Klart. Nobina ny entreprenör i Söderort, Huddinge-Botkyrka-Nacka-Värmdö

Startat av homer, 07 september 2023, 21:59:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Det har sedan Keolis drog tillbaka sin överklagan varit knäpptyst från SL och Nobina angående nya avtalet, men idag är tydligen avtalet signerat så nu kan vi nog snart börja räkna dagar...

https://www.di.se/nyheter/stort-busskontrakt-i-hamn-stockholm-far-300-nya-elbussar/

CitatNobina vann upphandlingen kring de båda avtalen, värda cirka 12,7 miljarder kronor, redan i oktober 2021. Därpå följde en rättsprocess med konkurrenten Keolis som slogs om kontraktet. Först i maj i år kunde AB Storstockholms lokaltrafik (SL) inleda avtalsskrivningen med Nobina – men sen blev det tyst. I stället har det befintliga kontraktet rullat på med en merkostnad på 50 miljoner kronor i månaden. Och inga elbussar. Men nu ska alla papper vara påskrivna.

CitatNu har Nobina har tagit fram en lösning där övergången blir stabil och utan störningar för resenärerna. Vi räknar med att inom kort kunna återkomma med information kring när trafiken startar", skriver Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Stockholm

CitatI avtalen finns det krav på att linjerna inledningsvis ska trafikeras med 190 elbussar och sedan öka med cirka 110 elbussar under avtalstiden som sträcker sig över 10 år.



Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!


Fredrik Gelin

Citat från: Walter skrivet 08 september 2023, 23:32:49 PMGillar du inte att åka med BYD?
Trafikförvaltningen har uttryckt att de inte önskar bussar från BYD i nya avtal pga det som Bussmagasinet skriver om.
Det finns således en risk/möjlighet att Nobina inte får/kan köpa BYD till SSV och Nacka/Värmdö.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Walter

BYD eller inte så måste trafikföretagen ha egna kontroller och uppförandekoder för sina leverantörer.

Nu när tex Volvo och Scania slutar med helbyggen av de volymprodukter som ofta används i upphandlad trafik blir det än viktigare och svårare att ha kontroll på många led.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

homer

Nu är startdatum spikat för SSV och NV

https://www.bussmagasinet.se/2023/10/trafikstart-for-storupphandling-tva-ar-efter-tidtabell/

CitatTrafikstarten i Huddinge/Botkyrka/Söderut sker den 19 januari 2025.

 I upphandlingen ställde trafikförvaltningen krav på att området ska trafikeras med 120 elbussar, men nu kommer 152 elbussar att trafikera avtalsområdet.

CitatTrafikstarten i Nacka/Värmdö blir den 9 februari 2025.

 I upphandlingen ställde trafikförvaltningen i Region Stockholm, det vill säga SL, krav på att området ska trafikeras med 70 elbussar, men nu kommer närmare 150 elbussar att trafikera avtalsområdet.


Det som blir spännande här är ju att 150 elbussar ska trafikera Nacka-Värmdö, vilket om man ser hur det ser ut idag är hela Björknäs och nästan halva Charlottendal, det är riktigt mycket elbussar till ett område med väldigt mycket motorvägskörning...


Maven

Kan man spekulera att 471 och 474, som har mycket trafik mitt på dagen och förmodligen långa omlopp, inte kommer att köras med el. De röda omloppen har ju mycket tätare trafik i rusning, och i genomsnitt körs de förmodligen inte så långt per dag. Om mellantrafiken kan fördelas jämnt mellan omloppen så har de tid att komma in och ladda några timmar mitt på dagen. Utmaningen blir väl att få till det utan en massa tomkörning till och från depå. Nästan inga linjer slutar ju naturligt nära depån.

Robert Brink

Sen ska bussarna laddas också med just el. Enligt rykten, så är inte tex Nacka Energi så säkra på att dom klarar av den mängd el som krävs för ett så stort antal bussar samtidigt. Men som sagt, det är bara ett rykte...

//R

homer

Det börjar ryktas att fordon är eller ska beställas från två olika tillverkare (enligt trovärdiga källor), ingen av dom Volvo eller Scania och så länge ingen annan har hört ryktet tänker jag inte bekräfta eller säga vad. Det rör sig om elboggibussar från den ena tillverkaren och dieselledbussar från den andra tillverkaren

Citywidemannen i Finland

Dieselledbussar? skulle inte alla nya bussar vara eldrivna?

homer

Nej, 300 elbussar totalt, vilket bara är hälften av alla bussar totalt

Gano

Vad gäller elboggi finns väl bara Solaris, BYD och Yutong att välja mellan än så länge? MAN är väl dock på gång, men det ligger några år fram i tiden.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Citywidemannen i Finland

Citat från: Bussmicke skrivet 13 oktober 2023, 01:54:28 AMSL ville väl inte ha in kineserna av nån anledning.

Då antar jag att det är MAN och Solaris som gäller, eller kanske också Mercedes, när även Volvo och Scania är helt uteslutna från alternativen, antagligen p.g.a. att båda företagen lägger ner sina polska fabriker samtidigt under nästa vår.