängen få vind/regnskydd (fast här är väl ett på plats) och en Pressbyråkiosk till hösten. Klockan hade som synes ej heller kommit på plats.

En snabb och smidig spårvägsförlängning, som väl blev SS sista, prioriterades tydligen. Kringservice fick komma i andra hand.

Mvh Gunnar


HJP

****
Tack för dessa bilder!
Detta skulle alltså vara den första trafikdagen, till Fruängen?
Men vid närmare studium av bilderna, så tycker jag, att det ser ut som att det A24:an, som är närmast fotografen. Ser jag fel?  ;)

Gunnar D

#2
Citat från: HJP skrivet 15 maj 2016, 14:53:04 PM
Detta skulle alltså vara den första trafikdagen, till Fruängen?
Men vid närmare studium av bilderna, så tycker jag, att det ser ut som att det A24:an, som är närmast fotografen. Ser jag fel?  ;)

Ja, 15 maj 1956 på eftermiddagen!
Den översta bilden visar A24 367 och den undre B24 633.



/Gunnar