Författare Ämne: SL historia från 1990-talet 28  (läst 5377 gånger)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25298
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SL historia från 1990-talet 28
« skrivet: 02 januari 2008, 00:08:01 AM »






//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

christianm

  • Gäst
SV: SL historia från 1990-talet 28
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2008, 09:20:26 AM »
Tack för de läckerbitarna!

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25298
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: SL historia från 1990-talet 28
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2008, 11:29:18 AM »
Varsågod.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Utloggad Cero

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1820
SV: SL historia från 1990-talet 28
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2008, 11:36:07 AM »
Ja, det är verkligen läckert. Julafton varje dag! :D

Utloggad Jeppe Hagelbäck

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1418
SV: SL historia från 1990-talet 28
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2008, 17:14:07 PM »
Tack för dessa bilder!
CR111:an speciellt!

Andreas Ljungqvist

  • Gäst
SV: SL historia från 1990-talet 28
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2008, 17:57:43 PM »
Mumma, detta är helt underbart.. CR 111 kan de bli bättre.. Den som ändå plåtat då..

Utloggad christian berg

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 411
SV: SL historia från 1990-talet 28
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2008, 18:00:52 PM »
Kul, verkligen fina SL-bilder. Just de här vagnar ställdes alla av kort efter att bilderna tagits.

Christian B

Utloggad Mikael T Nilsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6002
SV: SL historia från 1990-talet 28
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2008, 18:28:52 PM »



Mycket fina bilder, Micke! Det var nytt för mig att det kört H59:or på linje 44 (E). Det var ju Hornsberg som ansvarade för linje 44 vid tiden då du fotograferade bussen och Hornsberg och Horsberg hade väl inte H59:or? Det måste ha varit en förstärkningstur från Söderhallen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25298
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: SL historia från 1990-talet 28
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2008, 18:55:50 PM »
Gick H11 och vid tillfället lånade Man några ATR-vagnar från Söderhallen.
« Senast ändrad: 02 januari 2008, 23:59:31 PM av Bussmicke »
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Utloggad Peter Rost

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3058
SV: SL historia från 1990-talet 28
« Svar #9 skrivet: 02 januari 2008, 22:54:52 PM »
Nummermässigt SL:s sista H59/CR 111M

Vad  stod  111M,för?

/Peter

Utloggad Cero

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1820
SV: SL historia från 1990-talet 28
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2008, 23:37:00 PM »
Vad  stod  111M,för?

/Peter

Metro, dvs stadsanpassad med dubbel framdörr.

christianm

  • Gäst
SV: SL historia från 1990-talet 28
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2008, 07:42:13 AM »
Ska man vara petig hade det väl inte med antalet dörrar att göra. 111MF hade ju bara en framdörr men samma långa främre överhäng.

Utloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19244
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: SL historia från 1990-talet 28
« Svar #12 skrivet: 03 januari 2008, 09:26:30 AM »
Ska man vara petig hade det väl inte med antalet dörrar att göra. 111MF hade ju bara en framdörr men samma långa främre överhäng.


Helt korrekt men den versionen fanns bara hos SL. Det var en specialbeställning från SL:s sida, eftersom de vid den tiden var allergiska mot dubbla framdörrar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Utloggad Mattias

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Gå gärna med i min Facebookgrupp: Scania CR Bussar -allt om Scania´s helbyggda CR bussar.
SV: SL historia från 1990-talet 28
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2008, 00:52:02 AM »
Metro, dvs stadsanpassad med dubbel framdörr.

Njaa, egentligen stog M för Municipal, engelska för tätort. Som nämns så hette ju de sk. H 56:orna, dvs CR 111:or hos SL med endast en framdörr, CR 111 MF, där "F":et markerade att det rörde sig om en fullängdsbuss, trots avsaknaden av dubbel framdörr. CR 111:or med endast enkel framdörr och kortare framöverhäng benämdes dock inte med någon efterföljande bokstav, utan benämndes kort och gott CR 111 M.

Kanonfina bilder för övrigt Micke! :D

//Mattias
« Senast ändrad: 04 januari 2008, 00:56:33 AM av Mattias »
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25298
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: SL historia från 1990-talet 28
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2008, 01:12:29 AM »
Tack för det.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.