Moderna bussar som veteranfordon

Startat av pegee, 22 mars 2016, 10:45:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pegee

För att inte kapa en tidigare tråd så skapar jag en ny.
Citat från WalleW´s inlägg där:

Jag upplever ofta mig själv som lite gnällig när design och kvalité, främst på modernare bussar...
För mycket glas och elektronik, det tilltalar mig helt enkelt inte...


Min undran är hur det blir i framtiden med veteranfordon på bussidan (Gäller givetvis även bilar).
Är det verkligen möjligt att en idag ny buss blir veteranbuss med åren? När elektroniken ger upp
så är det slut? En gammalt kugghjul eller en länkarm kan man i värsta fall nytillverka, men
hårdvaran i dessa hemliga burkar är av tillverkaren noga bevarade hemligheter, för att inte tala
om mjukvaran!!!

Kommer vi att få se dagens fordon som veteranfordon på vägarna om 50 år?
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Nisse Bökelund

Hej.
Jag håller helt med pegee och Walle.
Jag var på Persontrafikmässan i Älvsjö för några år sedan.
Bland alla nya och moderna bussarna så hittade jag en gammal
Capitol i ett hörn. Vet ej om det var SSS eller Spårvägsmuseet
som ägde den, men jag bad om att få gå in i den bara för att få
känna på doften av gammal diesel avgaser och bakelit.
Dagens bussar har mest en kväljande lukt av plast.

Öppnar man motorhuven på en gammal bil så sitter motorn i färdriktningen
och luktar olja och bensin.
Öppnar man däremot motorhuven på en modern bil så får man plocka bort ett stort
plastlock för att över huvud taget se en skymt av motorn
som ligger på tvären omgiven av en himla massa kablar och elände
och luktar malmedel.

Dagens bussar och bilar är nog byggda efter slit och släng principen.

Hälsningar Nisse.




Ersa

00- och 10-talets bussar blir nog rätt dyra att bevara i körbart skick då de uppnått femtonårsåldern och körts klart i linjetrafiken, vilket knappast lär bli enkelt för idéella föreningar att klara av. På många 2010-talsbussar finns det ju gott om elektronik- och datorfel redan då de inte ens hunnit fylla 2-3 år gamla, och dessutom kräver Euro6-motorerna en hel del avancerad elektronik för att ens fungera.
Så om tjugo år, 2036,  tror jag tyvärr inte att speciellt många 2006or rullar runt i trafiken som bevarade nybesiktade veteranbussar. Däremot lär 1940-1990-talsbussarna rulla vidare utan större bekymmer även då.

1896

Ytterligare en fundering man kan ha, är hur länge dagens veteranfordon kommer att kunna köras, med tanke på att dess drivmedel på sikt ska fasas ut ?

Kurra-Gurra

Citat från: Kung Vasa skrivet 22 mars 2016, 13:40:35 PM
Ytterligare en fundering man kan ha, är hur länge dagens veteranfordon kommer att kunna köras, med tanke på att dess drivmedel på sikt ska fasas ut ?
Men där tror jag faktiskt att veteranbussar (och -lastbilar) har en fördel över bilar och motorcyklar/mopeder: Diesel är betydligt enklare att konstframställa än bensin. Helt vegetabilisk diesel finns ju faktiskt redan i princip på marknaden (HVO), men bensin är en mycket mera "Speciell" fraktion att raffinera fram...

Ersa

Äldre motorer kördes ju på alla möjliga sorters drivmedel förutom ren diesel, och de tålde det mesta, så det är knappast någon större fara. Jag tror nog att de klarar HVO utan större bekymmer.
Det är snarare dagens moderna bussar med bl.a Euro6-miljöklassen som har svårt att hantera experimentella bränslen som t.ex RME. Att motorn i en Volvo byggd mellan 2005 och 2010 skär ihop totalt innan bussen ens rullat 50 000 mil är ju idag tydligen helt normalt.

WalleW

I det här aktuella sammanhanget kan jag tycka att tanken på att nutidens yngre "aktiva generation" i branschen kanske inte kan
få uppleva sina favoritbussar som veteran-fordon på samma sätt som vi äldre nu gör, känns lite ledsam...
Det gäller ju för övrigt alla branscher för de personer som har intresset och engagemanget för sina forna arbets-redskap.

När det gäller design är det ju alltid en personlig smaksak, den kan vi lämna därhän, men när det kommer till kvalité skulle jag
gärna unna den yngre intresserade generationen att få känna på hur det var att köra med den äldre generationens favoriter,
slitvargar och "evighets-maskiner" i det dagliga arbetet...

De senaste nya bussar jag har kört var KR Trafik AB´s Mercedes-Benz och Volvo Carrus av årsmodell 2006, båda boggivagnar.
De jag tyckte bäst om var Volvo B12M-Säffle ledvagnarna när de var nya 2003, med viss reservation för den stora framrutan.
Ovan nämnda bussar var ju fina och trevliga på flera sätt, men känslan av "gediget arbete" gick inte att jämföra med de busstyper jag
tidigare har haft förmånen att få ratta i mina aktiva dagar.
Sedan mina absoluta favoriter, Scania-Vabis CF76 och VolvoB58M HS var borta ur bilden blev jag helt ledvagns-frälst, med
Volvo-Säffle som nya favoritvagnar. Men det var Volvos van Hool-ledare som frälste mig initialt... :)