Minibussar skyltade "Närtrafiken" i Sthlm?

Startat av virtual1, 14 oktober 2021, 11:26:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Har under flera års tid sett färdtjänstbussar köra runt i Stockholmstrakten som i bakrutan har en skylt det står "Närtrafiken" på? - Vad är det för påfund? Den enda Närtrafik vi har i Sthlm är väl 9XX-linjerna, så vad avser man egentligen med den skylten?

igel

Tror att jag har sätt Närtrafiken (9XX) i Vällingby köras med färdtjänstbuss. 

Ulf Berlin

Hmm...
Låter som ett mail till trafikutövaren skulle ge ett bättre svar.../Ulf

Ersa

Vem är trafikutövaren då, och är det singularis? I tråden om upphandlingen och trafikstarten av Närtrafikens senaste kontrakt, blev det väl aldrig ens utrett vem som kör i vilka områden, och om nån operatör är underentreprenör åt nån annan.

virtual1

Nej, detta har skett många år, minns inte, men kan vara Taxi 020:s fordon som det står på. Ska se nästa gång jag stöter på nån om jag kan komma ihåg utövare/regnr

Olle

Det finns även anropsstyrda  onumrerade linjer i närtrafiken som denna i Danderyd som körs med färdtjänstbuss
https://www.danderyd.se/contentassets/f4c9f8e1c38143ce87bf59589734ae78/linje-danderyd.pdf

Per E

Sådan Närtrafik finns / har funnits i Årsta också sedan många år tillbaka som körs av fordon som inte är klassade som buss.

Bussmicke

Linjen i Rinkeby, har den fortfarande inget nummer?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.