Sista numret av Busstidningen

Startat av Staffan Sävenfjord, 17 december 2015, 17:36:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Busstidningen nr 10 för i år damp ner i brevlådan i dag och där kunde man läsa ett tråkigt besked, som det ryktats om hela hösten: Detta var tidningens sista nummer. Från årsskiftet läggs den ned. Delägaren/chefredaktören Torsten Hallberg förklarar det med att det blir allt svårare för papperstidningar att hävda sig. Annonsmarknaden har t ex minskat markant de senaste åren. Förr brukade det vara 8-10 sidor med annonser om begagnade bussar. Nu är det högst fyra, varav hälften ger intrycket av att annonsören bara vill stödja tidningen. I dag säljs begagnade bussar på Blocket eller annan plats på nätet.

Därmed har vi också svaret på frågan om man som SvOf-medlem kan prenumerera billigare på Busstidningen under år 2016 i likhet med tidigare år. Det går alltså inte av den enkla anledningen att det inte finns någon Busstidningen att prenumerera på.

Tidningen startades år 1995 under namnet Bussbranschen av Bjarne Wilmarsgård. Bjarne var tidigare chefredaktör för Svensk Omnibustidning ("BUSS") 1984-1993. Och dessförinnan för några hundtidningar. Bland annat startade han Hundsport som i dag ägs av Svenska Kennelklubben och är Nordens i särklass största hundtidning med en upplaga på cirka 93 000 per nummer (Bussbranschen kom upp i en upplaga på max 4 000).  År 2009 tog Ulo Maasing över som chefredaktör medan Bjarne tillsammans med Lena Nilsdotter fortsatte som ägare. 2013 köpte Torsten Hallberg Bjarnes del av tidningen. I samband med detta bytte tidningen namn.

Lena Nilsdotter har förutom att vara ägare också varit tidningens annonschef i alla 20 åren. Det är hennes förtjänst att tidningen klarat sig ekonomiskt så pass länge som den gjort.

Själv frilansade jag för tidningen som reporter, krönikör och fotograf åren 1997-2001 och 2004-2009. Det var ett mycket stimulerande uppdrag. Även om det nu är några år sedan jag medarbetade senast känner jag stor sorg över att tidningen nu skall upphöra.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BengaB40

Hej! Det är vemodigt att följa den fortsatta minskningen av de tryckta orden och bilder på papper! Dubbelt tacksam kan man ju då vara att få FÄRDSKRIVAREN i lådan idag med underhållande och detaljrika berättelser! Tack alla skribenter där! Må denna tidskrift få leva många år framöver!  Hälsn. BengaB40

Staffan Sävenfjord

Citat från: BengaB40 skrivet 18 december 2015, 16:39:20 PM
Hej! Det är vemodigt att följa den fortsatta minskningen av de tryckta orden och bilder på papper! Dubbelt tacksam kan man ju då vara att få FÄRDSKRIVAREN i lådan idag med underhållande och detaljrika berättelser! Tack alla skribenter där! Må denna tidskrift få leva många år framöver!  Hälsn. BengaB40

Föreningstidningar har ju en stor fördel i förhållande till kommersiella: de ingår i medlemsavgiften och de får därför ett jämnt ekonomiskt tillskott så länge inte medlemsantalet går ner rejält. De är alltså inte beroende av annonser eller prenumeranter i vanlig mening. Dessutom görs de nästan alltid av ideellt arbetande, som inte tar ut någon lön eller ersättning (annat än möjligen för direkta kostnader i samband med artikelns tillkomst). Eftersom det också blivit förhållandevis billigare att framställa en föreningstidskrift av hög kvalitet under årens lopp så tror jag att deras möjligheter att fortleva inte är beroende av ekonomin utan av att få tag i medlemmar som vill lägga ned arbete på dem. Ett ofta ganska otacksamt jobb.

Så även om risken för att Färdskrivaren skall läggas ned inte är så stor så låt oss i alla fall slå vakt om vår medlemstidning, i mån av förmåga hjälpa till och framför allt inte framföra onödig kritik till dem som gör tidningen.

Hur som helst är det numera en väldigt fin tidning i ett utförande som jag bara kunde drömma om när jag var redaktör för dess föregångare under 1980-talet. Att ge ut en tidning i det utförande som Färdskrivaren har i dag skulle inneburit att medlemsavgiften skulle fått minst tredubblas för att kunna ge ut ett enda nummer per år.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

mittlinje

#3
Beklagligt! Från början har "Busstidningen" gett mig mycket informativ och även glädjande information. Även försökt ge tips som kunde ge artiklar. Så också arbetat för att samla ihop prenumeranter, ca 5 st per år (trots allt något). Tack Lena, Torsten och Bjarne för allt ni gett.