Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?

Startat av bussexperte, 17 januari 2016, 17:50:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussexperte

Hur ser det ut med vissa saknade delar av motorvägar ?
- RV 40 Boras-Jönköping
- E 20 Götene-Eskilstuna
- E 20 Västergötland
- E 4 Uppsala-Gävle
- E 4 Gävle-Sundsvall
- E 22 Karlskrona-Kristianstad-Hörby

Jag var oftast i Sverige under 90-talet, hur ser det ut i dag och i framtiden ?
Finns där motorväg nu kompletterad, under byggnad, under planering eller blir det ingenting ?
Framtiden i Sverige är mer 2+1 vägar ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: bussexperte skrivet 17 januari 2016, 17:50:30 PM
Hur ser det ut med vissa saknade delar av motorvägar ?
- RV 40 Boras-Jönköping
- E 20 Götene-Eskilstuna
- E 20 Västergötland
- E 4 Uppsala-Gävle
- E 4 Gävle-Sundsvall
- E 22 Karlskrona-Kristianstad-Hörby


RV40 är numera motorväg (Göteborg-)Borås-Ulricehamn (Hössna). E4 är motorväg hela vägen Uppsala-Gävle. För övriga sträckor är vad jag vet inga beslut tagna, i varje fall inte för längre sträckor.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Vad gäller E20 så pågår utbyggnad till motorväg från Tollered/Floda till Vårgårda. Jag vet inte hur långt man hunnit. När jag åkte på E20 med buss från Vårgårda till Skara så är vägen ganska bred och tanken är att ha 1+2 väg alternativ 2+2 väg. Sedan finns det projektering av E20 till motorväg vissa bitar. Regionen (läs ev landsting) har varit beredd att betala för att det skall gå snabbare. Man skall då betänka att E20 från Vara till Skara byggdes ut så sent som 1988-90 utan att det blev motorväg. Utmed Götene är det motorväg och troligen blir det motorväg från Skara. Till Axvall är det fö motorväg på väg 49.

Skall tillägga att RV40 Ulricehamn-Jönköping är 1+2 väg och linjeföringen är god. Det är ganska lätt att bygga om RV40 emellan Hössna och Axamo med en fil ytterligare. Trafiken kräver inte någon motorväg. Axamo-Jönköping har fyrfilsväg vad jag kunde se.
E6 har fyrfilsväg och motorväg. I vissa fall har E6/RV40 inga vägrenar.På vissa bitar E6 har vägrenar byggts till senare och då finns sådana utom vid broar och liknande. E4 vid Ljungby är kvar av E4 utbyggnad till motorväg. E4 vid Sundsvall har fått motorväg,dvs en bit före till en bit efter. Jag vet inte om det är nödvändigt med motorväg norr om Veda.

Taunusch

Citat från: bussexperte skrivet 17 januari 2016, 17:50:30 PM
Hur ser det ut med vissa saknade delar av motorvägar ?
- E 20 Götene-Eskilstuna

Finns där motorväg nu kompletterad, under byggnad, under planering eller blir det ingenting ?

E20 är motorväg mellan Arboga och Örebro där den delar väg med E18.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Taunusch skrivet 17 januari 2016, 20:33:50 PM
E20 är motorväg mellan Arboga och Örebro där den delar väg med E18.

Även söder om Örebro är E20 motorväg, ungefär till Viby. Tre mil om jag minns rätt så här i huvudet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: bussexperte skrivet 17 januari 2016, 17:50:30 PM
Framtiden i Sverige är mer 2+1 vägar ?

Politiker och ekonomer gillar 2+1-vägar, då det är otroligt mycket billigare att montera upp en vajer på befintlig motortrafikled (kraftfahrstraße) med mötestrafik, än att bredda för att bygga en ny dyr motorväg.
Det viktigaste för beslutsfattarna verkar vara "mötesfri väg". Att detta oftast innebär halvmesyrer som 2+1-väg är tråkigt rent framkomlighetsmässigt, men här är målet enbart att få ner mötesolyckorna till noll på billigast sätt. Inte att få trafiken att flyta snabbare och smidigare utan köbildning.

En mellanlösning vore dock att bredda den gamla motortrafikledens vägbana med några få meter och med samma slags vajer kunna få en helt okej 2+2-väg.

ichessy

Citat från: bussexperte skrivet 17 januari 2016, 17:50:30 PM
Hur ser det ut med vissa saknade delar av motorvägar ?
- RV 40 Boras-Jönköping
- E 20 Götene-Eskilstuna
- E 20 Västergötland
- E 4 Uppsala-Gävle
- E 4 Gävle-Sundsvall
- E 22 Karlskrona-Kristianstad-Hörby

Jag var oftast i Sverige under 90-talet, hur ser det ut i dag och i framtiden ?
Finns där motorväg nu kompletterad, under byggnad, under planering eller blir det ingenting ?
Framtiden i Sverige är mer 2+1 vägar ?

Det senaste som hände på E22 var invigningen av motorvägen mellan Sölvesborg-Stenäs (utanför Mörrum) år 2014. Vägen mellan Mörrum-Ronneby är 2-1 väg, som också planeras att byggas om.

http://www.lansstyrelsen.se/blekinge/SiteCollectionDocuments/Sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/arkeologi-och-fornlamningar/E22/trycksaker/e22_solve_stensnas_faktablad.pdf
Software Developer

Niklas Bygdestam

Citat från: bussexperte skrivet 17 januari 2016, 17:50:30 PM
Hur ser det ut med vissa saknade delar av motorvägar ?
- RV 40 Boras-Jönköping
- E 20 Götene-Eskilstuna
- E 20 Västergötland
- E 4 Uppsala-Gävle
- E 4 Gävle-Sundsvall
- E 22 Karlskrona-Kristianstad-Hörby

Jag var oftast i Sverige under 90-talet, hur ser det ut i dag och i framtiden ?
Finns där motorväg nu kompletterad, under byggnad, under planering eller blir det ingenting ?
Framtiden i Sverige är mer 2+1 vägar ?


- RV 40 Boras-Jönköping - Motorväg mellan Borås och Ulricehamn, 2+1-väg, mellan Ulricehamn och Jönköping

- E 20 Götene-Eskilstuna - Här finns det en del kvar att göra

- E 20 Västergötland - Här finns fortfarande en hel del att göra. Motorväg mest mellan Göteborg och Alingsås, men detta är inte nytt.

- E 4 Uppsala-Gävle - Klar sedan länge. Första biten klar 2006 och sista biten 2007, motorväg hela sträckan

- E 4 Gävle-Sundsvall - Motortrafikled med 2+1-standard från Gävle till Axmartavlan. 2+1-väg från Axmartavlan till Söderhamn. Motortrafikled med 2+2-standard från Söderhamn till Hudiksvall, denna ser ut som motorväg fast med tvärare avfarter och saknar vägren. 2+1-väg från Hudiksvall till strax söder om Harmånger. Vanlig landsväg med mötande trafik från Harmånger till strax norr om Gnarp. 2+1-väg från strax norr om Gnarp till Njurunda. Motorväg från Njurunda till Timrå norr om Sundsvall. Motortrafikled med 2-1-standard från Timrå till Midland. 2+--väg från Midlanda till Härnösand. På detta avsnitt är det avsnittet mellan Harmånger och Gnarp som ligger närmast att byggas om, blir troligen motortrafikled med 2+1-standard.

- E 22 Hörby-Kristianstad-Karlskrona - Obs! Vänder riktning på denna sträcka då jag lättare tänker i den riktningen. På denna sträcka är det mycket kvar. Motortrafikled med 2+1-standard förbi Hörby. Motorväg från Hörby till Linderöd. Vanlig landsväg med mötande trafik från Linderöd till Vä ett par mil utanför Kristianstad.  Motorväg från Vä till Fjälkinge. 2+1-väg från Fjälkinge till Gualöv. motorväg från Gualöv till strax utanför Sölvesborg. Motortrafikled från Sölvesborg till strax öster om Ronneby. Ett avsnitt från Listerby strax väster om Ronneby till Nättraby väster om Karlskrona är vanlig landsväg med mötande trafik. Och sedan motortrafikled utanför Karlskrona.

Som redan nämnts så är alltså Uppsala- Gävle klart sedan länge och motorväg hela sträckan. Jag blir lite förvånad att sträckan ens nämns, så självklar har den blivit som motorväg.

I övrigt så är det E22 som de har svårt att komma loss med. Från Linderöd är det meningen att det snart ska inledas ett bygge en liten bit mot Vä utanför Kristianstad, men bara en bit, resterande delen mot Vä dröjer tydligen ytterligare en liten tid tyvärr. Det har länge funnits planer om att E22 åtminstone mellan Malmö och Kristianstad borde vara motorväg/motortrafikled, men detta är extremt försenat.

E4 förbi Gnarp är på gång, men även detta kan dröja en liten tid innan det inleds.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Olof Lagerkvist

E20 Götene-Eskilstuna: Värst är väl från Götene fram till ungefär länsgränsen till Örebro Län. På denna sträcka är vägen bitvis ganska smal och väldigt olycksdrabbad. Därefter är vägen mötesfri, varav motorväg från ungefär Viby (bron över stambanan vid Sandstubbetorp) till punkten där E18 och E20 delar sig utanför Arboga, dvs ca 9 mil. Mellan Arboga och Eskilstuna är däremot vägen av lite blandad kvalité men huvudsakligen mötesfri.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

bussexperte

Väldigt stort tack alla för bra info ! Jag var sista gangen i Sverige ca. 2000 - sa i den tiden var det daligt landsväg med langa köer mellan Uppsala och Gävle delvis. Endast den sista biten strax före Gävle fanns fint motorväg med viltstängsel. Speciellt vid E22 är det lite konstigt tidigare - det fanns tidigare mycket sma bitar av motorväg... lite senare var det 13m väg och lite senare smal landsväg med trafikljus (f. eks. vid Bromölla).

Jag tror, at det skulle bra om alla denna sträckningar pa lang sikt blir 100% motorväg, ocksa Ulricehamn-Jönköping. Och där kan man ocksa höjas fastighetsbegränsningen i hela landet pa motorväg. I Sverige finns oftast bästa - men ocksa mest langsamare vägar i världen tyvärr... .

Olof Lagerkvist

Citat från: bussexperte skrivet 18 januari 2016, 15:28:12 PM
Jag tror, at det skulle bra om alla denna sträckningar pa lang sikt blir 100% motorväg, ocksa Ulricehamn-Jönköping.

Det finns vad jag vet inga beslut om fler motorvägssträckor just nu. Många idéer och mer eller mindre färdiga utredningar finns, men vi har också ett bitvis ganska eftersatt mindre vägnät med många farliga sträckor som också har en hel del trafik och många olyckor. Det är alltså en prioriteringsfråga och det är inte säkert att fler motorvägsutbyggnader prioriteras först i det här läget.

Citat från: bussexperte skrivet 18 januari 2016, 15:28:12 PM
Och där kan man ocksa höjas fastighetsbegränsningen i hela landet pa motorväg. I Sverige finns oftast bästa - men ocksa mest langsamare vägar i världen tyvärr... .

En annan sak som ändrats sedan 2000 är att vi numera har hastighetsgräns 120 km/h på några av de bästa och minst olycksdrabbade motorvägssträckorna. Jag har inte exakt i huvudet vilka sträckor det är, men E6 genom Halland och bitar av E4 genom Småland är det väl framförallt.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Niklas Bygdestam

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 januari 2016, 17:53:06 PM
Det finns vad jag vet inga beslut om fler motorvägssträckor just nu. Många idéer och mer eller mindre färdiga utredningar finns, men vi har också ett bitvis ganska eftersatt mindre vägnät med många farliga sträckor som också har en hel del trafik och många olyckor. Det är alltså en prioriteringsfråga och det är inte säkert att fler motorvägsutbyggnader prioriteras först i det här läget.

En annan sak som ändrats sedan 2000 är att vi numera har hastighetsgräns 120 km/h på några av de bästa och minst olycksdrabbade motorvägssträckorna. Jag har inte exakt i huvudet vilka sträckor det är, men E6 genom Halland och bitar av E4 genom Småland är det väl framförallt.


Nja, man eftersträvar att E22 ska vara motorväg/motortrafikled hela vägen åtminstone mellan Malmö och Karlskrona. Där fattas det fortfarande delar.

Sedan finns det de som nu driver på att riksväg 40 mellan Ulricehamn och Jönköping, som visserligen är 2+1-väg skulle bli motorväg, eller åtminstone motortrafikled.

E4 förbi Gnarp är ytterligare ett projekt som är på gång. Troligen blir det motortrafikled där. Detta är sista avsnittet på E4:an mellan Stockholm och Sundsvall som har kvar mötande trafik. Det avsnittet har dessutom fartkameror.

Därefter finns fler avsnitt på E4:an som man vill förbättra. I Härnösand går E4:an fortfarande rakt igenom staden och bebyggelsen. Här är standarden avlägsen från motorvägar. Även där vet jag att man planerar något som ersätter.

Även E4 genom Örnsköldsvik går genom bebyggelsen. Visserligen en aning bättre standard än Härnösand, men även där finns planer på att bygga nytt som går utanför.

Så visst finns det planer på nybyggnad och förbättringar där det många gånger blir motorväg eller åtminstone motortrafikled. Däremot har numera de allra viktigaste delarna av E4 och E6 blivit motorväg/motortrafikled helt och hållet.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Olof Lagerkvist

Ja det var väl ungefär de sträckorna jag tänker på avseende idéer och utredningar. Men det finns väl inga beslut fattade i dagsläget? Alltså med finansiering och byggstartsdatum?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Niklas Bygdestam

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 januari 2016, 18:31:17 PM
Ja det var väl ungefär de sträckorna jag tänker på avseende idéer och utredningar. Men det finns väl inga beslut fattade i dagsläget? Alltså med finansiering och byggstartsdatum?


Jo E22 förbi Linderöd är tänkt att påbörjas rätt snart. Även E4 förbi Gnarp börjar planerna träda fram rätt snart nu när man ska påbörja, även om man inte är fullt lika nära byggstart där.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

På E20 är/var det sedan länge motorväg till Floda från Göteborg (exakt var kan anges på olika sätt). Floda kallas järnvägsstationen men samhället brukar kallas Tollered. Floda har eget samhälle också. Från Tollered höll man på att bygga motorväg mot Alingsås. Vad gäller Alingsås-Vårgårda finns det färdiga förslag om motorväg.

Sedan kanske det kan behövas regionala vägar också. En ny länsväg från Örby till samhället Ätran över Torestorp-Älvsered-till vägen Svenljunga-Ätran. Vägarna är mycket dåliga i denna del av landet. Många behöver en väg för att arbetspendla.
RV41 kan behövas breddas Järlöv och till Horred och Berghem. Men inte på banvallen till Varberg-Borås Järnväg.
En väg som behöver 2+1 är Rv 156. Ett första försök har gjorts emellan Skene och Skene Skog. Gärna fortsättning och gärna till Övattnet.
Gärna också en väg från korsningen Skene 156/gamla 41 till nya 41 så man slipper köra genom Skene. Vis sjukhuset (kvar delvis ännu) en väg mot industrigatan under järnvägen.
Så här kan det se ut på lokal nivå. Också  en väg från Horred till Fjärås för pendlare. Faktum är att antalet pendlare i denna riktning ökar för varje år. Ni som inte gillar detta kan jag förstå. Men det måste skapas arbetsplatser och många nya blir det i riktning Göteborg. Då måste man kunna åka dit med buss och personbil.