Författare Ämne: Miljözonen i Stockholm  (läst 1954 gånger)

Inloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3625
Miljözonen i Stockholm
« skrivet: 18 augusti 2021, 16:38:42 PM »
Den dispensen som skulle sluta gälla 6/6-21, blev den förlängd?

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5581
SV: Miljözonen i Stockholm
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2021, 17:20:27 PM »
Nej. Därefter ska alla fordon vara konverterade eller utbytta. Men det sker ju knappast några direkta kontroller av linjebussar från polis och myndigheters sida.

Inloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3625
SV: Miljözonen i Stockholm
« Svar #2 skrivet: 18 augusti 2021, 17:59:27 PM »
Okej. Det var nån som sade att den blev förlängd. Men då var det fel.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5581
SV: Miljözonen i Stockholm
« Svar #3 skrivet: 18 augusti 2021, 23:57:06 PM »
Såna påståenden tror jag bara om jag får se officiella papper på dem.

Inloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3625
SV: Miljözonen i Stockholm
« Svar #4 skrivet: 19 augusti 2021, 03:41:03 AM »
Så himla viktigt var det inte. Men eftersom jag inte kan se på bussen om den är uppgraderad och satt och funderade på föraransvar, blev jag nyfiken och tänkte fråga här.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5581
SV: Miljözonen i Stockholm
« Svar #5 skrivet: 19 augusti 2021, 10:49:42 AM »
Har föraransvar med utfärdade böter någonsin förekommit i SL-trafiken gällande icke miljözonsgodkänd buss inom miljözonen? Jag har inte hört talas om en enda sådan händelse.

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4669
SV: Miljözonen i Stockholm
« Svar #6 skrivet: 19 augusti 2021, 11:22:29 AM »
Om fordonet är uppgraderat så framgår det på Transportsstyrelsen tjänst "Fråga på annat fordon" under tilläggsinformation

Inloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3625
SV: Miljözonen i Stockholm
« Svar #7 skrivet: 19 augusti 2021, 11:30:55 AM »
Om det står där, får jag definitivt hoppas att det inte är nått föraren ska ha koll på.

Utloggad B10M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 234
SV: Miljözonen i Stockholm
« Svar #8 skrivet: 19 augusti 2021, 14:42:14 PM »
Om fordonet är uppgraderat så framgår det på Transportsstyrelsen tjänst "Fråga på annat fordon" under tilläggsinformation

Man klickar på "Tekniska data" och sen på "Motor och miljö". Kollade några av Arrivas Scanior som gick på turer till Tekniska högskolan och det var EEV på alla. Trodde det skulle vara minst Euro 6 i miljözonen.

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4669
SV: Miljözonen i Stockholm
« Svar #9 skrivet: 19 augusti 2021, 14:52:20 PM »
Under tekniska data hittar du enbart det utförande som fordonet levererats, alla uppdateringar finns under tilläggsinfo

Utloggad B10M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 234
SV: Miljözonen i Stockholm
« Svar #10 skrivet: 19 augusti 2021, 15:02:00 PM »
Fast det står ju inget om Euroklass under tilläggsinfo. Tittar man exempelvis på Arriva 7025 (BOK541) så står det:

Textkod
T20H ANTAL SITTANDE PASSAGERARE 57 ST, STÅENDE PASSAGERARE 59 ST,
RULLSTOLSPLATSER 1 ST
T71F DÖRRARRANGEMANG 1+1+1
T71LM INRÄTTAD FÖR PASSAGERARE MED FUNKTIONSHINDER.
T71LP GODKÄND FÖR YRKESMÄSSIG TRAFIK FÖR PERSONBEFORDRAN ENLIGT
YRKESTRAFIKLAGEN (1998:490).
Övrigt
CHASSINUMRET PLACERAD PÅ GOLVET HÖGER VID 1:A AXEL
TANKRYMD 230 + 230 DM3
3ST KLAFFSITTPLATSER

Inget om någon uppgradering här.

Arriva 7814 (XSK123):

Textkod
T20H ANTAL SITTANDE PASSAGERARE 57 ST, STÅENDE PASSAGERARE 52 ST,
RULLSTOLSPLATSER 1 ST
T31A MOTORN UTBYTT
T71F DÖRRARRANGEMANG 1+2+1
T71LM INRÄTTAD FÖR PASSAGERARE MED FUNKTIONSHINDER.
T71LP GODKÄND FÖR YRKESMÄSSIG TRAFIK FÖR PERSONBEFORDRAN ENLIGT
YRKESTRAFIKLAGEN (1998:490).
Övrigt
IDENTIFIERINGSMÄRKNINGEN PLACERAD PÅ GOLVYTA VID 1:A AXEL HÖGER FRAM
TANKRYMD 2X230+100 DM3
4ST KLAFFSITTPLATSER

"Motorn utbytt" säger ju ingenting. Syftar antagligen på ombyggnaden från etanol till biodiesel.

Utloggad Erling.L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1388
SV: Miljözonen i Stockholm
« Svar #11 skrivet: 19 augusti 2021, 15:10:26 PM »
LÄSTE TYDLIGEN FEL PÅ BUSS SÅ DENNA INFO VA FEL OTAS BORT DÄRAV


« Senast ändrad: 19 augusti 2021, 19:11:01 PM av Erling.L »
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Inloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3625
SV: Miljözonen i Stockholm
« Svar #12 skrivet: 19 augusti 2021, 15:23:12 PM »
Det står på Nobinas dubbeldäckare också.

Inloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3625
SV: Miljözonen i Stockholm
« Svar #13 skrivet: 19 augusti 2021, 15:54:13 PM »
Med andra ord, gällande Arrivas bussar så finns det väl några alternativ.

1. Man har inte uppgraderat enligt krav. Vilket jag har svårt att tro.

2. Man har fått dispens pga den uppskjutna upphandlingen.

3. Man har uppgraderat, men Transportstyrelsen har av nån anledning inte fått informationen/lagt upp det.

Utloggad Anders Lundén

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1110
SV: Miljözonen i Stockholm
« Svar #14 skrivet: 19 augusti 2021, 17:51:31 PM »
Nu är det många spekulerare i tråden....

1. Trafikförvaltningen har fått dispensen för miljözonen i Stockholm förlängd till 220606!

2. Erling´s exempel på buss (ets192) antar jag du menar XTS192 = fd Keolis 4901. Den bussen har alltid varit Euro VI och är inte konverterad.

3. En buss som är konverterad till Euro VI har under Tilläggsinformation följande text:
Textkod
T20H ANTAL SITTANDE PASSAGERARE 57 ST, STÅENDE PASSAGERARE 56 ST,
RULLSTOLSPLATSER 0 ST
T20H ANTAL SITTANDE PASSAGERARE 57 ST, STÅENDE PASSAGERARE 52 ST,
RULLSTOLSPLATSER 1 ST
T31KB KONVERTERAD FÖR REDUCERADE AVGASUTSLÄPP, KAN ANSES MOTSVARA
EURO VI KRAV ENLIGT 595/2009/EG. FÅR FÖRAS I MILJÖZON ENLIGT
4 KAP. 23 PAR. PUNKT 8, TRAFIKFÖRORDNINGEN (1998:1276).

T71F DÖRRARRANGEMANG 1+2+1

Euroklassen under Motor och miljö spelar då ingen roll när bussen är konverterad, där ligger den gamla miljöklassen kvar.

// Anders