Mobilitet på Östermalmstorg 28 april 1966

Startat av Gunnar D, 28 april 2016, 13:29:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Man försökte ju vara lite konstintresserad också och denna skapelse var utställd på Östermalmstorg för 50 år sedan. Tror den hade något med rörelse att göra och har försökt hitta info om den men misslyckats. Kanske någon här på Forumet vet mer? Annars ses ju en A25 och en Opel Rekord också.

Mvh Gunnar

WalleW

#1
Som så ofta, Gunnar...en levande och trevlig bild  :)

Jag minns mycket väl "installationen" som konstverk av det här slaget benämns idag, men jag minns inga fakta om den. Det kan sannolikt bero på att jag just denna dag, dagen efter min 18-årsdag, för första gången övnings-körde i Stockholms innerstad med min far i hans Taunus 17 m TS, som var vit med svart tak... Vilken bilintresserad 18-åring ägnade en tanke åt konstverk då... :D

Tolv år senare var jag på samma plats som Gunnars bild med min första kranbil och lyfte en "prototyp" av ett annat konstverk på plats, "Köttbäraren" kallades det.
Skaparen hette Gordon, dock ej med förnamnet Blixt, utan Billy...
Jag har ett foto...



/   M v h   Walle

Gunnar D

Citat från: WalleW skrivet 28 april 2016, 18:57:04 PM
Tolv år senare var jag på samma plats som Gunnars bild med min första kranbil och lyfte en "prototyp" av ett annat konstverk på plats, "Köttbäraren" kallades det.
Skaparen hette Gordon, dock ej med förnamnet Blixt, utan Billy...
Jag har ett foto...

Det konstverket minns jag inte. Prototyp, var det tillfälligt placerat där? Passande namn dock med tanke på närheten till Östermalmshallen...

Mvh Gunnar

F.Å

Citat från: Gunnar D skrivet 02 maj 2016, 16:33:34 PM
Det konstverket minns jag inte. Prototyp, var det tillfälligt placerat där? Passande namn dock med tanke på närheten till Östermalmshallen...

Mvh Gunnar

Konstnären heter Willy Gordon. Skulpturen Fläskbäraren är en del ur skulpturgruppen Mötet.

WalleW

Citat från: Gunnar D skrivet 02 maj 2016, 16:33:34 PM
Det konstverket minns jag inte. Prototyp, var det tillfälligt placerat där? Passande namn dock med tanke på närheten till Östermalmshallen...
Mvh Gunnar
Citat från: F.Å skrivet 02 maj 2016, 16:44:04 PM
Konstnären heter Willy Gordon. Skulpturen Fläskbäraren är en del ur skulpturgruppen Mötet.

Det var en fullskale-modell i frigolit, gips och hönsnät. Som färdig skulle den väl gjutas i brons... Enligt uppgift på platsen var prov-resningen mest avsedd för att se hur storleken skulle påverka synintrycket/uppfattningen av Östermalmstorg. Vad det blev av den har jag ingen kännedom om...

Jag har ett mycket gulnat urklipp från Aftonbladet som anger namnet "Köttbäraren" och "Billy Gordon", men jag hade för mig att han hette Willy, jag kunde ju ha hört fel...
Det är som jag alltid har sagt; tro inte på allt som tidningarna skriver, i synnerhet inte kvällspressen på den tiden...heller... :)

/   M v h   Walle

BengaB40

Hej! Minns att skulpturen var allmänt hatad av de flesta östermalmare och jag tror Östermalmshallen förlorade många kunder under tiden den stod där. Var rätt kul egentligen att se, höra och inte minst läsa reaktionerna i blaskan "Östermalmsnytt" då!  Hälsn. BengaB40