Författare Ämne: Rädda 16-plussare från skrotdöden..?  (läst 725 gånger)

Utloggad larslengberg

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 45
Rädda 16-plussare från skrotdöden..?
« skrivet: 03 augusti 2021, 21:36:26 PM »
Hej på er!

Jag och sonen inser att en del gamla trotjänare i SL-trafiken kommer att trilla över 16-årstrecket snart... Scania OmniLink (inte minst Keolis 4701!) och Volvo B9S bl.a.. Frågan är om/hur några av dessa räddas till eftervärlden? Har SvOf nån strategi - och möjligheter (pengar, tid, uppställningsplats..) - att göra insatser för busshistorien? Har SvOf tidigare köpt 16-plussare som fått "mogna" och blivit veteranbussar på sikt? Eller är det privatpersoner som köper loss enstaka bussar, och så letar de sig fram till SvOf senare i livet? (Vad kostar förresten en buss som rullat 16 år för SL - snackar man symboliska 1 kr, eller har de faktiskt ett högre värde?)

Blev visst många frågetecken ovan ser jag... :)

Mvh

Lars (och Edvin) Lengberg

PS. Apropå "rädda" - överlevde någon dubbelledbuss från Göteborg? Volvo själva kanske behöll nån..? Vore synd och skam om de blivit konservburkar allihop.. DS.



EDIT: Ändrade öknamnet till det korrekta Volvo B9S, då det nämnda öknamnet är känsligt i vissa sjukdomskretsar och inget som SvOf vill ha (ännu mera) kritik för.
/Admin
« Senast ändrad: 03 augusti 2021, 22:15:20 PM av admin »

Utloggad Kjell Niklasson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 14
SV: Rädda 16-plussare från skrotdöden..?
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2021, 21:48:25 PM »
Angående dubbelledarna, så finns iallafall en kvar, Transdev 4107. Numera ägd av Ringlinjen. Sist jag såg den stod den inne i "hangaren" vid Kvillegaraget i Göteborg.

https://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=44983

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5593
SV: Rädda 16-plussare från skrotdöden..?
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2021, 22:05:45 PM »
Att köpa loss en sliten gammal normallång B9S med 200 000 mil på mätaren är nog inget större problem. Men att som ideell förening hålla den och dess fel, brister och krånglande elektronik vid liv, det blir knappast en billig historia med åren.
Däremot skulle ju en minst en röd B9S verkligen behöva stå stillastående inomhus på t.ex Spårvägsmuseet i framtiden. Vad man än tycker om modellen, var den ju en tidstypisk symbol för hela SL-trafiken runtom i länet i halva 00-talet och hela 10-talet.