Busshistoriska forum > Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år

Ljusterö /Gärdsvik 1970

<< < (6/6)

Ersa:
Världens första, och fortfarande än idag ett av de bästa systemen för strålkastartorkare som funnits. Vertikala torkarblad som inte samlade på sig is, och som torkade rent i princip hela strålkastarens yta.

zjbus:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A5lkastartorkare

Ulf Berlin:
Färja 272 gick i 15 år på Ljusteröleden:
https://www.skargardsbatar.se/farja61272_1968/
(Det är kul att se i tidtabellerna hur,antagligen,de turerna som de Ljusteröbaserade förarna körde)/Ulf

Jo:
Ja och redan 1985 blev den reservfärja 17 år gammal. Intressant att man körde med reklam redan då, trodde det var något man kom på när man bildade affärsenheten Färjerederiet.

Även om bussarna används allt kortare period verkar det motsatta gälla vägfärjorna. Svårt att tänka sig att Venus, Jupiter och Pluto som reservfärjor, de är ju de nyaste färjorna på Östkusten och nu redan 15-20 år gamla.

Blev Färja 272 kvar på Botten utanför Västervik eller bärgades den?

Lars-Håkan_E:
Hon ligger kvar på 94 meters djup

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion