Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Björn Lövdahl skrivet 05 november 2014, 18:53:33 PM

Titel: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 05 november 2014, 18:53:33 PM
http://www.bussmagasinet.se/2014/11/kris-for-forenade-buss-tvingar-fram-ny-upphandling-av-stadsbusstrafik-i-karlstad/ (http://www.bussmagasinet.se/2014/11/kris-for-forenade-buss-tvingar-fram-ny-upphandling-av-stadsbusstrafik-i-karlstad/)
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 05 november 2014, 19:15:17 PM
Jag tycker man har hållit ut mkt längre än väntat, vad jag förstod redan i fjol korresponderade anbudets antal fordon och förare inte med verkligheten, jättetråkigt och när man sedan blev av med landsbygdstrafiken och delar av skoltrafiken fanns knappast andra utvägar än att göra så här.
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: 1896 skrivet 06 november 2014, 08:25:39 AM
Kan det tänkas bli övertagande krav på nyinvesteringarna vid entreprenörsbyte ?  ???
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2014, 08:59:09 AM
Citat från: Kung Vasa skrivet 06 november 2014, 08:25:39 AM
Kan det tänkas bli övertagande krav på nyinvesteringarna vid entreprenörsbyte ?  ???

Ja, allt annat vore ju konstigt. Här har man satsat på nya bussar med en utrustning speciellt anpassad för Karlstad och dessa bussar torde det vara svårt att finna avsättning för någon annanstans.
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Clabbe skrivet 06 november 2014, 12:30:20 PM
Det som är problemet är uppställningsrampen med gasledning och tank, den är inte så billig och svår att flytta.
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 06 november 2014, 13:18:54 PM
Citat från: Clabbe skrivet 06 november 2014, 12:30:20 PM
Det som är problemet är uppställningsrampen med gasledning och tank, den är inte så billig och svår att flytta.

Den står väl på kommunens mark?
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Clabbe skrivet 06 november 2014, 15:15:03 PM
Nej den ägs av Branzells som tidigare hade verkstad där, numer Malte Månsson.
Det stod senast häromdagen i NWT, då var det ang avrinningen på parkeringen, det blir stora pölar som de måste passera för att nå bussarna vid rampen.
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2014, 16:47:39 PM
Ulo Maasing kommenterar händelserna i Karlstad. Mycket vettigt skrivet tycker jag - och det tycker jag inte alltid om det som Maasing skriver.

http://www.bussmagasinet.se/2014/11/ledare-varmland-ett-lan-utan-bussforetag/
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Jan skrivet 06 november 2014, 19:04:14 PM
Kommande upphandling ger inte så mycket att spela på. Samordningsvinster för Nobina gör att de har ett bra läge. Blir nog ett femtal som är med om karlstadbussarna, förutom FB och Nobina, även Keolis, Veolia och Nettbuss. Den sista en darkhorse!
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Leif D skrivet 06 november 2014, 19:55:45 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2014, 08:59:09 AM
Ja, allt annat vore ju konstigt. Här har man satsat på nya bussar med en utrustning speciellt anpassad för Karlstad och dessa bussar torde det vara svårt att finna avsättning för någon annanstans.

Funderar lite på vad som rent konkret är speciellt med just de vagnar Förenade Buss använder i Karlstad..?
Och som sen skulle göra dem svåra att avyttra till annan trafik...
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2014, 19:58:09 PM
Citat från: Leif D skrivet 06 november 2014, 19:55:45 PM
Funderar lite på vad som rent konkret är speciellt med just de vagnar Förenade Buss använder i Karlstad..?
Och som sen skulle göra dem svåra att avyttra till annan trafik...

Wifi t ex. Och särskilt bekväma stolar. De flesta länsbolag vill inte ha sådant i tätortsbussarna.

Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Leif D skrivet 06 november 2014, 20:07:29 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2014, 19:58:09 PM
Wifi t ex. Och särskilt bekväma stolar. De flesta länsbolag vill inte ha sådant i tätortsbussarna.

Okej, men borde ju funka hyfsat som linjevagnar, tex i storstäderna. Speciellt i SLs område är man ju krävande o bortskämd  ;)
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2014, 22:18:36 PM
Citat från: Leif D skrivet 06 november 2014, 20:07:29 PM
Okej, men borde ju funka hyfsat som linjevagnar, tex i storstäderna. Speciellt i SLs område är man ju krävande o bortskämd  ;)

Jo, men dessa bussar blir dyrare per passagerare att köra. Karlstads kommun tycker det är värt den kostnaden. Men gör SL det - eller deras trafikutövare? Jag tror inte det. Med linjevagnar antar jag du menar regionbussar men det är lite för få sittplatser för att de skall vara lämpliga för det i befintligt skick. Rent generellt är bussar som är byggda för tätortstrafik inte lämpliga som regionalbussar.

Nej, Karlstad har ett eget upplägg för tätortstrafiken där de ställer stor vikt vid att det skall vara bekvämt och bra. De har bedömt det vara värt att ta den kostnaden och det skall då naturligtvis ha all heder av.

För övrigt: vilken anledning skulle finnas att sälja av bussar som Karlstads kommun har lagt ned mycket jobb på att ta fram för att de skall få en riktigt bra busstrafik? Karlstadsbuss trafikutvecklare Robert Sahlberg skriver om detta arbete här:
http://www.framtidenskollektivtrafik.se/?p=1123

Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Jo skrivet 06 november 2014, 22:26:51 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2014, 19:58:09 PM
Wifi t ex. Och särskilt bekväma stolar. De flesta länsbolag vill inte ha sådant i tätortsbussarna.

Är stolarna så speciella. Är det inte samma typ av stol som i huvudsak även finns på MAN-bussarna i stadstrafiken i tex Helsingborg, Landskrona och Malmö men då med grön klädsel?

Teknisk utrustning brukar ju inte heller vara jättesvårt att flytta över i andra fordon. Däremot kan jag hålla med dig att det vore rationellt och kanske också avgörande för FB att någon köper bussarna vid en eventuell förlust. Huruvida det ska vara övertagandekrav eller inte beror väl delvis också vad som står i det nuvarande avtalet.
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2014, 22:32:55 PM
Citat från: Jo skrivet 06 november 2014, 22:26:51 PM
Är stolarna så speciella. Är det inte samma typ av stol som i huvudsak även finns på MAN-bussarna i stadstrafiken i tex Helsingborg, Landskrona och Malmö men då med grön klädsel?


Läs länken jag lämnade i mitt förra inlägg.



Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 07 november 2014, 00:46:15 AM
Citat från: Jo skrivet 06 november 2014, 22:26:51 PM
Är stolarna så speciella. Är det inte samma typ av stol som i huvudsak även finns på MAN-bussarna i stadstrafiken i tex Helsingborg, Landskrona och Malmö men då med grön klädsel?

Teknisk utrustning brukar ju inte heller vara jättesvårt att flytta över i andra fordon. Däremot kan jag hålla med dig att det vore rationellt och kanske också avgörande för FB att någon köper bussarna vid en eventuell förlust. Huruvida det ska vara övertagandekrav eller inte beror väl delvis också vad som står i det nuvarande avtalet.

I befintligt avtal finns om jag inte minns fel inga krav på att bussarna vid avtalsslut ska övertas av en ny operatör, det blir ju helt beroende på hur Karlstad kommun nu ställer sig till detta och vilket ekonomiskt ansvar kommunen vill ta.

Det är ju inte säkert att bussarna kan tas över till på övertagandedagen befintlig skuld om de vid värdering skulle visa sig vara värda mindre, vem står då för mellanskillnaden som kan uppstå, varken kreditgivaren eller tillträdande operatör lär vara intresserade, risken en sådan här gång är ju att ett företag där pengarna tryter gärna börjar med att skära ned på underhållet vilket direkt minskar värdet, jag säger inte ATT det är så utan ATT det brukar bli så. Ska då kommunen överta hela skulden och sedan sälja eller hyra ut bussarna till den nya utövaren? det handlar ju om stora pengar.

Prisnivåerna vid upphandlingen som ledde till nuvarande kontrakt.

Förenade Buss    121 027 kkr
Nobina               128 436 kkr (+6,1%)
Stadsbussarna    131 561 kkr (+8,7%)
Keolis                 171 476 kkr (+41,7%)
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Clabbe skrivet 07 november 2014, 10:12:54 AM
Vd Åström och Karlstadsbuss förklarar i dagens VF: http://www.vf.se/nyheter/karlstad/bussnota-pa-nara-30-miljoner
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 november 2014, 11:09:41 AM
Citat från: Clabbe skrivet 07 november 2014, 10:12:54 AM
Vd Åström och Karlstadsbuss förklarar i dagens VF: http://www.vf.se/nyheter/karlstad/bussnota-pa-nara-30-miljoner

Mycket välskriven artikel. Alla har fått komma till tals och ingen döms på förhand.
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 07 november 2014, 21:07:14 PM
http://www.bussmagasinet.se/2014/11/annu-en-motgang-for-forenade-buss-i-varmland/ (http://www.bussmagasinet.se/2014/11/annu-en-motgang-for-forenade-buss-i-varmland/)
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: S Svensson skrivet 07 november 2014, 21:16:07 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 november 2014, 00:46:15 AM
I befintligt avtal finns om jag inte minns fel inga krav på att bussarna vid avtalsslut ska övertas av en ny operatör, det blir ju helt beroende på hur Karlstad kommun nu ställer sig till detta och vilket ekonomiskt ansvar kommunen vill ta.

Det är ju inte säkert att bussarna kan tas över till på övertagandedagen befintlig skuld om de vid värdering skulle visa sig vara värda mindre, vem står då för mellanskillnaden som kan uppstå, varken kreditgivaren eller tillträdande operatör lär vara intresserade, risken en sådan här gång är ju att ett företag där pengarna tryter gärna börjar med att skära ned på underhållet vilket direkt minskar värdet, jag säger inte ATT det är så utan ATT det brukar bli så. Ska då kommunen överta hela skulden och sedan sälja eller hyra ut bussarna till den nya utövaren? det handlar ju om stora pengar.

Prisnivåerna vid upphandlingen som ledde till nuvarande kontrakt.

Förenade Buss    121 027 kkr
Nobina               128 436 kkr (+6,1%)
Stadsbussarna    131 561 kkr (+8,7%)
Keolis                 171 476 kkr (+41,7%)

Jag läser och begrundar. Det är svårt med upphandlingar. Men om bussarna tvistar man tydligen. Det brukar vara säljaren av bussarna som står risken. Ofta måste säljaren ha garantier. Om bussarna säljs är det troligen så att de säljs till underpris. Vem är det i så fall som förlorar?
Kom att tänka på ett företag i Mölndal. Men vi kanske inte skall dra paralleller till Kållered.
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 november 2014, 22:17:43 PM
Citat från: S Svensson skrivet 07 november 2014, 21:16:07 PM
Jag läser och begrundar. Det är svårt med upphandlingar. Men om bussarna tvistar man tydligen. Det brukar vara säljaren av bussarna som står risken. Ofta måste säljaren ha garantier. Om bussarna säljs är det troligen så att de säljs till underpris. Vem är det i så fall som förlorar?
Kom att tänka på ett företag i Mölndal. Men vi kanske inte skall dra paralleller till Kållered.

Det är väl än så länge bara vi i Bussnack som tvistar om bussarna. Givetvis kommer de att rulla kvar åtminstone under den period där man nu direktupphandlat fortsatt trafik från Förenade Buss. Sedan lär inte någon veta hur det går utan det som framkommit är spekulationer.

När det gäller Kålleredsbussarnas konkurs 1999 så berodde det på att man glömt räkna med lördags- och söndagstrafiken i anbudet. Denna trafik var dock av liten omfattning så det påverkade inte anbudet särskilt mycket. Kålleredsbussarna hade haft lägst anbud även om de räknat med den trafiken men det hade naturligtvis blivit högre än det som lämnades. Sansade utomstående bedömare har sagt mig att det alls inte var nödvändigt för Kålleredsbussarna att gå i konkurs. Å andra sidan blev inga fordringsägare nu lurade eftersom det fanns tillgångar i bolaget som täckte skulderna. Jag skulle vilja beteckna hela den här olustiga affären som ren ovana från såväl upphandlare som anbudsgivare. I dag hade antagligen också de andra anbudsgivarna gått med på att de under rådande omständigheter fått justera sitt anbud med hänsyn till det som tidigare var glömt.



Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 07 november 2014, 22:31:42 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 november 2014, 00:46:15 AM


Prisnivåerna vid upphandlingen som ledde till nuvarande kontrakt.

Förenade Buss    121 027 kkr
Nobina               128 436 kkr (+6,1%)
Stadsbussarna    131 561 kkr (+8,7%)
Keolis                 171 476 kkr (+41,7%)

Tre som räknade fel och en som räknade rätt m a o?
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Jo skrivet 07 november 2014, 23:07:49 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 07 november 2014, 22:31:42 PM
Tre som räknade fel och en som räknade rätt m a o?

Man har väl kört 3 år och enligt uppgiften i pressen förlorat 13 mkr. Nu vet man ju inte om de andra bedrivit trafiken mer eller mindre effektivt men det är väl inte omöjligt att de(Nobina,stadsbussarna) fått ihop det även om det inte hade blivit någon jätteavkastning.

Hur som helst är det ju alltid den som räknar fel/lågt som får anbudet och eftersom marginalerna generellt är dåliga finns det ju inte så mycket att ge på.
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 07 november 2014, 23:35:37 PM
Citat från: Jo skrivet 07 november 2014, 23:07:49 PM
Man har väl kört 3 år och enligt uppgiften i pressen förlorat 13 mkr. Nu vet man ju inte om de andra bedrivit trafiken mer eller mindre effektivt men det är väl inte omöjligt att de(Nobina,stadsbussarna) fått ihop det även om det inte hade blivit någon jätteavkastning.

Hur som helst är det ju alltid den som räknar fel/lågt som får anbudet och eftersom marginalerna generellt är dåliga finns det ju inte så mycket att ge på.

Man började köra i juni 2013..
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: MK skrivet 08 november 2014, 00:28:40 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 07 november 2014, 22:31:42 PM
Tre som räknade fel och en som räknade rätt m a o?

Förmodligen två som räknade fel, först som sist, och två som räknade rätt, dvs de i mitten!
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Jo skrivet 08 november 2014, 01:07:32 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 07 november 2014, 23:35:37 PM
Man började köra i juni 2013..
Fel av mig, upphandlingen gjorde 2011 men trafikstart senare. Och då framstår ju även Nobinas och stadsbussarnas bud som väl billiga om det nu inte är så att de hade tänkt organisera trafiken på ett helt annat sätt.
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Jan skrivet 08 november 2014, 06:07:24 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 07 november 2014, 22:31:42 PM
Tre som räknade fel och en som räknade rätt m a o?
Vi vet att förenade buss räknat fel. Hur övriga räknat lär vi aldrig få veta då det kan finnas olika lösningar man nyttjat.
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Lars_L skrivet 08 november 2014, 08:28:16 AM
Att fordonen är tänkta att övertas av den som vinner kommande upphandling är ju dock uppenbart - att man väljer tidsperioden 2016-2021, mot 8+2 i avtalet från 2013, pekar på det. Sedan om det blir tvingande eller inte är en annan fråga. Helt klart kommer ju i vilket fall FB ha rätt stor fördel i upphandlingen, ifall så inte blir fallet - givet den korta avtalstiden.

Vad gäller anbuden, så får man notera (utan att gå in i underlaget och produktionssiffror) att drygt 2 miljoner per vagn och år är lågt för stadstrafik i större städer med gaskrav + extra i utrustning och helt ny fordonspark med boggi och led + ny depå. Man verkar ju också ha räknat fel på gasåtgången (bland annat) - vilket givetvis är svårt att beräkna exakt med ny vagnpark och bränsle för området. Men visar ju å andra sidan på små marginaler.




Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Clabbe skrivet 08 november 2014, 08:51:02 AM
Karlstadsbuss åker till Sthlm för att ta del av erfarenheter i upphandlingar:
http://www.vf.se/nyheter/karlstad/karlstadsbuss-tar-experthjalp

En av anledningarna att kostnaderna drar iväg tror jag beror på logistikproblem. Depån ligger avsides på Örsholmens industriområde, eftersom alla byten sker där kostar det både km och tid.
Nobina hade lokal nära st torget. Men eftersom det inte går regelbunden linjetrafik mellan depån och centrum kanske det inte varit ett alternativ ändå.


Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 november 2014, 08:57:05 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 07 november 2014, 23:35:37 PM
Man började köra i juni 2013..

Den 1 juli 2013 för att vara exakt. Förlusten är alltså drygt 800 000 kronor per månad.
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 08 november 2014, 10:35:17 AM
Citat från: Lars_L skrivet 08 november 2014, 08:28:16 AM
Att fordonen är tänkta att övertas av den som vinner kommande upphandling är ju dock uppenbart - att man väljer tidsperioden 2016-2021, mot 8+2 i avtalet från 2013, pekar på det. Sedan om det blir tvingande eller inte är en annan fråga. Helt klart kommer ju i vilket fall FB ha rätt stor fördel i upphandlingen, ifall så inte blir fallet - givet den korta avtalstiden.

Vad gäller anbuden, så får man notera (utan att gå in i underlaget och produktionssiffror) att drygt 2 miljoner per vagn och år är lågt för stadstrafik i större städer med gaskrav + extra i utrustning och helt ny fordonspark med boggi och led + ny depå. Man verkar ju också ha räknat fel på gasåtgången (bland annat) - vilket givetvis är svårt att beräkna exakt med ny vagnpark och bränsle för området. Men visar ju å andra sidan på små marginaler.

Problemet är som jag förstått att km och personalåtgången inte har stämt med anbudskalkylen, kör man fler km gör man också av med mer drivmedel, fler avlösningar kostar pengar i form av spilltid och kostnader för avlösningsbilar, man hamnar lätt i en ond cirkel där förartid går åt till annat än att just köra buss.

Just tätortstrafik är ju annars det som är tacksammast att planera och optimera.
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Stefan P skrivet 08 november 2014, 11:29:36 AM
Hej

Hur många bussar har Förenade Buss för Lokaltrafiken i Karlstad?

mvh Stefan P
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 08 november 2014, 11:39:12 AM
Citat från: Stefan P skrivet 08 november 2014, 11:29:36 AM
Hej

Hur många bussar har Förenade Buss för Lokaltrafiken i Karlstad?

mvh Stefan P

Ett 60-tal

Är de 4 gamla GS ledbussarna fortfarande kvar i Karlstad?
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Jo skrivet 08 november 2014, 12:54:43 PM
Citat från: Clabbe skrivet 08 november 2014, 08:51:02 AM
Karlstadsbuss åker till Sthlm för att ta del av erfarenheter i upphandlingar:
http://www.vf.se/nyheter/karlstad/karlstadsbuss-tar-experthjalp

En av anledningarna att kostnaderna drar iväg tror jag beror på logistikproblem. Depån ligger avsides på Örsholmens industriområde, eftersom alla byten sker där kostar det både km och tid.
Nobina hade lokal nära st torget. Men eftersom det inte går regelbunden linjetrafik mellan depån och centrum kanske det inte varit ett alternativ ändå.

Lite konstigt att man tycker att det är upphandlingsmodellen med pris det är fel på. Det är väl inte främst kvalitén i utförandet som det klagats på. Risken för felräkningar torde väl snarare bli större om man lägger in fler kriterier i upphandlingen.
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 november 2014, 15:07:33 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 november 2014, 11:39:12 AM
Är de 4 gamla GS ledbussarna fortfarande kvar i Karlstad?

De registrerades 2014-07-09 på Westin Buss för att användas som ersättning i Stockholms-området. 2014-07-30 registrerades de på Svenska Neoplan. De används alltså inte längre i Karlstad.

Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: jvodotse skrivet 08 november 2014, 16:02:27 PM
Hur stora samordningsvinster kan det egentligen vara? Kan Nobina/Stadsbussarna verkligen banta bort några miljoner på det?

Hade inte Karlstadsbuss ganska höga krav på att det skulle vara en viss % biogas. Hur mycket dyrare kan det göra drivmedlet?
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Lars_L skrivet 09 november 2014, 11:12:27 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 november 2014, 10:35:17 AM
Problemet är som jag förstått att km och personalåtgången inte har stämt med anbudskalkylen, kör man fler km gör man också av med mer drivmedel, fler avlösningar kostar pengar i form av spilltid och kostnader för avlösningsbilar, man hamnar lätt i en ond cirkel där förartid går åt till annat än att just köra buss.

Just tätortstrafik är ju annars det som är tacksammast att planera och optimera.

Vilket ju egentligen låter minst lika märkligt; eller har man missat att räkna med tomkörningarna? Dessa kan väl dock ändå i regel inte uppgå till mer än tre procent? (i den här typen av stadstrafiknät).

Optimeringen i Karlstad byggde ju på att man tillsammans med Nobina planerade för att få till en effektiv trafik. Stadslinjenät förutsätter avlösning vid en central plats (Stora Torget) - men över 60 avgångar/h dagtid gör avlösningsmöjligheterna stora och effektiviteten hög . Turerna är ju lagda för att man inte ska behöva idka tomkörningar mellan olika ändhållplatser för att optimera trafiken. Ser inte att man ska behöva hamna i problem med ineffektiva tjänster här - det är ju en väsentlig skillnad mot stadsnät som saknar centrala knutpunkter där all trafik passerar. Då kan det lätt bli problem med avlösningar om man räknat fel på något.

Någonstans har det ju onekligen brustit. Men räknar man på 150 heltidare (alla tjänstegrupper), leasingkostnader för vagnarna på närmare 450 t  år/vagn (beroende på leasingtid/villkor) och med drygt 4,3 m vagnkilometrar per år + "overhead", hyra av depå m.m. - ser jag bara i en sådan här enkel översikt, att det är svårt att hamna under 130 m/år  - hur effektivt man än planerar trafiken. Sedan ska man ju gärna ha en liten vinst också...



   
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 november 2014, 19:05:06 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 november 2014, 15:07:33 PM
De registrerades 2014-07-09 på Westin Buss för att användas som ersättning i Stockholms-området. 2014-07-30 registrerades de på Svenska Neoplan. De används alltså inte längre i Karlstad.

Den skoltrafiken de användes till har upphört då skolan är färdigombyggd
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 14 november 2014, 05:17:45 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2014, 08:59:09 AM
Ja, allt annat vore ju konstigt. Här har man satsat på nya bussar med en utrustning speciellt anpassad för Karlstad och dessa bussar torde det vara svårt att finna avsättning för någon annanstans.

Gävle har en buss med i princip samma standard och den är bra omtyckt och rullar i princip dagligen på Linje 12 i Gävle, så skulle dom säljas så skulle säkert Nettbuss Gävle vara intresserade av några iaf då det är behov av fler större bussar i Gävle Kommun som snart passerar 100000 inv.
Nu har man även satt in 2st CNG "länsbussar" boggi i stadstrafiken, dessa är typ samma men har fällbara säten och saknar dörr bakom sista hjulparen och dessa rullar ofta på linje 3 och linje 12.
Dom 10 Ledbussarna som finns rullar blandat på linje 1-2-3 samt linje 12 beroende tid på dygnet.
Titel: SV: Kris för Förenade Buss i Värmland
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 14 november 2014, 05:34:55 AM
Citat från: jvodotse skrivet 08 november 2014, 16:02:27 PM
Hur stora samordningsvinster kan det egentligen vara? Kan Nobina/Stadsbussarna verkligen banta bort några miljoner på det?

Hade inte Karlstadsbuss ganska höga krav på att det skulle vara en viss % biogas. Hur mycket dyrare kan det göra drivmedlet?

Karlstad har KRAV på 100% (bio)gasdrift.