Svartvit leverans

Startat av Greger Larsson, 16 mars 2016, 18:30:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

Citat från: Stefan P skrivet 23 mars 2016, 18:03:50 PM
Hej
Jag håller på att läsa en bok som heter fängslade fynd, som handlar om polisbilar där fick jag se polisen hade Volvp Amazon som polisbil.
Nu till frågan det finns en leveransbild från Volvo där Amazoner hämtas 1958 de var svartvita, men med vitt tak senare modeller fick svart tak. När och varför.
mvh Stefan P

Jag har sett bild på en Amazon med vitt tak och D-regnr-skylt. Den hade dock den nyare fronten med de större och något kantigare öppningarna på dubbel-grillen. När kom den nya fronten på Amazonen...1962...1963...?

/    M v h   Walle

HJP

Citat från: Stefan P skrivet 23 mars 2016, 18:03:50 PM
Hej

Jag håller på att läsa en bok som heter fängslade fynd, som handlar om polisbilar där fick jag se polisen hade Volvp Amazon som polisbil.

Nu till frågan det finns en leveransbild från Volvo där Amazoner hämtas 1958 de var svartvita, men med vitt tak senare modeller fick svart tak. När och varför.

mvh Stefan P
****
Jag kan inte svara på din fråga, men kan bjuda på ett par bilder. Dessa tog jag när Polismuseet invigdes i Stockholm 29 september 2007.


Denna 2-dörrars Amazon, tillhör Polistekniska museet.


Denna helsvarta Amazon, tror jag är privatägd, och har inga uppgifter om den.

WalleW

Citat från: HJP skrivet 23 mars 2016, 21:18:38 PM
****
Jag kan inte svara på din fråga, men kan bjuda på ett par bilder. Dessa tog jag när Polismuseet invigdes i Stockholm 29 september 2007.



Denna 2-dörrars Amazon, tillhör Polistekniska museet.

En sådan här har jag aldrig sett förr  :o !
Så läcker! En 2-dörrars Amazon Sport (122 S eller 123 GT) !
Lite av min ungdoms drömbil i polis-uniform, med 5,5 tums sportfälgar, extraljus och taksökare,
men navkapslarna är ju gubbiga förstås...  ;) !  Om den har Abarth ljud-dämpare går inte att avgöra,
men då vore drömbilen komplett... :D... Fast de skulle ju helst vara röda eller helvita...

/   M v h   Walle

Nico

Citat från: Stefan P skrivet 23 mars 2016, 18:03:50 PMNu till frågan det finns en leveransbild från Volvo där Amazoner hämtas 1958 de var svartvita, men med vitt tak senare modeller fick svart tak. När och varför?

Citat från: Ersa skrivet 23 mars 2016, 19:15:12 PMDet sägs att det framfördes ganska stark kritik mot trafiksäkerhetsbrister med de vita taken från de mer nordliga regionerna. Detta då bilarna upplevdes som svåra att urskilja då det vita taket effektivt kamouflerade bilarna som passerade bakom de över meterhöga kritvita (saltfria) snödrivorna intill vägarna. Därmed blev taket svart på alla polisbilar i hela landet.

Den förklaringen återkommer på flera privata hemsidor som rör utryckningsfordon samt även på Wikipedia. Fenomenet med att bilarna syntes dåligt mot en snöbakgrund/vid snöfall uppmärksammades tydligen ganska tidigt så en kvalificerad gissning är att ändringen gjordes ganska tidigt... eller i alla fall till mitten av 1960-talet. Det som är lite konstigt är att man inte verkade har lärt sig av läxan utan den dekor som avlöste den svartvita (dvs. den vita med blågul plastdekalering för dekorlinje och text) syntes än sämre... och blev även väldigt kortvarig.

Sedan provade man ju inte bara dekorer utan vid denna tid så förekom det ju diverse olika fordon då de olika lokala distrikten ofta själva fick bestämma över fordonsinköp. Hittar ingen originalbild nu (vet att jag sett den), men bl.a. även så udda bilar som Mercedes Benz 280 (W108) förekom i enstaka fall. Brekina har gjort flera modeller av svenska polisbilar (bl.a. denna MB) i skala 1:87 liksom Amazoner (både sedan och kombi) medan bl.a. Minichamps har gjort modeller av Amazonen i skala 1:43... och då i bägge dekorvarianterna. Lägger med bildlänkar till det nedan.

Brekina 13105 / Mercedes-Benz 280 SE (W 108) - 1967-1972

Minichamps 430171090 / Volvo 121 [Amazon] – 1966

Minichamps 430171091 / Volvo 121 [Amazon] - 1966

Minichamps 430171190 / Volvo 121 kombi [Amazon] - 1966
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

WalleW

Citat från: Nico skrivet 24 mars 2016, 08:21:47 AM
Sedan provade man ju inte bara dekorer utan vid denna tid så förekom det ju diverse olika fordon då de olika lokala distrikten ofta själva fick bestämma över fordonsinköp. Hittar ingen originalbild nu (vet att jag sett den), men bl.a. även så udda bilar som Mercedes Benz 280 (W108) förekom i enstaka fall. Brekina har gjort flera modeller av svenska polisbilar (bl.a. denna MB) i skala 1:87 liksom Amazoner (både sedan och kombi) medan bl.a. Minichamps har gjort modeller av Amazonen i skala 1:43... och då i bägge dekorvarianterna. Lägger med bildlänkar till det nedan.

Polisen hade en tid också ett mindre antal Porsche 911 / 912. Stor sensation på sin tid  :o !

http://lansmans.forum24.se/lansmans-about58.html

/   M v h   Walle

Nisse Bökelund

Citat från: WalleW skrivet 24 mars 2016, 08:44:46 AM
Polisen hade en tid också ett mindre antal Porsche 911 / 912. Stor sensation på sin tid  :o !

http://lansmans.forum24.se/lansmans-about58.html

/   M v h   Walle

Hej.
I tidningen Klassiker nr: 3 så finns det ett reportage med bilder
på både VW 1303s och Porsche 911/912.

Hälsningar Nisse.


Nisse Bökelund

Citat från: WalleW skrivet 23 mars 2016, 19:15:34 PM
Jag har sett bild på en Amazon med vitt tak och D-regnr-skylt. Den hade dock den nyare fronten med de större och något kantigare öppningarna på dubbel-grillen. När kom den nya fronten på Amazonen...1962...1963...?

/    M v h   Walle

Hej.
Jag tror att grillen som du menar kom 1967.
Det lilla Volvomärket under kromlisten och
dom mindre navkapslarna kom 1965.

Hälsningar Nisse.

Nico

Polisen hade ju på den svartvita tiden en mängd andra fordon och epoken i sig var ju ganska lång då den sträckte sig fram till skiftet 1984. Porsche-bilarna sedan var dock även de en parentes, inköpta med ett speciellt syfte (motorvägspatrullering) och det var bara vissa utbildade poliser som fick köra dem. En intressant sida man sällan ser är vad de haft på minibussfronten. Där återfinns ju en blandad kompott som t.ex. Ford Transit (mk1/gen.2 beroende på om man räknar brittiskt eller tyskt), Dodge A100, Dodge RAM, en drös med VW från T2 och T3 till LT31 samt annat löst under åren. Vill minnas mig ha sett en bild på en Hanomag-Henschel F 25/MB L206/207(Harburger Transporter) i svartvit dress, men det kan ha varit ett reklamjippo. Ovanpå detta så har ju då även mindre bilar som diverse VW Bubblor, Golfar, Saab 95 etc. använts.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

WalleW

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 24 mars 2016, 09:49:05 AM
Hej.
Jag tror att grillen som du menar kom 1967.
Det lilla Volvomärket under kromlisten och
dom mindre navkapslarna kom 1965.
Hälsningar Nisse.

Nja... Jag var ute efter när både de kraftiga kromade horisontella listerna och den mer rundade dubbel-grillen försvann.
När de små emblemen och navkapslarna kom -65 var väl den lite större dubbel-grillen redan på plats, eller kom de samtidigt ?
De här mer "finmaskiga" och "sportiga"grill-nätet kom nog -67, som Du nämner...

/   M v h   Walle

HJP

#25
Citat från: Nico skrivet 24 mars 2016, 10:22:40 AM
Polisen hade ju på den svartvita tiden en mängd andra fordon....
****
Stämmer bra. Här några exempel:


Volvo 244


Dodge?


VW 1302, med en trevlig regskylt  ;)    Tillhör Polistekniska museet.


VW Golf.


Trångt på Klarabergsvägen, i Stockholm.


SAAB 900.


VW T3.


VW T2.
.