Biljettbutiken i Karlstad invigd

Startat av Clabbe, 01 april 2016, 14:04:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Clabbe


1896

Finns garanterat en framtid i detta, fast man undrar ju lite vad SJ håller på med när de stänger sina biljett kontor, jag vill nog tycka att det är en grundläggande samhällsservice att kunna köpa olika typer av resor på de olika förekommande resecentrumen, något har blivit oerhört fel med det svenska samhället när man överlåter detta till privata aktörer, men det är väl marknadsekonomi i ett nötskal.

Sundås

Citat från: Kung Vasa skrivet 05 april 2016, 08:23:41 AM
Finns garanterat en framtid i detta, fast man undrar ju lite vad SJ håller på med när de stänger sina biljett kontor, jag vill nog tycka att det är en grundläggande samhällsservice att kunna köpa olika typer av resor på de olika förekommande resecentrumen, något har blivit oerhört fel med det svenska samhället när man överlåter detta till privata aktörer, men det är väl marknadsekonomi i ett nötskal.

Problemet är väl att det är en försvinnande liten del av alla biljetter som säljs idag som köps på kontoren. De flesta köper sina tågbiljetter via internet eller andra kanaler. Det finns smärtgränser för allt.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 11 april 2016, 10:29:59 AM
Problemet är väl att det är en försvinnande liten del av alla biljetter som säljs idag som köps på kontoren. De flesta köper sina tågbiljetter via internet eller andra kanaler. Det finns smärtgränser för allt.

Carl Olof Mossberg, som ligger bakom biljettbutikerna i Kristinehamn och Karlstad, har som sin stora specialitet att sälja biljetter som är svåra att boka på internet, t ex utlandsbiljetter. Det är en smal nisch men den räcker för att försörja ett par butiker eftersom en stor del av försäljningen görs via telefon eller mejl. Att man finns på en tämligen liten ort är alltså inget hinder eftersom man därtill också har ett antal kunder som helst vill köpa sin biljett över disk av en kunnig säljare. Inget ont om Pressbyrån och Seven Eleven, som också säljer tågbiljetter, men personalen där har ju oftast ingen större kunnighet om tågresor även om de klarar att sälja en biljett.

Skall också nämnas att det finns ett par andra biljettbutiker, som gör samma jobb som de i Karlstad och Kristinehamn. Bland annat i Ludvika. Det är skönt att det finns entusiaster som vill ägna sig åt detta när biljettförsäljningen över disk blir alltför dyr för SJ. Att mer än 20 procent av det man får in på biljetten går till att täcka själva säljkostnaden håller inte i längden... Men så var det för SJ.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)