Gilla-knapp och fler bilder

Startat av Patrik, 19 april 2016, 21:27:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Nu när vi har kommit in i 2000-talet, skulle inte admin kunna tänka sig att lägga till en "Gilla-knapp" på trådar eller inlägg?
Och även ta bort regeln om max 20 bilder per inlägg/tråd?

Jag tror inte det finns någon bra anledning till att inte ha det  :)
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Björn Ax

Även fast vi är i 2000-talet så finns det fortfarande folk med långsamt bredband samt bredband med datavolymstak.

Det är därför 20 bilders regeln finns.

Gilla knapp har vi inte lagt in pga vi är oroliga att folk endast kommer trycka på gilla knappen istället för att kommentera.

Patrik

Hur många har numera långsamt bredband med datavolymstak?
Det tror jag inte på längre, alla operatörerna delar ju ut flera gig data hela tiden numera.

Ang gillaknappen, det är ju ingen som kommenterar längre iaf....
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Ersa

Citat från: Patrik skrivet 20 april 2016, 17:42:00 PM
Hur många har numera långsamt bredband med datavolymstak?
Det tror jag inte på längre, alla operatörerna delar ju ut flera gig data hela tiden numera.

Varenda mobiloperatör? Varför skulle annars alla resenärer än idag leta/kräva wifi på bussar och tåg? Jo, för att de hela tiden har "slut på surf". Dessutom sitter alla inte längre framför en stationär dator med fiberuppkoppling i hemmet då de surfar.
I övrigt kan jag pga dålig mottagning knappt ens läsa textinlägg i forumet i min sommarstuga som ligger 5-6 mil utanför huvudstaden, 2-3 km från en Europaväg. Hur mycket 2000-tal det egentligen är.

Lite kul att använda "kommit in i 2000-talet" faktiskt, om man är gammal nog att minnas att det fram till åtminstone år 2005 var noll mobilmottagning i skogarna runtom Rånäs. Verkligen noll. Oavsett operatör.

Patrik

Suck....

Det är bara dåliga bortförklaringar.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

WalleW

Citat från: Patrik skrivet 20 april 2016, 17:42:00 PM
Ang gillaknappen, det är ju ingen som kommenterar längre iaf....
Citat från: Patrik skrivet 20 april 2016, 18:19:36 PM
Suck....
Det är bara dåliga bortförklaringar.

Ikke sånn nå, Patrik  :)!

Hos många av oss gamlingar är intresset för att ligga i IT-teknikens framkant ganska sekundärt jämför med er ungdomar. Vi är heller inte så vardags-beroende av IT som ni är, och om det tar en sekund längre eller tre att få upp en bild på skärmen så må det väl vara hänt...

Under den relativt korta tid jag har varit aktiv här på forumet kan jag bara konstatera att Dina bilder oftast är mycket sevärda och av hög kvalité samt att Du ofta får uppmuntrande kommentarer för dem. Att bara trycka på en Gilla-knapp i stället för att att skriva en kommentar skulle kännas väldigt andefattigt för mig, och dessutom tror jag att det snabbt skulle gå slentrian i det...
Vidare skulle det bidra till att underminera den redan minskande kontinuerliga träningen i användandet av det skrivna svenska språket...

/   M v h   Walle

Jona

Citat från: Patrik skrivet 20 april 2016, 17:42:00 PM
Ang gillaknappen, det är ju ingen som kommenterar längre iaf....

Jag säger som tidigare. Ingen kommenterar bilder eftersom bussnack regler inte tillåter det.

Citerar reglerna i inlägget på denna länk.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,44446.0.html

Citat- Skriv hela meningar och inte bara enstaka ord. Lägg heller inte bara in en smiley eller ett "håll med" osv. Man kan hålla med föregående talare, tycka att alla bilder folk visar är fina, men man behöver inte skriva enbart det i varje tråd. Sådana inlägg kan därför komma att raderas utan tidigare varning.

- Vill du berömma något så skriv istället vad du gillar med den/det eller varför du gillar den/det. Utveckla alltså hellre svaret en aning och var om möjligt sedan konstruktiv när du vill påpeka eller rentav kritisera något. Det är inte heller fel att använda mera underbyggda argument istället för att gå på hörsägen.

Detta har tolkats som att man bör skriva mer kommentar än fina bilder utan förklara vad man tycker är fint och vad man gillar.
Ibland kommer man inte på vad man ska skriva annat en fina bilder, men det får man ju inte skriva.
Så då kan det tänkas man helt enkelt inte fäller en kommentar alls.

Då kunde ju en gilla-knapp fungerat. Men det kan väl vara så illa att det som redan skrivits kan stämma, att folk hellre klickar gilla en och skriva något.
Men samtidigt, folk kommenterar ju inte ändå så vad skulle en gilla-knapp egentligen skada.

/Jona
MVH Filosofen Jona

jocke

Citat från: Ersa skrivet 20 april 2016, 18:16:12 PM
Varenda mobiloperatör? Varför skulle annars alla resenärer än idag leta/kräva wifi på bussar och tåg? Jo, för att de hela tiden har "slut på surf". Dessutom sitter alla inte längre framför en stationär dator med fiberuppkoppling i hemmet då de surfar.
I övrigt kan jag pga dålig mottagning knappt ens läsa textinlägg i forumet i min sommarstuga som ligger 5-6 mil utanför huvudstaden, 2-3 km från en Europaväg. Hur mycket 2000-tal det egentligen är.

Lite kul att använda "kommit in i 2000-talet" faktiskt, om man är gammal nog att minnas att det fram till åtminstone år 2005 var noll mobilmottagning i skogarna runtom Rånäs. Verkligen noll. Oavsett operatör.

Fast forumets huvudfunktion är väl inte Mobil? För hur många lägger upp miljontalsbilder via mobil?
I dagens läge finns det ju INGEN som har en internetuppkoppling hemma som har ett Tak.

Jag håller med Patrik här, förlåt, men det är världens dåligaste ursäkt.

Och om det nu är så att 1 av 500 medlemmar har tak på sitt mobilsurf som gör att 30 bilder i ett inlägg skulle ta upp det. Då är det smällar man får ta, onödigt att det ska straffa kollektivet.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Tommy E

Citat från: Jona skrivet 20 april 2016, 20:58:09 PM
Jag säger som tidigare. Ingen kommenterar bilder eftersom bussnack regler inte tillåter det.

Detta har tolkats som att man bör skriva mer kommentar än fina bilder utan förklara vad man tycker är fint och vad man gillar.
Ibland kommer man inte på vad man ska skriva annat en fina bilder, men det får man ju inte skriva.
Så då kan det tänkas man helt enkelt inte fäller en kommentar alls.

Ja, forumets regler är som sagt en anledning till det låga antalet svar i många trådar. Reglerna borde därför omformuleras så att det framgår tydligare att korta inlägg är tillåtna i begränsade mängder. En lämplig formulering vore följande:

"Skriv inte överdrivet ofta korta inlägg av typen "fina bilder", "håller med" osv..."

Denna formulering skulle bättre återspegla hur reglerna tillämpas i verkligheten, dvs vilken "praxis" som råder. Även i nuläget förekommer det korta inlägg med jämna mellanrum, men moderatorerna ingriper inte mot dessa. Det här beror på att korta inlägg faktiskt inte är störande så länge de inte förekommer i överdrivna mängder!

Med mitt förslag till regeländring skulle man inte behöva tveka inför att visa sin uppskattning för de bilder som visas, samtidigt som det fortfarande skulle vara förbjudet att "dränka" forumet med korthuggna kommentarer. Dessutom skulle vi slippa debatten om gilla-knappar, som annars återkommer regelbundet. Problemet löst! :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Kurra-Gurra

Å Nej!!
Inte den här debatten igen  :o

WalleW

Citat från: jocke skrivet 21 april 2016, 21:15:18 PM
Jag håller med Patrik här, förlåt, men det är världens dåligaste ursäkt.

Så aktualiseras det här med det skrivna svenska språket igen... :)...

M v h   Walle

Nico

Den här frågan poppar upp lite nu och då och i grund kan man säga följande... Många utgår enbart från sin egna preferenser, men glömmer gärna att grannen inte kanske har samma behov, möjligheter eller önskningar. För forumets admins gäller det att försöka tillgodogöra majoriteten... vilket då även innebär att man inte vill riskera att utestänga de med sämre uppkopplingar osv. Sedan... återigen... varför likställs ofta kvalité med kvantité..., dvs. vad blir bättre om man kan trycka in 75 bilder istället för 20 stycken i en tråd? Risken som jag ser det blir snarare att många inte ser skogen för bara träd och istället avstår att kommentera helt.

Vad gäller "gilla-knappar" så ser jag personligen sådant som både slött och intelligensbefriat. Man erbjuder med en sådan funktion en möjlighet för de slappaste och mest omotiverade att kunna svara utan ansträngning, men det man då helt missar är att i sak får man aldrig veta vad som uppskattades. Ett "gilla-tryck" kommer ju i sig aldrig att kunna hänföras till vad som egentligen var bra, dvs. tycker "gilla-tryckaren" om bildkompositionen, motivet, någon ev. kommentar eller vadå?! Det får man ju aldrig veta om de inte samtidigt gör sig omaket att skriva en kommentar... och skriver man en motiverad kommentar så finns ju inte längre något behov av någon "gilla knapp"... förutom för de som vill vara övertydliga. Det hela känns därför som en total icke-fråga som mest berör de som gillar att samla "likes" på diverse sidor. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

WalleW

Citat från: Nico skrivet 22 april 2016, 13:36:46 PM
Vad gäller "gilla-knappar" så ser jag personligen sådant som både slött och intelligensbefriat. Man erbjuder med en sådan funktion en möjlighet för de slappaste och mest omotiverade att kunna svara utan ansträngning, men det man då helt missar är att i sak får man aldrig veta vad som uppskattades. Ett "gilla-tryck" kommer ju i sig aldrig att kunna hänföras till vad som egentligen var bra, dvs. tycker "gilla-tryckaren" om bildkompositionen, motivet, någon ev. kommentar eller vadå?! Det får man ju aldrig veta om de inte samtidigt gör sig omaket att skriva en kommentar... och skriver man en motiverad kommentar så finns ju inte längre något behov av någon "gilla knapp"... förutom för de som vill vara övertydliga. Det hela känns därför som en total icke-fråga som mest berör de som gillar att samla "likes" på diverse sidor. 

Jag trycker på Gilla-knappen för Nicos inlägg... 8)...
...eller nej, inte!

Jag skriver hellre att jag håller med, och kompletterar med följande:
Eftersom nästan allt som skrivs och sägs nu för tiden måste "tolkas" i flera led (varför duger inte ett rakt besked längre ?), så kommer snart kravet på att Gilla-knappen måste kompletteras med en Ogilla-knapp.
Annars kan det ju tolkas som att den som inte trycker på Gilla-knappen automatiskt ogillar objektet för ögonen och/eller tanken. Eller hur ska man annars tolka det... ::)...

Den principen/tolkningen är mycket användbar vid psykologisk krigföring och i opinions-bildande syfte, men om man är ute i trivsel-bildande ärenden, som t e här på forumet, bör man nog så länge som möjligt undvika att uppmuntra alla typer av tvångs-beteenden och låta spontaniteten frodas...

/   M v h   Walle



jocke

Citat från: Nico skrivet 22 april 2016, 13:36:46 PM
För forumets admins gäller det att försöka tillgodogöra majoriteten.

Och du menar att majoriteten inte har en uppkoppling utan tak?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Nico

Citat från: WalleW skrivet 22 april 2016, 14:34:28 PMEftersom nästan allt som skrivs och sägs nu för tiden måste "tolkas" i flera led (varför duger inte ett rakt besked längre ?), så kommer snart kravet på att Gilla-knappen måste kompletteras med en Ogilla-knapp.
Annars kan det ju tolkas som att den som inte trycker på Gilla-knappen automatiskt ogillar objektet för ögonen och/eller tanken. Eller hur ska man annars tolka det... ::)...

Touché... En ändring leder även lätt till att det ska till ytterligare något som komplement till det första. En av mina personliga käpphästar är att inte krångla till saker och ting i onödan och här bäddar man i så fall egentligen bara för ytterligare tvetydighet.

Rent ärligt vet jag sedan inte ens (men det vet säkert Björn Ax) om den nuvarande forumplattformen ens stödjer "gilla-knappar" och om inte så är ju den frågan i sak utagerad i så fall... för jag tror inte att någon har lust med arbetet med att byta plattform bara för att få till en funktion som egentligen inte tillför några direkta mervärden?



Citat från: jocke skrivet 22 april 2016, 14:42:54 PM
Och du menar att majoriteten inte har en uppkoppling utan tak?

Nej, det menar jag inte utan den tolkningen är helt och hållet din. Kan dock omformulera det som så att det jag åsyftade med ordvalet "majoriteten" var att vi på Svenska Omnibusföreningens ideella forum »Bussnack« överlag försöker att tillgodose behoven hos så många grupper besökare/bussentusiaster som möjligt som vill besöka oss... och alla har ännu inte uppkoppling utan tak... Det kanske sedan är fel ur din horisont Jocke, men även det är upp till dig att tolka som du vill.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman