Kyrksocknar, härader, landsdelar och andra gamla termer i svensk geografi

Startat av Nico, 24 september 2021, 10:32:00 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Nico

Saxat från artikeln på länken...

"Keolis är Sveriges näst största bussoperatör och har beställt 11 Volvo 7900 LH hybridbussar och 103 Volvo 8900RLE dieselbussar. Leverans kommer att ske under sommaren 2022 och bussarna ska sättas i trafik norr om Stockholm."

Tja, vad "norr om Stockholm" innebär får man väl spekulera i... men Keolis har ju ingen trafik i norra delen av Stockholms län så sannolikt Uppsala då. Konstigt att man i så fall inte bara kan meddela det.

---
Edit: Rubriken på nya tråden ändrad
/Ersa
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Haha, reagerade på det med! Uppsala (+län) får väl knappast anses som en speciellt obekant stad/län i Sverige heller...

Walter

Tycka vad man vill, jag kan hålla med om att det inte r norra Stockholm men man får se det som att informationen inte bara riktar sig till de som kan svensk geografi. Allt söder om huvudstaden är ju oftast södra Sverige på internationella bolagsspråk.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

CitatTycka vad man vill, jag kan hålla med om att det inte r norra Stockholm men man får se det som att informationen inte bara riktar sig till de som kan svensk geografi. Allt söder om huvudstaden är ju oftast södra Sverige på internationella bolagsspråk.

Möjligt, men i stort sett de allra flesta från typ 10 år och uppåt torde känna till Uppsala. Norr om Stocholm blir då en väldigt generell beskrivning. Blir ju i princip allt från Stockholms länsgräns till Sveriges norra riksgräns.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Fast närmar man sig Gävle och Sandviken övergår ju beskrivningen till det pinsamt generaliserande ordet Norrland. Så "norr om Stockholm" är nog generellt hela landskapet Uppland, oberoende av vilket län man menar.
Lokaltidningarna i Västerbotten kallade för övrigt inlånade vikariebussar från Gävle för "bussar från södra Sverige". 8)

Kanske kraven på kunskaper i svensk geografi är så låga numera, att varken skribenter eller dess läsare förväntas känna till fler svenska städer än Stockholm, Göteborg och Malmö?

Walter

Jag tänker mest på utländska mottagare av meddelandet. Jag förutsätter att texten distribueras till flera marknader och språk och texten anpassas inte 
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Man kan ändå kräva av alla slags utlänningar att de redan känner till (eller kan googla upp) vad Uppsala är för ställe.

John P

Citat från: Ersa skrivet 24 september 2021, 14:11:01 PM
Man kan ändå kräva av alla slags utlänningar att de redan känner till (eller kan googla upp) vad Uppsala är för ställe.

Håller med, Uppsala är ju en av Sveriges större städer, skillnad om det hade varit en väldigt liten ort som få känner till!
Bussförare på Nobina Trollhättan.

homer

Här är samma pressmeddelande hos Volvo Bussars internationella sida

https://www.volvobuses.com/en/news/2021/sep/two-bus-orders-received-in-the-nordics.html

CitatKeolis, the second-largest bus operator in Sweden, has ordered a combination of 11 Volvo 7900 LH hybrid buses and 103 Volvo 8900RLE diesel buses. Delivery will take place in summer 2022 for operations north of Stockholm.

Visst kan de verkar märkligt för oss Svenskar att volvo inte kan skriva ut Uppsala men för folk på andra sidan jorden eller kanske rent av för Keolis Huvudkontor i Frankrike tror jag inte dem bryr sig om exakt plats

Nico

Visserligen, men det känns ändå mera som att detta görs för att det är i Sverige... och vi ligger så långt bort så vem bryr sig.

Personligen tycker jag detta är en förolämpning. Både mot Uppsala, men även mot de läsare som alltså förutsätts känna till noll om europeisk geografi.

Hade bussarna gått till Hamburg eller ens den mindre staden Rostock så hade man sannolikt inte skrivit något i stil med "norr om Berlin" i en liknade text.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Dumifiering inifrån Sverige i så fall, där vi numera verkar acceptera bristfälliga mellanstadiekunskaper bland vuxna människor. Om en leverans av Mercedesbussar skulle ske till Kiel, skulle det knappast stå att dessa skulle "sättas i trafik norr om Hamburg" på det tyska pressmeddelandet, oavsett språk. Det skulle stå Kiel, och alla världen över skulle förväntas veta (eller kolla upp) var denna stad ligger.

Bussmicke



Citat från: Ersa skrivet 24 september 2021, 14:06:23 PM
Fast närmar man sig Gävle och Sandviken övergår ju beskrivningen till det pinsamt generaliserande ordet Norrland. Så "norr om Stockholm" är nog generellt hela landskapet Uppland, oberoende av ?

Pinsamt vet jag inte, Norrland börjar faktiskt vid Dalälven, eller södra Norrland om man ska vara petig.


/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Generaliserande ord är oftast pinsamma, då de ofta används som en täckmantel för okunskap i geografi. Ska en leverans till Gävleborgs län ske, så skriver man just detta. Inte nåt generaliserande ord som klumpar ihop 60% av landet i en påhittad enhet, som härstammar från tiden då Finland kallades Österland.
Hade vi haft uppåt fem till ytan lika stora landsdelar hade jag kanske kunnat acceptera såna namn lite mera. Men då landsdelar inte har någon som helst administrativ betydelse, kan vi gott hålla oss till län och landskap.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Jo, efter att jag flyttade söder om Dalälven i vuxna år upptäckte jag att man i södra halvan är smått besatta av tvångsmässigt använda ordet Norrland. Vilket man inte är i norr.
Men vill man använda ord som får en att verka lite obildad och okunnig, är det ju fritt fram.  ;)