Elcykel på buss

Startat av roggek, 04 augusti 2021, 22:37:18 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

roggek

Nico: Det är definitions/tolkningsfrågan juridiskt jag vill åt.

Sörmlandstrafiken (för att ta ett exempel) tillåter ihopfällbara cyklar, men ej elcyklar.
https://sormlandstrafiken.se/globalassets/pdf/allmanna-kop--och-resevillkor_2020_23.pdf

Punkterna 8.6 och 8.9 i Sörmlandstrafikenns resvillkor, talar alltså emot varandra.
Eller så kan du och jag  tolka det som att hopfällbar elcykel ö h t inte får tas med...

Om du fortfarande inte förstår vart jag vill komma, så är intentionen att påvisa att länshuvudmännen inte uppdaterar sina resevillkor i den takt som tekniken utvecklas...

buskörare

Är detta ett verkligt problem? Är det många med ihopfällbar elcykel som nekas menar du?

igel

roggek, du värkar ju ha botaniserat i rätt många bagage reglementen för kollektivtrafik. Hur många av dessa, förutom Sörmlands lokaltrafik, gör skillnad mellan en vanlig cykel och en såkallad el-cykel?
  Eftersom el-cyklar i juridiskt hänseende i de flesta fall är att betrakta som cyklar så bör det väl även gälla i kollektivtrafiken om inte det bokstavligen framgår att något särskilt gäller för dessa i biljettvilkoren.

Walter

Skånetrafiken skiljer som sagt mellan el och icke elcykel.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

roggek

Citat från: buskörare skrivet 05 augusti 2021, 15:05:18 PM
Är detta ett verkligt problem? Är det många med ihopfällbar elcykel som nekas menar du?

Det vet jag inte på rak arm, men jag tror att det förekommer...

Citat från: igel skrivet 05 augusti 2021, 15:47:58 PM
roggek, du värkar ju ha botaniserat i rätt många bagage reglementen för kollektivtrafik. Hur många av dessa, förutom Sörmlands lokaltrafik, gör skillnad mellan en vanlig cykel och en såkallad el-cykel?
  Eftersom el-cyklar i juridiskt hänseende i de flesta fall är att betrakta som cyklar så bör det väl även gälla i kollektivtrafiken om inte det bokstavligen framgår att något särskilt gäller för dessa i biljettvilkoren.

Det är väl här det faller mellan stolarna, när vi pratar om en ihopfällbar el-cykel....
Två fordonsjuridiska begrepp som resevillkoren stipulerar olika...

Som sagt, trafikhuvudmännen har inte hängt med i teknikutvecklingen...

Bältes-Assar

Du roggek, i Sörmlandstrafikens resevillkor som du själv länkar till framgår det ju tydligt under 8.6 att du får ta med en sparkcykel om den är fullständigt hoppfälld, samt "Med sparkcykel avses även elsparkcykel". Så i Sörmland är det grönt, precis som färgen på själva bussarna :-)

roggek

Nu är det ju inte en elsparkcykel jag äger, utan en ihopfällbar elcykel... ::)

Och visst gäller punkt 8.6, men det faller på sista stycket i punkt 8.9 som säger: Elcykel får ej medtas. ???
Så det är inte så grönt som man önskar det borde vara...

Bältes-Assar

Då är det lika tydligt att du inte får ha med den! Men motsägelsefullt är det inte, det är som du själv skriver två olika produkter.

roggek

Jo man ställer två produkter mot varandra och bakar in dem i samma villkorstext.
Trafikhuvudmännen vill egentligen inte alls se den här utvecklingen av cyklar och elsparkcyklar, och då väljer man att göra det så snårigt som möjligt.


Det vore lika illa och säga att "...du inte får ta med dig din resväska för att den är rund i formen och babyblå på lördagar...", på bussen...


Att bakstammen på bussarna inte tål vikten av en elcykel, kan jag (egentligen inte) förstå, men då skall det också framgå i villkorstexten, vilket det gör hos vissa trafikhuvudmän.


Och en ihopfälld cykel är en ihopfälld cykel oavsett om den går på el eller ej, men det tycks vissa trafikhuvudmän inte ha fattat, utan stirrar sig blind på att det är en elcykel.


Det är dags att ändra på det!





Ersa

Klart man måste acceptera att cykelställen bak på bussarna är designade (för minst 10-15 år sedan) för en eller två vanliga lätta cyklar. Jag har själv lämnat in två elcyklar låsta i ett ställ till polisen, där hela stället ramlat loss från en husbils bakstam. Fästena för stället såg ut att vara dimensionerat för vanliga cyklar, då både stället och husbilen var från tiden innan de tyngre elcyklarna kom.
Att man har regelverk för produkter med batterier är egentligen inget märkligt heller, då liknande bestämmer funnits på flyget i många år, gällande bärbara datorer, telefoner mm. Dvs att batteriet måste tas ut och transporteras separat i annan väska, pga risken för brand. Försök lägga en använd batteridriven skateboard med batteriet på plats i en väska som ska åka i bagaget eller som handbagage på ett flygplan, och se vad som händer. Det blir reaktioner.

Reglerna har ju oftast inte tillkommit för att j***as med resenärerna, utan för att tillbud har uppkommit på olika håll. Som tappade cyklar på motorvägar och batteribränder.

Personligen tycker jag att är cykeln liten, smidig och ihopfällld, samt att ägaren kan förvara batteriet i separat väska, borde det inte vara nåt problem. Sen hur huvudmännen tänker, det är ju uppenbarligen olika i alla län.

Fredrik Gelin

Citat från: Nico skrivet 05 augusti 2021, 09:09:50 AM
...med undantag av Blekingetrafikens i mitt tycke underliga definition av en cykelkärra.

Jag gissar att den variant som avses är av sådan typ som bland annat mina grannar använder.
Det är en trehjuling sak med en tyg/vävklädd ram som med relativt enkla handgrepp kan förvandlas från barnvagn till cykelkärra genom att en stång kopplas till ett fäste vid framhjulet.



Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Nico

Sannolikt är det sådana vagnar som avses. Kruxet är ju som sagt dock att om man inte specificerat det noggrannare så gäller det så att säga samtliga varianter/modeller. Då måste föraren avgöra vad som är vad och då blir det alltid missnöje. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

M

Är väl batteribrand man är rädd för.