Författare Ämne: Passagerarinformation  (läst 986 gånger)

Utloggad marc224

• Medlem
  • Antal inlägg: 3
Passagerarinformation
« skrivet: 24 november 2021, 22:48:38 PM »
Hej,

Jag heter Marc Moll. Jag har en
Detta är en ovanlig fråga och jag skulle vara tacksam för din hjälp. Jag har blivit ombedd att kontakta dig. Den handlar om busstrafikens historia i Göteborg, Stockholm och andra städer.
Jag är särskilt intresserad av frågan om tillkännagivanden.

Jag är intresserad av busstrafiken på 1970-, 1980- och 1990-talen och har haft ett samtal med en bekant om busshållplatsmeddelanden. Jag kommer också att skriva en klassuppgift om detta ämne (kollektivtrafik).

Min första fråga är: När infördes automatiska stoppmeddelanden och displayer på bussar och tåg?

Var busschauffören tvungen att tala in hållplatserna i mikrofonen innan det fanns automatiska hållplatsmeddelanden och displayer? Meddelade busschaufförerna alltid hållplatser på 1980- och 1990-talet eller bara viktiga hållplatser?
Gjorde busschaufförerna verkligen så här när de var tvungna att meddela hållplatserna själva?
Eller hur skulle passagerarna veta var nästa hållplats låg?
Hur fungerade detta i Stockholm, Göteborg och andra städer?
.
Hur hanterade busschaufförerna i storstäder som Göteborg och Stockholm detta, gjorde de det noggrant, mestadels eller halvhjärtat, osv.

Meddelade de flesta busschaufförer alltid hållplatserna utan att bli tillfrågade?

Du skulle hjälpa mig mycket.

. Jag ser fram emot ditt svar.
                                                                                                                                Med
med vänliga hälsningar

Marc-Marcel Mol

Utloggad Nisse Bökelund

• Medlem
  • Antal inlägg: 395
SV: Passagerarinformation
« Svar #1 skrivet: 25 november 2021, 09:23:25 AM »
Hej.
Då jag på 70,talet körde buss på SL så gjordes alla utrop muntligt.
Det ingick i arbetsuppgifterna. Man ropade ut samtliga hållplatser, och
vid sista hållplatsen lade man till " sluthållplats avstigning för samtliga ".
Sen kunde man lägga till egna utrop. Tex: byte till tunnelbana/pendeltåg.
Var det match på Råsunda fotbollsstadion så kunde man även ropa vi viken hållplats som dom skulle kliva av.
Angående dom två sista frågorna så kan jag bara svara för mig själv.

När dom automatiska utropen infördes överlåter jag till någon annan att svara på.

Utloggad Ola Å

• Medlem
  • Antal inlägg: 104
« Svar #2 skrivet: 25 november 2021, 23:39:07 PM »
Började köra 1989, under linjeutbildningen lärde vi oss att alltid ropa ut hållplatserna, det gjorde jag sedan nästan konstant i 10 år om jag inte körde i rusningstid, det roligaste var att ropa ut hållplatserna på linje 637 som gick hela vägen från Tekniska Högskolan (Stockholm) till Ellan (Singö), över 100 hållplatser.

Utloggad JAB

• Medlem
  • Antal inlägg: 37
« Svar #3 skrivet: 26 november 2021, 08:31:44 AM »
De första automatiska hållplatsutropen på SL-bussar kom väl i produktion i slutet av 1990-talet, systemet levererades av Thoreb, och hette "KomFram" några försök med syntetiskt tal utfördes, men övergavs till förmål för inspelade utrop. Det fanns på SL's blåbusslinjer.

Utloggad Peter Rost

• Medlem
  • Antal inlägg: 3047
« Svar #4 skrivet: 26 november 2021, 08:54:03 AM »
Våren 1996 påbörjades tester med automatiskt hållplatsutrop på SL linje 54.

//Peter

Utloggad marc224

• Medlem
« Svar #5 skrivet: 26 november 2021, 20:03:49 PM »
Hej, tack för den intressanta nyheten.

Så det fungerade bra med busshållplatsmeddelanden på bussarna från busschauffören på 1970, 1980 och 1990.
Fungerade det lika bra under den nämnda perioden?
Eller skulle det bli värre senare?

Som passagerare behöver du inte be busschauffören tala om vad du ska göra. Busschauffören meddelade hållplatserna utan att bli tillfrågad.

Principen var i princip densamma som i dag med de automatiska hållplatsmeddelandena, förutom att busschauffören själv meddelade hållplatserna.

Om någon har något att tillägga, hör jag gärna av mig.

Många hälsningar Marc

Utloggad Fredrik Gelin

• Medlem
  • Antal inlägg: 3501
« Svar #6 skrivet: 27 november 2021, 10:19:38 AM »
Jag körde i samma område som Ola och ropade också ut hållplatser,  men även bytesmöjligheter vid hållplatserna längs vägen vilket jag upplevde var uppskattat.

Detta görs inte med dagens automatiserade utrop, där anges ofta bara generella bytesmöjligheter vid större knutpunkter.

Det var dock inte alla förare som ropade ut hållplatser, så det hände att passagerare bad mig att ropa ut hållplatsen de skulle kliva av vid.
Ibland ledde det till att passagerare då vid enstaka tillfällen nästan klev av vid fel hållplats eftersom jag ropade ut alla hållplatser.

Jag har ett minne av att det förekom digitala skyltar med och utan automatiska utrop i vissa av Råstas bussar runt millennieskiftet.

Buss-PCn kom väl 2005-2006 någonstans och först då blev det automatiska utrop och automatisk skyltning som standard i SL-trafiken.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Utloggad F.Å

• Medlem
  • Antal inlägg: 374
« Svar #7 skrivet: 27 november 2021, 12:57:48 PM »
På Råsta installerades med start sommaren 2001(?) ett system som styrdes från Thoreb c-90 med invändig skylt från Mobitec. Styrde yttre skyltning och invändig hållplatsinformation, både akustisk och visuell. Till en början fanns i vissa vagnar bara utrop men alla försågs vartefter med skyltar.
« Senast ändrad: 27 november 2021, 13:16:49 PM av F.Å »

Utloggad marc224

• Medlem
Statistik
« Svar #8 skrivet: 27 november 2021, 20:39:14 PM »
Hej, jag heter Marc och jag skulle vilja fråga dig om min statistik.

Jag talar om busshållplatsmeddelanden från 1980- och 1990-talen.

Min fråga: Under denna tid, meddelade busschaufförerna alltid hållplatserna utan att bli tillfrågade?
över mikrofonen?

I vilka städer reste du då?

När var det?

Reste du regelbundet med olika busslinjer?

Jag ser fram emot dina meddelanden.

Med vänliga hälsningar Marc

Utloggad Christer K

• Medlem
  • Antal inlägg: 1462
« Svar #9 skrivet: 28 november 2021, 22:24:54 PM »
Kört i Örebro stadstrafik och Göteborgs spårvägar, ropade ut hållplatserna ofta på kvällarna eller om någon bad om detta.
Körde på Swebus Express och där gjorde vi alltid detta. Informerade om byten om det var en sådan tur man körde.
Kör nu på Bus4you och vi informerar, vad vi heter och om någon ska byta buss för vidare färd. Kör ofta på Arlanda så blir bussbyte i Västerås för Stockholm eller Eskilstuna resenärerna.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.