Sven-Roland Engström - Trafikreporter i Radio Stockholm

Startat av WalleW, 21 mars 2016, 21:22:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet Idag kl. 19:58:36

"Ett av de många uttryck i stockholmstrafiken som på sin tid lanserades av Radio Stockholms legendariske trafikreporter Sven-Roland Engström. Det var naturligtvis leden som inspirerade honom till namnet dragspelsbuss."

Trevligt, Staffan, att Du nämner Sven-Roland Engström, man gjorde t o m en skiva med inslag av hans trafik-kommentarer  :D !
Lyssna på länken nedan...
Jag hade ofta kontakt med honom under min kranåkar-tid i Stockholm på 80-talet, bl a vid tung röjning efter olyckor.
Han hade rapp och frisk humor för det mesta, men som f d brandman var han inte riktigt bekväm med de "brandmans-skämt"
som vi ofta luftade på den tiden.
Till exempel höll han inte alls med om att brandmän var "låg-inkomsttagare", eller att orsaken till att branden på Johan
Enbergs väg i Solna spred sig så snabbt var att brandmännen hade "låg-skor" på sig... :)

Han gick dessvärre en för tidig död till mötes, enligt uppgift avled han hastigt mellan två sändningar... :(

//https://www.youtube.com/watch?v=_sDmONlZnQg

/   M v h   Walle

Staffan Sävenfjord

Tack för länken. Jag visste att låten fanns men hittade den inte.

Sven-Roland Engström stupade bokstavligt på sin post. Det var när han skulle ut i sändning med sin trafikrapport som medarbetarna märkte att han inte kom in och gick in i hans studio för att se vad det var för fel. Där låg han livlös över bordet

Jag åkte mycket med Wasatrafik på 1980-talet på SL linje 810. Sven-Roland hade en kommradio från Wasatrafik på sitt skrivbord (bland 500 andra tekniska mojänger) och man hörde hans röst ofta i bussarna när han varnade var för fartkontroller eller annat som det kanske inte var så lämpligt att informera om via Radio Stockholm.

Hans bil var utrustad med scanner som scannade av radiotrafiken i närheten. En gång åkte Sven-Roland på gamla riksväg 73 vid Handenterminalen, när han råkade överhöra ett samtal från en pendeltågsförare att han just skulle spåra ur precis söder om Handens station eftersom han missat stanna vid en signal och tåget skulle ledas in på en skyddsväxel. Sven-Roland svängde genast när mot järnvägen och på vägen dit ropade han "lägg ut, lägg ut, läääggg uuuut" och radiolyssnarna kunde höra hans röst: "I Handen kommer om några sekunder ett pendeltåg att spåra ur. Ja, just nu skedde det." (Alla likheter med Bo Holmström och Kurt Olsson är rent tillfälliga.)

Från början vill jag minnas att han var kriminalreporter men fick ta hand om trafiken en morgon. Det blev därefter. Förutom brandman var han också utbildad sjuksköterska och han jobbade också vid ambulansen. Han skaffade sig alltså en helt otroligt lokalkännedom i Stockholm.

Jag saknade honom mycket och någon trafikreporter av den dimensionen har aldrig mer funnits vid någon svensk lokalradio. I dag får man vara glad om de kan uttala ortsnamnen rätt och här i Borås kunna skilja mellan Trandared och Sandared, Sjöbo och Sörbo eller Fristad och Fritsla. Samt att det heter Transåssjön med a-som i trana, inte Transåssjön med a som transport.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

WalleW

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 mars 2016, 22:34:40 PM
Sven-Roland Engström stupade bokstavligt på sin post. Det var när han skulle ut i sändning med sin trafikrapport som medarbetarna märkte att han inte kom in och gick in i hans studio för att se vad det var för fel. Där låg han livlös över bordet
Jag saknade honom mycket och någon trafikreporter av den dimensionen har aldrig mer funnits vid någon svensk lokalradio. I dag får man vara glad om de kan uttala ortsnamnen rätt och här i Borås kunna skilja mellan Trandared och Sandared, Sjöbo och Sörbo eller Fristad och Fritsla. Samt att det heter Transåssjön med a-som i trana, inte Transåssjön med a som transport.

Trevligt att Du minns honom så väl  :).
Han var en färgklick för öronen (kan man säga så?) när man arbetade i Stockholms-trafiken med Radio Stockholm "skvalande" i hytten (minns Du uttrycket skval-radio :D ?).
Sven-Roland var dessutom en mycket musikalisk person och kunde, så vitt jag minns, traktera ett flertal instrument.
På den tiden dribblade jag mycket med tids- och händelse-aktuella Limerickar och verser på rim, och jag dyvlade på Radio Stockholm och Sven-Roland ett
stort antal av dessa. En del anammades, andra inte...
Om vi ska kommentera nutida radio-reportrars sätt att uttala och uttrycka sig i allmänhet (och trafik-reportrar i synnerhet) så behöver vi nog starta
upp ett nytt forum enkom för det ämnet.

/   M v h   Walle