Udda vagn på linje 15.

Startat av Nisse Bökelund, 31 mars 2016, 13:59:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nisse Bökelund

Hej.
Hur vanlig var denna vagntyp på linje 15?
Jag kan inte påminna mig att jag har sett någon.

Av bildtexten att döma så kan det vara en extravagn
i samband med någon stormatch på Råsunda.
Bilden skall ha varit tagen 1955-1959, så det skulle kunna vara
fotbolls VM 1958.
Men stämmer skyltningen? Gick den verkligen till Hornsplan?
Mest troligt är väl Odenplan.

http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2108/stor/2108-183.jpg

Hälsningar Nisse.









































Mr H

Det är Brännkyrkahallen som hjälper till med extratåg på linje 15 sannolikt inför någon fotbollsmatch på Råsunda.
Och då de skulle tillbaka till Brännkyrka så kunde man förstås få åka med till Hornsplan i praktiken säkert till hpl Nybohov
utanför Brännkyrkahallen om man så ville.

Mr H

Nisse Bökelund

Hej.
Tack för svaret. Ja det låter mest troligt.
Dom skulle ju i alla fall åt det hållet.

Hälsningar Nisse.

Harald Nordius

Linje 15E gick Råsunda-Brännkyrkahallen efter fotbollsmatcher. "Brännkyrkahallen" fanns inte på destinationsrullen. Saken har avhandlats i Spårvägssällskapets forum:

https://sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=29492

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 31 mars 2016, 16:10:56 PM
Linje 15E gick Råsunda-Brännkyrkahallen efter fotbollsmatcher. "Brännkyrkahallen" fanns inte på destinationsrullen. Saken har avhandlats i Spårvägssällskapets forum:

https://sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=29492

Men linje 15E var väl i grunden en dubbelriktad linje och då även de turer som sattes ut från Brännkyrka med A29. Det finns bild i "Spårvägslinjer i Stockholm linje 15" resp "Stockholm på spåret" med A29 på linje 15E skyltad "Sundbybergsgränsen" vid Haga Södra resp Norra Bantorget.

/Gunnar

Roland Hn

Jo men vist gick den till Hornsplan. Tog sedan vägen över bron hem till Brännkyrkahallen. Passen fick om de ville, följa med till Årstadal. Det hände ofta att extravagnar sattes in vid fotbollsmatcher. Både dit och hem. Kanon jobb! Man fick ju gå in och titta på tillställningen. Men måste lämna innan matchen var slut. Vagnarna stod ju uppställda vid Råsundahallen.

Roland?

WalleW

Trevligt att se en A29 på linje 15 på bild. Kan inte minnas att jag såg någon i vekligheten trots att jag bodde vid Sundbybergs-gränsen den aktuella tiden och ofta följde med farsan och morbröderna till Råsunda fotbollsstadion. Om det var dåligt väder tog vi tricken till Stråket, annars promenerade vi.
Bilden i Nisse Bökelunds bifogade länk är väl tagen i höjd med Stallmästaregården, Mustangen på linje 3 på väg ner till vändslingan vid Haga södra och
A29:an på 15E på väg upp mot Norrtull..?

/   M v h   Walle

Gunnar D



...och här står en A29 i Brännkyrkahallen klar för utryckning... ;)

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 31 mars 2016, 19:12:35 PM


...och här står en A29 i Brännkyrkahallen klar för utryckning... ;)

/Gunnar

Härlig bild! Men jag blir lite bryd på det sättet att vagnen ser helt nyreviderad ut, mycket snygg! Samtidigt så har ju uppställningshallen för tunneltågen t.v kommit en bit på väg så bilden måste ju vara ganska sen i förhållande till nedläggningen. När reviderades vagn 183 egentligen och vilken var den sista A29 att få revision? Vilka fick ingen revision överhuvudtaget?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 31 mars 2016, 19:49:06 PM
Härlig bild! Men jag blir lite bryd på det sättet att vagnen ser helt nyreviderad ut, mycket snygg! Samtidigt så har ju uppställningshallen för tunneltågen t.v kommit en bit på väg så bilden måste ju vara ganska sen i förhållande till nedläggningen. När reviderades vagn 183 egentligen och vilken var den sista A29 att få revision? Vilka fick ingen revision överhuvudtaget?

Mr H

Jag har revdatum för vissa A29 och enligt dessa står det 30/8-62 för 183. Bilden ovan är alltså tagen maj-juni 1963. Sista A29 som fick revision kan 171 ha varit, 2/9-63.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 31 mars 2016, 20:54:24 PM
Jag har revdatum för vissa A29 och enligt dessa står det 30/8-62 för 183. Bilden ovan är alltså tagen maj-juni 1963. Sista A29 som fick revision kan 171 ha varit, 2/9-63.

/Gunnar

OK du råkar inte veta när 170 fick revision? Det finns inte målat på sidan som det brukar göra. Skulle vara intressant att veta.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 31 mars 2016, 21:17:25 PM
OK du råkar inte veta när 170 fick revision? Det finns inte målat på sidan som det brukar göra. Skulle vara intressant att veta.

Mr H

Har tyvärr inget revdatum för 170.

/Gunnar

Nisse Bökelund

Citat från: Gunnar D skrivet 31 mars 2016, 20:54:24 PM
Jag har revdatum för vissa A29 och enligt dessa står det 30/8-62 för 183. Bilden ovan är alltså tagen maj-juni 1963. Sista A29 som fick revision kan 171 ha varit, 2/9-63.

/Gunnar

Hej Gunnar D.
Är din bild verkligen tagen 1963?
Linje 15 lades ju ner 1959.
Eller är skyltningen fejkad inför fotgraferingen. ;)

Hälsningar Nisse.

Gunnar D

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 01 april 2016, 09:03:18 AM
Hej Gunnar D.
Är din bild verkligen tagen 1963?
Linje 15 lades ju ner 1959.
Eller är skyltningen fejkad inför fotgraferingen. ;)

Hälsningar Nisse.

Så är det nog, ja.
Jag får ta det på mitt samvete. :'(

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 01 april 2016, 09:35:47 AM
Så är det nog, ja.
Jag får ta det på mitt samvete. :'(

Mvh Gunnar

Ja linje 15E tur 1 låter ju lite eljest! De hade väl extravagnsnummer antar jag.
Men vi förlåter dig så gärna Gunnar, dagens datum talar ju för dig!

Förresten är det verkligen rätt att säga att linje 15E gick emellan Sundbybergsgränsen
och Brännkyrkahallen? Det fanns ju extraturer från Norr också på linje 15E som inte
gick till Brännkyrkahallen förstås. Linje 15E gäller väl tills man avviker från
linjesträckningen sedan så kallar vi det "ingående vagn".

Brännkyrkahallens extraturer bör ju därför gått Sundbybergsgränsen-Odenplan och därför
som "Ingående vagn" via Fridhemsplan till Brännkyrka avvikande från linjesträckningen.
Däremot så är det välgörande skönt att vagnen är skyltad "Hornsplan" och inte "Ingående vagn"
som ju inte säger ett dugg för resenären. För resenären är det väl snarare "utgående vagn" (ur trafik).

Körde aldrig Söderhallen extraturer på linje 15E och då med Mustangtåg?

Inte utan petimetervarning
Mr H