Förare vet jag inte om det finns så många av, utöver de som kör på sina fasta scheman. Oftast är det var fjärde helg man arbetar, och nån tvångsutkommendering på ytterligare helger tror jag är svårt att genomföra. Alla arbetar ju redan heltid, och har inget behov av att jobba extra på midsommar, om de har ordinarie ledigt enligt fridagsystemet.
Just vid tillfället som nämns i startinlägget är det mig veterligen 120-minuterstrafik mellan Stockholm och Edsbro på lördagar. Om avgången i fråga försvinner eller blir fullsatt, är det 13:12 nästa Hallstavikskyltade buss kommer. Däremot kan man ta sig till Rimbo var 60:e minut, vilket dock inte underlättar speciellt mycket pga taxibristen, som faktiskt existerar sedan Roslagstaxi och Norrtälje Taxi mer eller mindre är nerlagda sedan något år. Å andra sidan kunde trådstartaren ordna skjuts från Rimbo.
Reseplaneraren ger även förslaget att åka 676 till Norrtälje, 641 till Ununge, och därifrån södergående 639 till Edsbro.
Förstärkningstrafik har väl även traditionellt mestadels förekommit på 676, då den linjen alltid ansetts som viktigare än bortglömda 639, som kanske pga den röda färgen aldrig får samma uppmärksamhet.