Göteborgs spårvägar

Startat av S Svensson, 15 april 2016, 20:20:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Göteborg har beställt nya spårvagnar. Det blir Bombardier som skall leverera dessa säger Endrick Schubert,tidigare kommunalråd och numera styrelseordförande för GSAB. http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/g%C3%B6teborg-f%C3%A5r-nya-sp%C3%A5rvagnar-1.190984


M


pegee

Citat från: S Svensson skrivet 15 april 2016, 20:20:50 PM
Göteborg har beställt nya spårvagnar.
....och Tjeckiska Skoda har överklagat. Det kan ta hur lång tid som helst om den juridiska
cirkusen körs ända in i kaklet!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Cyklisten

Jag kan inte den  juridiska biten utantill, men efter allt mög med Ansaldobreda borde man kunna beställa direkt utan upphandling?!?

Lars_L

Citat från: Cyklisten skrivet 03 maj 2016, 23:55:38 PM
Jag kan inte den  juridiska biten utantill, men efter allt mög med Ansaldobreda borde man kunna beställa direkt utan upphandling?!?

Nä, det kommer man inte ifrån - men man har lärt sig av sitt misstag och denna gång har man gjort en kvalitetsupphandling - det gör att  man nu får en bra produkt - men i gengäld får man som ett brev på posten just ett överklagande. 

Trafikupphandlngar kan man ju - om det är tidsbrist - ändå göra en s.k. direktupphandling, men i princip torde det alltid vara omöjligt när det gäller att beställa vagnar till trafiken.

Enda sättet att slippa ifrån upphandling är om kommunen/länet inte skulle äga/leasa vagnarna - alltså att man gjorde som med bussar och lät operatören ha ansvaret. Men det går ju inte så länge GS är ett kommunalt bolag.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

S Svensson

Eventuellt kan Göteborgs Spårvägar AB föras över till Västtrafik AB

Walter

Citat från: S Svensson skrivet 04 maj 2016, 21:28:45 PM
Eventuellt kan Göteborgs Spårvägar AB föras över till Västtrafik AB

Men det har ju ingen betydelse för upphandlingen av nya vagnar. Även Västtrafik lyder under LOU/LOV. 
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

M

Citat från: S Svensson skrivet 04 maj 2016, 21:28:45 PM
Eventuellt kan Göteborgs Spårvägar AB föras över till Västtrafik AB

Hoppas jag verkligen inte.

/M

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 04 maj 2016, 21:28:45 PM
Eventuellt kan Göteborgs Spårvägar AB föras över till Västtrafik AB

Möjligen när det gäller de upphandlingar som GS gör men knappast driften. Men GS skulle ju i sådant fall troligen förlora sin rättighet att köra spårvagnarna i Göteborg utan upphandling så det kan ju bli ett annat bolag som kommer att köra dem. Att Västtrafik skulle köra spårvagnarna i egen regi är högst osannolikt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

jocke

Vad har GS för avtal för att köpa/köra spårvagnar?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Lars_L

Citat från: jocke skrivet 11 maj 2016, 21:20:33 PM
Vad har GS för avtal för att köpa/köra spårvagnar?

GS har utsetts av kommunfullmäktige, att teckna avtal och genomföra upphandling av de nya spårvagnarna. När det gäller själva driften så finns ett avtal mellan Tekniska kontoret i Göteborgs stad och GS, som reglerar villkoren och ersättning etc. Det är ju dock Tekniska kontoret som alltså får ersättningen från Västtrafik för den totala kostnaden för spårvägstrafiken (inklusive underhåll av hållplatser etc).
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Gunnar D

Citat från: Lars_L skrivet 11 maj 2016, 21:27:10 PM
GS har utsetts av kommunfullmäktige, att teckna avtal och genomföra upphandling av de nya spårvagnarna. När det gäller själva driften så finns ett avtal mellan Tekniska kontoret i Göteborgs stad och GS, som reglerar villkoren och ersättning etc. Det är ju dock Tekniska kontoret som alltså får ersättningen från Västtrafik för den totala kostnaden för spårvägstrafiken (inklusive underhåll av hållplatser etc).

Det är nog Göteborgs Stad Trafikkontoret du avser.

/Gunnar