Flygbussar modell mindre, då och nu (Mercedes)

Startat av Mikael T Nilsson, 24 februari 2008, 14:39:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2008, 16:39:27 PM
Artikeln återges med tillstånd av författaren och redaktören (råkar vara samma person):

Trevligt att det råder så bra kommunikation mellan forumiten, författaren och redaktören!  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 25 februari 2008, 17:12:08 PM
Trevligt att det råder så bra kommunikation mellan forumiten, författaren och redaktören!  ;)

Ja, de olika delarna av mitt jag brukar komma överens även om de inte får förväxlas.  :D
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Jag är inte uppdaterad på FAC nummer.
Men XJN276 och XMX635 är i vilket fall registrerad på Marks Limousine. Troligen ingår dessa två i de bussar som flyttades till Stockholm.Det skall påpekas att FAC bussar inte är reg på  Mrks Limousine i vanliga fall. Normalt finns FAC reservvagnar och dessa går ibland på flygbusslinjerna men kan också möjligen användas på skolturer. 44bussar,6 personbilar och 1 lastbil finns anmälda till Y trafik.

Peter Elmheden

Citat från: S Svensson skrivet 25 februari 2008, 19:55:48 PM
Jag är inte uppdaterad på FAC nummer.
Men XJN276 och XMX635 är i vilket fall registrerad på Marks Limousine. Troligen ingår dessa två i de bussar som flyttades till Stockholm.Det skall påpekas att FAC bussar inte är reg på  Mrks Limousine i vanliga fall. Normalt finns FAC reservvagnar och dessa går ibland på flygbusslinjerna men kan också möjligen användas på skolturer. 44bussar,6 personbilar och 1 lastbil finns anmälda till Y trafik.

Nu har jag läst ditt inlägg ett par gånger men förstår ändå inte vad du menar/skriver.
Bla kör FAC inga skolturer.

S Svensson

Flygbussar i Väst AB använder ibland bussar från Marks Limousine AB .Jag har sett  t ex XDN818 gå på linjen Landvetter-Borås. Bussarna 201-209 har jag inte sett på skolturer men däremot har jag någon gång sett en MAN eller en Neoplan på skolturer. Även om det är sällan så har det förekommit.
Båda företagen ägs av PTG. Visst har PTG skolturer. Det var ju dessa som Orusttrafiken vann trafiken av,en där PTG skall vara underentreprenör.
Märk att XJN276 är anskaffad för skoltrafiken i Mark.

Peter Elmheden

Ok, då är jag med. De nämnda bussarna finns ju numera i Stockholm så jag
tänkte inte längre än så..

Gunnar

Citat från: S Svensson skrivet 25 februari 2008, 20:22:36 PM
Flygbussar i Väst AB använder ibland bussar från Marks Limousine AB .Jag har sett  t ex XDN818 gå på linjen Landvetter-Borås. Bussarna 201-209 har jag inte sett på skolturer men däremot har jag någon gång sett en MAN eller en Neoplan på skolturer. Även om det är sällan så har det förekommit.
Båda företagen ägs av PTG. Visst har PTG skolturer. Det var ju dessa som Orusttrafiken vann trafiken av,en där PTG skall vara underentreprenör.
Märk att XJN276 är anskaffad för skoltrafiken i Mark.

XJN 276 är inte anskaffad till skoltrafiken, den köptes ny till flygbusstrafiken i Växjö och har gått hela tiden där, tills den nu flyttades till Stockholm. Några Flygbussar har aldrig gått i skolbusstrafiken i Skene, däremot var ett tag FAC Charter buss 202,TDS 547 (MAN turist) placerad i Skene och gick då i skolbusstrafiken där. Efter en tid lånade Flygbussarna i Göteborg den ett tag (gick i City airport trafiken) innan den såldes och befinner sig nu i Ryssland. Däremot när ordinarie Borås bussen är på verkstad så lånar man någon buss från Marks Limousine under tiden, då det inte finns bussar över för detta i Göteborg., därav att du emellanåt kan se Marks bussar i trafik på flygbussen Borås-Landvetter.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 25 februari 2008, 20:22:36 PM
Flygbussar i Väst AB använder ibland bussar från Marks Limousine AB .Jag har sett  t ex XDN818 gå på linjen Landvetter-Borås. Bussarna 201-209 har jag inte sett på skolturer men däremot har jag någon gång sett en MAN eller en Neoplan på skolturer. Även om det är sällan så har det förekommit.
Båda företagen ägs av PTG. Visst har PTG skolturer. Det var ju dessa som Orusttrafiken vann trafiken av,en där PTG skall vara underentreprenör.
Märk att XJN276 är anskaffad för skoltrafiken i Mark.

PTG (People Travel Group) skall inte vara underentreprenör utan det är Marks Limousine. Man måste skilja på ägare och trafikutövare. Eftersom PTG numera ägs av Veolia Transport så blir det extra förvirrat om man inte skiljer på detta. 
Att FAC och Marks Limousine lånar bussar av varann förekommer naturligtvis men de är därför registrerade på respektive företag. För övrigt såg jag i september att den buss som gick som tågbuss mellan Sala och Uppsala kördes av FAC men var registrerad på Marks Limousine.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bear

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 februari 2008, 09:01:19 AM
Var inte dessa bussar (inkl. Carrusen) inblandade i Täbylinjen en tid?
Jag minns bestämt att jag åkte både Mercedes och Master när jag var hemma i Täby och hälsade på under min tid i Oslo...
//Fredrik

Det stämmer bra det, de gick på Täby mellan varven...de gick även på den s.k ´Barkarby-linjen´ under en tid.

/bear

S Svensson

Hoppas inte detta bidrag dubbleras.
Till Gunnar vill jag säga att jag inte observerar bussar därför att jag vill kontrollera något eller för något annat ändamål.
Vad gäller XJN276 så fick jag den uppgift som jag sedan nämner. Men tydligen stämde detta inte. Intressant att det nyanskaffades fordon 2006 för andra koncernföretag.
MAN TDS547 såg jag enligt en anteckning 9 maj. Kan ha sett den tidigare. På flygbusslinjerna till Landvetter och Säve så såg jag MAN TDS547 och Neoplan SKK 910 cirka andra halvan augusti och första halvan september. Som Gunnar skriver på Sävelinjen men jag har sett dem båda även på Landvetterlinjen vid ovan tid.
Vid verkstad fannsnågon av de ordinarie bussarna för reparation. Dessa har nr 201-209 och har inte setts som skolbussar. Vid flygbusslinje har jag även sett någon ytterligare buss likadan 201-208. Vad gäller 209 är detta fd GS 215 och de har kvar GS nr 211 och dessa båda anskaffades något år innan ovan för Röd express. 209 är något mörkare i färgen även om det är svårt se.

Knut

BMZ 658 har dør bak fører venstre side hvorfor??
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.