Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus

Startat av Mikael T Nilsson, 27 augusti 2018, 17:06:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Citat från: zjbus skrivet 28 augusti 2018, 09:24:35 AM
Är frågorna ställda till mej?

Antagligen, eftersom det är du som verkar hysa någon form av agg mot Flixbus.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

zjbus

Citat från: Sundås skrivet 30 augusti 2018, 09:26:04 AM
Antagligen, eftersom det är du som verkar hysa någon form av agg mot Flixbus.
Är du ombud för Fredrik Gelin?

Sundås

Citat från: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 10:39:25 AM
Är du ombud för Fredrik Gelin?

Nej, men jag är ganska trött på dina ogrundade, ständigt nedsättande kommentarer om Flixbus.  ;D
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

zjbus

Citat från: Sundås skrivet 30 augusti 2018, 11:34:23 AM
Nej, men jag är ganska trött på dina ogrundade, ständigt nedsättande kommentarer om Flixbus.  ;D
Då väljer jag att ge svaren till frågeställaren om/när han ger sig tillkänna. Om du nu anser det om mina inlägg så är det helt frivilligt att läsa dom!!
Vidare så kan jag berätta för dej att det är hela konceptet med att köpa upp konkurrenter och skaffa sej ett monopol som jag är totalt emot, föredrar helt klart fri konkurrens.

zjbus

Citat från: Sundås skrivet 30 augusti 2018, 09:20:44 AM
Har du missat att Flixbus etablerade trafik i Sverige 7 april förra året? Stefans Buss och Wärnelius Buss har kört för Flixbus sedan dess på inrikeslinjerna. För de linjer som fortsätter utomlands har det varit utländska aktörer.
Kategori oviktigt vetande och en tråkig utveckling, jag och många med mej föredrar definitivt fri konkurrens framför monopol, beklagar sorgen. Riktigt tråkigt inte minst för alla resenärer som knappast lär mötas av låga priser och en hitintills knappt hyfsad servicenivå längre när de vuxit och slagit ut mycket av konkurrensen.

Ersa

Är det inte just tack vare fri konkurrens som nya aktörer kan etablera sig på nya marknader, och därefter konkurrera ut sina motståndare?
Hur ska man kunna ha fri konkurrens, men samtidigt bevara flera olika fristående företag i samma bransch, och t.ex hindra uppköp?

(Öppna frågor, ej riktade till någon specifik. Alla får svara.)

virtual1

Citat från: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 12:18:30 PM
Då väljer jag att ge svaren till frågeställaren om/när han ger sig tillkänna. Om du nu anser det om mina inlägg så är det helt frivilligt att läsa dom!!
Vidare så kan jag berätta för dej att det är hela konceptet med att köpa upp konkurrenter och skaffa sej ett monopol som jag är totalt emot, föredrar helt klart fri konkurrens.

Fast den fria konkurrensen gör ju också att det är helt fullt möjligt att just köpa upp bolag...

zjbus

Citat från: virtual1 skrivet 30 augusti 2018, 14:17:12 PM
Fast den fria konkurrensen gör ju också att det är helt fullt möjligt att just köpa upp bolag...
Absolut och att sälja, en tråkig utveckling när alla små och hyfsat stora aktörer försvinner.
Storskalig drift med liten konkurrens gynnar knappt någon annan än utövaren i synnerhet inte kunden.

virtual1

Citat från: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 14:31:54 PM
Absolut och att sälja, en tråkig utveckling när alla små och hyfsat stora aktörer försvinner.
Storskalig drift med liten konkurrens gynnar knappt någon annan än utövaren i synnerhet inte kunden.

Så är det ju, men alla bolag är ju ute efter att göra vinst, så länge det inte är ett statligt eller kommunalt bolag så skiter de rent ut sagt i kunden så länge de kan tjäna pengar på det

zjbus

Citat från: virtual1 skrivet 30 augusti 2018, 14:51:49 PM
Så är det ju, men alla bolag är ju ute efter att göra vinst, så länge det inte är ett statligt eller kommunalt bolag så skiter de rent ut sagt i kunden så länge de kan tjäna pengar på det
Så det här är ju definitivt inget att höja till skyarna att ett företag mer eller mindre håller på att ta över hela världen med bussresor, hög tid att öppna ögonen.
När det finns flera aktörer på marknaden så är man mån om kunderna och skiter verkligen inte i dom, en tvivelaktig sysselsättning som mindre nogräknade oseriösa kanske ägnar sej åt när det inte finns några alternativ för kunden.

Sundås

Citat från: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 12:29:29 PM
Kategori oviktigt vetande och en tråkig utveckling, jag och många med mej föredrar definitivt fri konkurrens framför monopol, beklagar sorgen. Riktigt tråkigt inte minst för alla resenärer som knappast lär mötas av låga priser och en hitintills knappt hyfsad servicenivå längre när de vuxit och slagit ut mycket av konkurrensen.

Det perspektiv som jag saknar i diskussionen är att Swebus ju har varit ett sorgebarn med förluster under många år som Nobinakoncernen trots detta valt att hålla flytande. Men någonstans måste man ju våga avveckla det som inte finns lönsamhet i också för att fokusera på de delar som fungerar. Det är ju liksom ingen välgörenhet som bedrivs. Hade Swebus varit ett fristående bolag, hade de varit uppköpta eller avvecklade för länge sedan, vill jag påstå. Att Nobina var intresserade av att bli av med en icke vinstbärande verksamhet är inget konstigt överhuvudtaget, särskilt då sista året var ett katastrofår med förluster på över 36 miljoner på en omsättning på 233 miljoner.. 

Utvecklingen i sig är inget nytt. I relativ närtid har vi ju till exempel sett när Säfflebussen köptes upp av Nettbuss och likaså Bus4You.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Knut

Citat från: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 15:16:24 PM
Så det här är ju definitivt inget att höja till skyarna att ett företag mer eller mindre håller på att ta över hela världen med bussresor, hög tid att öppna ögonen.
När det finns flera aktörer på marknaden så är man mån om kunderna och skiter verkligen inte i dom, en tvivelaktig sysselsättning som mindre nogräknade oseriösa kanske ägnar sej åt när det inte finns några alternativ för kunden.
så länge dom resande bara vill ha lägst pris så blir det så. dom resar med Ryanair den ene dagen och skitsnackar Ryanair den andra dagen om dom beteende mot kundar och anstälde
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Knut

Citat från: Sundås skrivet 30 augusti 2018, 15:50:27 PM
Det perspektiv som jag saknar i diskussionen är att Swebus ju har varit ett sorgebarn med förluster under många år som Nobinakoncernen trots detta valt att hålla flytande. Men någonstans måste man ju våga avveckla det som inte finns lönsamhet i också för att fokusera på de delar som fungerar. Det är ju liksom ingen välgörenhet som bedrivs. Hade Swebus varit ett fristående bolag, hade de varit uppköpta eller avvecklade för länge sedan, vill jag påstå. Att Nobina var intresserade av att bli av med en icke vinstbärande verksamhet är inget konstigt överhuvudtaget, särskilt då sista året var ett katastrofår med förluster på över 36 miljoner på en omsättning på 233 miljoner.. 

Utvecklingen i sig är inget nytt. I relativ närtid har vi ju till exempel sett när Säfflebussen köptes upp av Nettbuss och likaså Bus4You.
varför kunne dom inte tjäna pengar, vad blev fel för Swebus
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

Citat från: Knut skrivet 30 augusti 2018, 16:06:32 PM
varför kunne dom inte tjäna pengar, vad blev fel för Swebus

På 00-talet tjänade de fortfarande pengar i alla fall, vad jag hört. Så tydligen svängde det mot förlust under 10-talet.

homer

Citat från: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 14:31:54 PM
Absolut och att sälja, en tråkig utveckling när alla små och hyfsat stora aktörer försvinner.
Storskalig drift med liten konkurrens gynnar knappt någon annan än utövaren i synnerhet inte kunden.

Fast med flixbus affärssystem finns de ju goda möjligheter för massor av små bussbolag att bli underentreprenörer  då själva flixbus endast är en form av researrangör likt SL, Västtrafik eller taxi stockholm...