Långväga transport [En lastbilsbild]

Startat av Mikey, 06 mars 2016, 18:15:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Lastbilar är verkligen inte mitt ämne och inget jag direkt brukar uppmärksamma, men denna bil som stod på Arlanda i eftermiddags fick mig ändå att titta lite noggrannare av någon anledning. Att se utlandsregistrerade lastbilar är inget ovanligt i sig, men denna tyckte jag väl ändå har kommit lite väl långt ifrån. Registrerad i Tehran :)

Ashkezari (Papa & Mysun Abdolreza), Volvo FH12 460, Reg-nr ۲۵ ع‎ ۹۳۷ ۳۳


Är bilen byggd i Iran månntro? Jag vet att det byggs (Har byggts?) Volvobussar där nere, men hur är det med lastbilar?

Lars-Håkan_E

Från hösten 2001 levererade man s.k CKD satser som sattes samman av Saipa Diesel i Iran så denna gamla FH12:a kan nog vara ihopplockad där.

Mattias Petersson

Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Fredde

Intressant! Har inte sett en iransk lastbil irl sen sommaren 2014, då jag körde om två stycken på en motorväg i Ungern på väg norrut. Båda var Volvo av senaste modell.

Lars-Håkan_E

Det har nog med att lättnader i Handelsembargot mot Iran har införts, Iran har ju t.ex beställt ett stort antal flygplan nu för att modernisera sin åldrande flotta av kommersiella flygplan

Mikey

Tack, då känns det väl högst troligt att den är monterad där nere. Det är väl inte allt för långsökt att de kanske är här uppe för att hämta just flygplansdelar nu när de återigen får handla här. Det finns gott om reservdelar till äldre flygplan liggandes i en massa hangarer, flygplan som i princip inte längre finns kvar förutom i Iran.

Tiden lär utvisa om vi får se fler och fler iranska lastbilar på våra vägar framöver. Till exempel turkiska lastbilar tycker jag redan har börjat bli en ganska vanlig syn utmed motorvägarna...

Fredrik Gelin

På Segersbyvägen i Botkyrka brukar det stå lastbilar från alla möjliga exotiska ställen, bla Iranska. Möjligen var lastbilen vid Arlanda för tullklarering då det är ett av få ställen där man kan göra det numera.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk