Någon som sitter inne med information om bussar från Österreichische Saurerwerke

Startat av Nico, 15 augusti 2022, 16:04:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Håller på med ett litet privat projekt som inbegriper vissa bussar från Saurers österriska gren – Österreichische Saurerwerke. Framför allt då fordon från c.a. 1950 fram till 1969. Framförallt är jag ute efter vad bussar som t.ex. den som syns på länkarna kan ha haft för beteckningar och ev. tillverkningsår. Har hittat hänvisningar till dem som N4C Komet, men även som 5 GF-U Komet.

Hittar dock inget mer för att bekräfta vare sig det ena eller andra. Siffran lär ange maxlast/nyttovikt, men vad bokstäverna beträffar så har jag inte hittat något heller. Komet i sig är däremot helt fel, men förekommer även i enstaka fall på det fåtal tyska sidor som finns. Komet var nämligen namnet på en av Saurerwerke egenhändigt utvecklad dieselmotor och inte ett modellnamn på fordon. Namnet ifråga härrör i från vapenskölden hos grundaren/ägaren av Saurerwerke, en viss Alfred von Radio-Radiis.

Bild 1
Bild 2
Bild 3

Det är dock nästan lögn att hitta någon mer detaljerad information om Saurers fordon på nätet (finns som sagt några få Wikipedia-sidor) vilket är lite märkligt. Speciellt med tanke på att Saurer var den största tillverkaren av tunga fordon i Schweiz under flera decennier samt att det förekom tillverkning (både egen och på licens) i flera av grannländerna under vissa perioder. Framförallt just då med Saurerwerke i Österrike, men de gav i sin tur licenser till jugoslaviska FAP osv. 

Det enda som i sak finns på nätet är lite beskrivningar av företaget och dess historia i stora drag samt en sida om dotterbolaget i Österrike, men i övrigt i stort sett noll vad gäller olika enskilda modeller, varianter, förändringar över tid (t.ex. har strålkastararrangemangen förändrats under produktionstiden). Inte ens på tyskspråkiga bussforum eller på forum som hanterar skalmodeller. Saurer som sökord är sedan inte heller det enklaste på tyska då det även har en del andra innebörder... mera relaterade till smak då saurer betyder sur...

Alltså, är det möjligen någon här som kan tipsa om var jag kan leta vidare? Typ om det finns tyskspråkiga bussforum som jag missat eller så. Gärna då sådana som är mera inriktade mot förebilder från anno dazumal.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

SLiWIen

Prova denna länk på Wikipedia:
https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96sterreichische_Saurerwerke
Busstillverkningen såldes/utlokaliserades sedan till Steyr och togs sedan över av Volvo på 1990-talet.
Här är en länk från staden Wien och andra webbplatser:
https://www.geschichtewiki.wien.gv.at/%C3%96sterreichische_Saurerwerke
https://austria-forum.org/af/AustriaWiki/%C3%96sterreichische_Saurerwerke

Lycka till med forskningen :-)

Nico

Bock och tack för att du tog dig tid. Tyvärr har jag varit inne på dessa tidigare sajter och Wikipediasidan om ÖSW är den som är mest informativ, men inte heller där finns det så mycket detaljerad info om enskilda modeller. Sedan var ju Saurer i huvudsak en lastbilstillverkare så bussarna kom lite vid sidan om.

Med tanke på att det tyska språkområdet är så stort så trodde man annars att det skulle finnas mer, men det kan även bero på att de tyskspråkiga fortfarande är mycket för böcker. Har visserligen en antikvarisk Saurerbok på gång från Tyskland, men den är mera inriktad på Saurer Schweiz. Kruxet är att även antikvariska böcker är ruskigt dyra i detta fall. Finns två volymer just om ÖSW, men de ligger på runt 100 € styck och riktigt så intresserad är jag inte att jag slår till på dem.  ;)

Man får väl se vad det lider... förr eller senare brukar somligt dyka upp.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman