Busstypen från Hägglunds är intressant. Den sk "hålken" till linjenummerskylt kom ju till senare inför beställningen av bussar. Tidigare bussar såsom 1093 och 1094 (som jag åkt en del med) saknade denna. Dessa båda fick en linjenummer skylt monterad inuti. Det fanns ett antal ytterligare bussar med den lite tidigare karossen (ca 1969-70). Det fanns en BF76/110 som byggdes för bolaget i Ö-vik. Sedan beställde SJ busstypen från Hägglunds. Det fanns tre olika inredningstyper. Dels säten som var låga. Inredningen på bilden kallades A-inredning men man monterar
nackstödet på samma rör med skruvar. Beställningen skiljer sig lite åt då Malmö fick några med höga säten. Sista inredningsvariant var till Skövde. De fick 1406-1409 med låga säten men med en rad (2+1) mellan framdörren och mittdörr. Låga säten 1350-1354,1358-1387. Höga säten 1355-1357,1388-1405 och Skövde varianten (avsedd för ståplatser) 1406-1409. Ytterligare SJ beställningen levererades till SL.
Vad gäller 1369 och 1404 så anlände de SJ 1972-01-25.1388 (P337/ABF517) 1971-08-10;1372 1972-02-25,1371 1972-04-20 och 1370 1972-04-18.
Sedan kom Säffle 1348 som GSB114 och hade inte P nummer varför jag inte antecknat leveransdatum på samma ställe. Denna är en av 12 B58-Säffle som SJ tog över ca 1973. 1348 är intressant och den har varit "mycket" svårt skadad två gånger. Denna var egentligen avsedd som helt ny för linje Limmared-Göteborg (Kinna-Skene ca 8.15 för gymnasieelever) Tyvärr blev det så att bussen i fråga fick bytas till Borås otaliga gånger för veckoslutstrafiken. Bussen slutade sina dagar i Landvetter.
Sist nämnde jag 1093-1094. Utöver dessa två fanns tre till 1042,1065 och 1123 med den som Hägglund kallade ny kaross.Nämnt tidigare var ledbussar 1261-1265 (låg) och 1266 med A säten. En av Hägglunds bussarna ,1401, gick Huskvarna-Göteborg i två dubbelturer och gjorde en bra prestation med högt miluttag. Kanske någon vill publicera foton.