Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Bussnack / SV: Nya Mercedes till Nobina ,...
Senaste inlägg av John P - 14 maj 2024, 22:22:45 PM
Rätt hundra på att det är tågbussar för nytt avtal, även Volvo- bussarna  3861 - 3863( som i dag körs på 1 Express Skövde - Trollhättan ) kommer från sommaren att användas som tågbussar, ( 3863 kommer fortsatt att finnas i Trollhättan).
#2
Instämmer med Micke, mycket fina bilder. När var det egentligen det nya garaget i Bollmora/Tyresö öppnades, hösten 1981? Och vet någon vilka CF som hann gå där och vilka som blev kvar i Handen eller var i Ösmo under det sista trafikåret? Hösten 1982 var de åtmnstone borta från Bollmora/Tyresö, men kan ha funnits kvar till årsskiftet vid de andra Södertörnsgaragen.
#3
Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år / SV: SL H24 5458
Senaste inlägg av christian berg - 14 maj 2024, 20:46:18 PM
Tack för intressant bild. 5458 var en av de tiotal H24 Capitol som återkom till Hornsberg från att ha varit utlokaliserade till diverse förortsgarage sedan 1970. 5458 hade varit i Björknäs som uppenbarligen slet hårt på Capitolerna. De flesta H24 i Björknäs skrotades 1972-73 medan två andra, 5463 och 5489 också kom till Hornsberg men försvann redan 1974. 5458 höll ut ända till juni 1977 och var tillsammans med 5465 och 5499 (nu spårvägsmuséet) de sista capitolerna i trafik i Hornsberg och bland de allra sista H24 i trafik.

Christian B
#4
Bussnack / Nya Mercedes till Nobina ,Sköv...
Senaste inlägg av Bese001 - 14 maj 2024, 18:00:11 PM
Hej,
Ser på SBH att 7 st nya Mercedes E19 UE Intouro registrerats på Nobina Skövde.
Vagnsnr någon?
Ersätter de något?
#5
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 maj 2024, 18:33:49 PM984 ingick väl f.ö i sista tåget som gick in till Hammarby vid nedläggningen?

Hej!

Det skall stämma med 984 (ihop med A25 456) i sista tåget enligt en tidigare tråd som här länkas till:

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=76625.0

Angående bilden så torde väl växeln ha legat för rakspår när detta tåg på linje 4 skulle tagit höger in på Drottningholmsvägen.
Här synes ambitionen vara att backa tillbaka tåget genom växeln för att göra ett nytt försök att på rätt spår komma vidare mot Vitabergsparken.

Då uppstår frågan om man fortfarande här i maj 1967 körde extratrafik på linje 4E, som då vände tillbaka mot Hakberget i högervarv runt kvarteret till höger i bild?

Dylik trafik kördes i a f efter nedläggningen av linje 1 i maj 1964. Före dess fick förarna på linje 1 och 4 vara uppmärksamma och vid behov
göra bruk av växelspettet, så att de kom på rätt spår vidare mot sina olika destinationer på Södermalm.

Och här kommer ju Gråtaks-capitolen också in, då spårvägslinje 1 konverterades till busslinje 61 med samma linjesträckning mellan Norrmalmstorg och Rosenlund.

mvh K R

#6
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 maj 2024, 18:33:49 PMFanns det rangerkontroller i b änden på B25?
Ser ut som det står en spårvägare där i fönstret.

984 ingick väl f.ö i sista tåget som gick in till Hammarby vid nedläggningen?

Nej, vare sig A25-27 eller B25 hade rangerkontroller, det vi ser på bilden är släpvagnskonduktören som signalgivare.
Reglerna var rigorösa med högtalarmeddelande från föraren och nödsignalknappen från konduktören.
#7
Stort tack för alla bilder den senaste tiden, det uppskattas mycket.
#8
Bussnack / SV: Hur många B9S finns kvar i...
Senaste inlägg av Bernt Talbrant - 13 maj 2024, 23:35:47 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 13 maj 2024, 19:38:01 PMHar 6412 kommit dit också?
Annars så står Busslink/Keolis 6615/AR 8136 där:

Spårvägsmuseet 221028/Ulf

Men bara en liten del utav 6615 som sagt... 6412 ska ha blivit både genomgången maskinellt och uppfräschad/storstädad inuti inför övertagandet och den är förstås helt körbar.
#9
Rekorden bakom Amazonen var ny, Opel introducerade den karossen 1967.
#10
Bussnack / SV: Hur många B9S finns kvar i...
Senaste inlägg av Erol - 13 maj 2024, 19:44:09 PM
Hela 6412 ska komma dit enligt Spårvägsmuseet