Vardagsbild 1969

Startat av Gunnar D, 23 november 2021, 17:57:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



SL H32 på linje 48, Duetter, konditori Åkern där bussförarna fikade m.m. Detta genom en smutsig vindruta på en Opel Rekord -58 vid Skanstull 15 apr 1969.
Så mycket mer vardag kan det väl knappast bli.

Mvh Gunnar

Hasse L

Kul bild!
Ännu ett halvår skulle Hornsberg köra 48'an innan spårvagnsplanet i Söh blev ombyggt för att ta emot Leylanddubbeldäckarna.

Några turer skulle övergå till en nattlinje och enkeldäckare tursattes i så fall. Kan också ha varit brist på dubbeldäckare denna dag.  /Hasse

zjbus

Tack Gunnar för ditt trevliga fotografi.

Bussmicke

Den dagen låg jag i mammas mage..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gunnar D

Citat från: Hasse L skrivet 23 november 2021, 20:53:28 PM
Kul bild!
Ännu ett halvår skulle Hornsberg köra 48'an innan spårvagnsplanet i Söh blev ombyggt för att ta emot Leylanddubbeldäckarna.

Några turer skulle övergå till en nattlinje och enkeldäckare tursattes i så fall. Kan också ha varit brist på dubbeldäckare denna dag.  /Hasse

Vill minnas jag tyckte det var ovanligt med enkeldäckare på 48:an och därför bara slängde upp kameran och tryckte av.

/Gunnar

Hasse L

Höll på att sprida desinformation här ovan - det visar sig, efter en koll i turlista daterad hösten 1968, att inga övergångar till eller från nattlinjer förekom i denna vintertidtabell. Däremot dyker sådana upp efter att Söderhallen hade tagit över.

Blev samtidigt påmind om att jag körde H31 5630 på 48:an i oktober -69 (precis innan Söh skulle ta över linjen). Tittade på resten av de egna styrningarna (som veckoslutsextra) under 1969, men upptäckte inte vid något annat tillfälle någon H31/H33 på linje 48. Däremot flera enkeldäckare, idel H32.

/Hasse

Gunnar D

Ok, hade egentligen inte så mycket koll på 48:an 1968-69. Hur var det med utsättningen av H35 på 48:an från Hbh?

/Gunnar

Hasse L

Kan inte minnas om man prioriterade 54'an före 48'an - tror inte det. Andelen enkeldäckare ökade på båda linjerna allteftersom trafikdagen led, då det ofta sattes ut sådana vid vagnbyten. 48'an drog 24 vagnar och 54'an 18, vilket kanske inte innebar så stor reservkapacitet med tanke på att de 50 Leylandbussarna inledningsvis måste ha varit rätt så främmande individer att ta hand om i hallen?
(Jag gillade dem och hann med att köra alla femtio exemplaren.)

/Hasse