Kris för Förenade Buss i Värmland

Startat av Björn Lövdahl, 05 november 2014, 18:53:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 08 november 2014, 08:28:16 AM
Att fordonen är tänkta att övertas av den som vinner kommande upphandling är ju dock uppenbart - att man väljer tidsperioden 2016-2021, mot 8+2 i avtalet från 2013, pekar på det. Sedan om det blir tvingande eller inte är en annan fråga. Helt klart kommer ju i vilket fall FB ha rätt stor fördel i upphandlingen, ifall så inte blir fallet - givet den korta avtalstiden.

Vad gäller anbuden, så får man notera (utan att gå in i underlaget och produktionssiffror) att drygt 2 miljoner per vagn och år är lågt för stadstrafik i större städer med gaskrav + extra i utrustning och helt ny fordonspark med boggi och led + ny depå. Man verkar ju också ha räknat fel på gasåtgången (bland annat) - vilket givetvis är svårt att beräkna exakt med ny vagnpark och bränsle för området. Men visar ju å andra sidan på små marginaler.

Problemet är som jag förstått att km och personalåtgången inte har stämt med anbudskalkylen, kör man fler km gör man också av med mer drivmedel, fler avlösningar kostar pengar i form av spilltid och kostnader för avlösningsbilar, man hamnar lätt i en ond cirkel där förartid går åt till annat än att just köra buss.

Just tätortstrafik är ju annars det som är tacksammast att planera och optimera.

Stefan P

Hej

Hur många bussar har Förenade Buss för Lokaltrafiken i Karlstad?

mvh Stefan P

Lars-Håkan_E

Citat från: Stefan P skrivet 08 november 2014, 11:29:36 AM
Hej

Hur många bussar har Förenade Buss för Lokaltrafiken i Karlstad?

mvh Stefan P

Ett 60-tal

Är de 4 gamla GS ledbussarna fortfarande kvar i Karlstad?

Jo

Citat från: Clabbe skrivet 08 november 2014, 08:51:02 AM
Karlstadsbuss åker till Sthlm för att ta del av erfarenheter i upphandlingar:
http://www.vf.se/nyheter/karlstad/karlstadsbuss-tar-experthjalp

En av anledningarna att kostnaderna drar iväg tror jag beror på logistikproblem. Depån ligger avsides på Örsholmens industriområde, eftersom alla byten sker där kostar det både km och tid.
Nobina hade lokal nära st torget. Men eftersom det inte går regelbunden linjetrafik mellan depån och centrum kanske det inte varit ett alternativ ändå.

Lite konstigt att man tycker att det är upphandlingsmodellen med pris det är fel på. Det är väl inte främst kvalitén i utförandet som det klagats på. Risken för felräkningar torde väl snarare bli större om man lägger in fler kriterier i upphandlingen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 november 2014, 11:39:12 AM
Är de 4 gamla GS ledbussarna fortfarande kvar i Karlstad?

De registrerades 2014-07-09 på Westin Buss för att användas som ersättning i Stockholms-området. 2014-07-30 registrerades de på Svenska Neoplan. De används alltså inte längre i Karlstad.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

jvodotse

Hur stora samordningsvinster kan det egentligen vara? Kan Nobina/Stadsbussarna verkligen banta bort några miljoner på det?

Hade inte Karlstadsbuss ganska höga krav på att det skulle vara en viss % biogas. Hur mycket dyrare kan det göra drivmedlet?

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 november 2014, 10:35:17 AM
Problemet är som jag förstått att km och personalåtgången inte har stämt med anbudskalkylen, kör man fler km gör man också av med mer drivmedel, fler avlösningar kostar pengar i form av spilltid och kostnader för avlösningsbilar, man hamnar lätt i en ond cirkel där förartid går åt till annat än att just köra buss.

Just tätortstrafik är ju annars det som är tacksammast att planera och optimera.

Vilket ju egentligen låter minst lika märkligt; eller har man missat att räkna med tomkörningarna? Dessa kan väl dock ändå i regel inte uppgå till mer än tre procent? (i den här typen av stadstrafiknät).

Optimeringen i Karlstad byggde ju på att man tillsammans med Nobina planerade för att få till en effektiv trafik. Stadslinjenät förutsätter avlösning vid en central plats (Stora Torget) - men över 60 avgångar/h dagtid gör avlösningsmöjligheterna stora och effektiviteten hög . Turerna är ju lagda för att man inte ska behöva idka tomkörningar mellan olika ändhållplatser för att optimera trafiken. Ser inte att man ska behöva hamna i problem med ineffektiva tjänster här - det är ju en väsentlig skillnad mot stadsnät som saknar centrala knutpunkter där all trafik passerar. Då kan det lätt bli problem med avlösningar om man räknat fel på något.

Någonstans har det ju onekligen brustit. Men räknar man på 150 heltidare (alla tjänstegrupper), leasingkostnader för vagnarna på närmare 450 t  år/vagn (beroende på leasingtid/villkor) och med drygt 4,3 m vagnkilometrar per år + "overhead", hyra av depå m.m. - ser jag bara i en sådan här enkel översikt, att det är svårt att hamna under 130 m/år  - hur effektivt man än planerar trafiken. Sedan ska man ju gärna ha en liten vinst också...



   
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 november 2014, 15:07:33 PM
De registrerades 2014-07-09 på Westin Buss för att användas som ersättning i Stockholms-området. 2014-07-30 registrerades de på Svenska Neoplan. De används alltså inte längre i Karlstad.

Den skoltrafiken de användes till har upphört då skolan är färdigombyggd
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Klaverdörr

#38
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2014, 08:59:09 AM
Ja, allt annat vore ju konstigt. Här har man satsat på nya bussar med en utrustning speciellt anpassad för Karlstad och dessa bussar torde det vara svårt att finna avsättning för någon annanstans.

Gävle har en buss med i princip samma standard och den är bra omtyckt och rullar i princip dagligen på Linje 12 i Gävle, så skulle dom säljas så skulle säkert Nettbuss Gävle vara intresserade av några iaf då det är behov av fler större bussar i Gävle Kommun som snart passerar 100000 inv.
Nu har man även satt in 2st CNG "länsbussar" boggi i stadstrafiken, dessa är typ samma men har fällbara säten och saknar dörr bakom sista hjulparen och dessa rullar ofta på linje 3 och linje 12.
Dom 10 Ledbussarna som finns rullar blandat på linje 1-2-3 samt linje 12 beroende tid på dygnet.

Klaverdörr

Citat från: jvodotse skrivet 08 november 2014, 16:02:27 PM
Hur stora samordningsvinster kan det egentligen vara? Kan Nobina/Stadsbussarna verkligen banta bort några miljoner på det?

Hade inte Karlstadsbuss ganska höga krav på att det skulle vara en viss % biogas. Hur mycket dyrare kan det göra drivmedlet?

Karlstad har KRAV på 100% (bio)gasdrift.