Närtrafikens tidtabellslayout

Startat av toddetoddelito, 21 september 2021, 09:54:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

toddetoddelito

Hej alla forumiter!

Jag gick igenom SLs närtrafiktidtabeller, och råkade notera att de inte har någon enhetlig layout.

De flesta verkar vara "röda", med en rand som tydligt deklarerar att det är Närtrafiken, t ex 955.

En del ser nästan likadana ut, men har (om jag får killgissa fritt) fler avgångar och således mindre utrymme för annan information, t ex 968.

En del har en förklaring av vad Närtrafiken är och vilka som kör, t ex 959.

Men ett mindre antal (t ex linjerna på Lidingö, 92X) använder sig av SLs ficktidtabellslayout. Vad beror dessa skillnader på? Varför är inte Närtrafikens tidtabeller enhetliga?

Ulf Berlin

Tidigare delades det ut egna blad för Lidingölinjerna som hade dessa röda inslag,men dom kanske är borttagna?/Ulf

Nico

921/923 hanteras ju av Keolis trafikplanerare och 953, 978/979 samt 981 av Nobinas trafikplanerare medan övriga linjer (i alla fall hitintills) av Travellers trafikplanerare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

toddetoddelito

Okej, det förklarar saken. Spontant känner väl jag att det vore bra att ha en enhetlig tidtabelllayout över alla närtrafiklinjer (gärna SLs i mitt tycke).

Vad som dock inte förklaras är ju Ulfs iakttagelse. Körde Traveller på ön tidigare?

Fredrik Gelin

Ja, fram till starten av nuvarande avtal 2014 var det Bergkvara/Traveller som körde 921 och 923.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ulf Berlin

Tack för tidsaspekten,ty då var det lättare att leta ;)
Här kommer dom Travellerbussarna som kördes på slutet på Lidingö:

Vagn 836 vid Gåshaga i augusti 2013

Vagn 832 vid tomkörning vid Baggeby i juni 2013

En misch-masch vagn i form av Bergkvarabuss 868 tagen i januari 2012 vid Torsvikstorg då dom ännu hade trafiken

Denna vagn gick länge på Ön när endast 921 fanns,men var tydligen inte särskilt bra,men då körde Bergkvarabuss som här 114


Som bonusbild en bild på en vagntyp som var vanlig hos Traveller vid Skogås i oktober 2011 i form av 271-821-1802(Något nummer är väl Bergkvaras egna?)

/Ulf

Fredrik Gelin



Citat från: Ulf Berlin skrivet 21 september 2021, 22:52:54 PM

Som bonusbild en bild på en vagntyp som var vanlig hos Traveller vid Skogås i oktober 2011 i form av 271-821-1802(Något nummer är väl Bergkvaras egna?)

/Ulf

Jo, de där bussarna minns jag.
De var förvånansvärt pigga och rätt trevliga att köra jämfört med andra äldre bussar i samma storlek.
Jag körde dem i Handen och i Upplands Väsby.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk