Författare Ämne: SL historia från 1990-talet 30  (läst 4726 gånger)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25298
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SL historia från 1990-talet 30
« skrivet: 03 mars 2008, 23:57:59 PM »
Vi fortsätter väl va?







//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Utloggad Peter Rost

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3058
SV: SL historia från 1990-talet 30
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2008, 00:08:48 AM »
Vi fortsätter väl va?









Absolut!  Mycket  trevligt.

/Peter

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3131
SV: SL historia från 1990-talet 30
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2008, 00:32:25 AM »
så väldigt mycket snyggare med oxblod och krämvit

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25298
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: SL historia från 1990-talet 30
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2008, 00:38:20 AM »
så väldigt mycket snyggare med oxblod och krämvit

Jovisst är det.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6118
SV: SL historia från 1990-talet 30
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2008, 07:37:05 AM »
Klart du ska fortsätta!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

M224

  • Gäst
SV: SL historia från 1990-talet 30
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2008, 10:17:26 AM »
Våga inte sluta.  :D

Helt underbart med oxblod o H25!!!

Utloggad Jona

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1590
    • Jona on the net
SV: SL historia från 1990-talet 30
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2008, 10:40:46 AM »
Vi fortsätter väl va?




Undra om det var ÖL i min morgon-cola. Jag ser ju i dubbelt.... hehehehehe.
Gillar dina arkiv-bilder. Bussarna var så mycket roligare förr och sedan gillar jag den där SL-målningen mer än den nuvarande.

Som svar på din fråga överst, självklart vill vi ha mer....!

/J
MVH Filosofen Jona

Utloggad MGA

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 485
SV: SL historia från 1990-talet 30
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2008, 14:19:15 PM »
Ojoj bilder från den tillfälliga Tumba terminalen.
Är det så länge sedan , vad gammal jag blev  ::)
///
MGA

Utloggad Niklas Bygdestam

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4910
  • Никлас Быгдестам
SV: SL historia från 1990-talet 30
« Svar #8 skrivet: 04 mars 2008, 14:48:01 PM »





Det här borde vara ganska tidiga exemplar som inte är svarta plastfronter
Nej, jag är inte tokig. Jag är bara från Uppsala ;D

M224

  • Gäst
SV: SL historia från 1990-talet 30
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2008, 14:58:09 PM »

Det här borde vara ganska tidiga exemplar som inte är svarta plastfronter

Que?

Det var H22 mark II samt H23 (senare H43) plus vissa H24:or som hade svarta plastfronter.

Inga H25:or hade svarta plastfronter, den första H25:an hette väl 610x någonting...?
« Senast ändrad: 04 mars 2008, 15:00:03 PM av M224 »

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25298
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: SL historia från 1990-talet 30
« Svar #10 skrivet: 04 mars 2008, 16:22:18 PM »
Ojoj bilder från den tillfälliga Tumba terminalen.
Är det så länge sedan , vad gammal jag blev  ::)
///
MGA

Det var t o m. den terminalens första dag..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Utloggad Fredrik Klint

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1444
SV: SL historia från 1990-talet 30
« Svar #11 skrivet: 04 mars 2008, 19:46:33 PM »
6113 var första H25, dessa överenstämmer med H24 6090-6112 så när som på motorn, H25 hade intercooler. Båda är 2.58 alt. 2.60m breda.

H24 var ett "misstag" då 6090-6112 egentligen skulle fått intercooler och således bli H25. Likaså de äldre H24 med svartfront, 6244-6255, var 2.60m (2.58m?) breda och i övrigt lika H22 (med svartfront). Även dessa H24:or var enligt uppgift ursprungligen beställda/specade som H22, det skulle alltså ha varit 50st, 6244-6293, men de första tolv blev H24.

Utloggad Niclas Wennerlid

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 988
SV: SL historia från 1990-talet 30
« Svar #12 skrivet: 04 mars 2008, 22:31:06 PM »





Åhå, dessa har man kört mycket i Björknäs. På 6126 hade man vänt näst sista raden på stolarna så de var monterade mot stolarna längst bak. En vagn som var helt ok att köra men inte lika bra som raketen 6127 eller pärlan 6128.
6129 däremot var en avskyvärd vagn där det mesta krånglade.

Men likväl är det förbaskat kul att se dem igen. Tack Micke! Ös på med dina gamla arkivbilder, de är grymt uppskattade :)

//Niclas

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25298
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: SL historia från 1990-talet 30
« Svar #13 skrivet: 04 mars 2008, 23:32:45 PM »
Tack Niclas, jag lovar besöka arkivet igen...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.