Scania-Vabis ASJ 1950

Startat av bilomnibussen, 12 september 2021, 21:46:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! Jag råkade få syn på en bild av EDC003 en Scania-Vabis ASJ 1950, gissar att det är en fd SJ-buss. När man tittar i det här översättningsregistret står det förvånande nog AB52666 som gammalt registreringsnummer. Förmodar att bussen varit ur registret tidigare och återkommit. Någon som känner till bussen?
Mvh Jan G

Mats Karlsson

#1
Märkligt.

EDC003 anges hos Transportstyrelsen ha chassinr 91917 och vara registrerad första gången i Sverige 1951-04-24. Gammalt reg.nr verkar vara AB52666 enligt "översättningslistan". Chassitypen anges vara B60 och axelavståndet 525 cm, vilket innebär att rätt chassityp i så fall skall vara B62.

En koll i Scania-Vabis leveranslistor visar att chassinr 91917 är av typ B61 och levererat till Norge 1951-05-26.

En koll i Svensk Busshistoria ger svaret! Chassinumret är felaktigt hos Transportsyreslen. Det skall vara 91717! Samtliga uppgifter om bussen, samt bild på den, finns under denna länk: https://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=4426
Här framgår att bussen har Hägglunds-kaross vilket även stämmer med min SJ-lista.


bilomnibussen

Tackar för det uttömmande svaret! Att det var en Hägglundare begriper jag först när jag fick se att det var en SJ enhetskaross på bussen och i de fallen är inte jag särskilt orienterad i hur man skiljer de olika karossfabrikaten åt, om det ens är möjligt. Jag har aldrig gillat denna kaross speciellt mycket.
Hälsningar!
Jan G