Grönt ljus i Kammarrätten för Transdevs trafikstart i Roslagen och Norrort 2022

Startat av buskörare, 22 juni 2021, 17:44:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Så vad kan vi sammanfatta hittills?

120 MAN ledbussar modell 19C, är detta låggolvbussar eller lågentre?
200 Volvo varav 39 dubbeldäckare, alltså 161 8900? både 12 och 15 meter?

det blir totalt 320 bussar, hur många har dessa områden idag?

(har rättat skrev 191, nu rättat till 161...)

buskörare

Norrort har drygt 240 tror jag. 240-250 nånting. Norrtälje hade troligen runt 100 enligt tidigare inlägg. Så ca 340-350 då.
Ganska hög procent nytt, blir det.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

homer

320 nya, några VDL, sen några elbussar till Norrtälje också? då borde vi vara uppe i den totala summan runt 340?

är de 5 elbussar idag? så cirka 15 begagnade VDL?

buskörare

Undrar hur det kommer sig att man nästan inte alls satsat på elbussar i dessa 2 upphandlingar? Gällande Nacka/Värmdö slog man ju på stort, vad jag hört på radio.

Buzzlover

Får jag gissa så skrev man nog kraven för dessa upphandlingar strax innan N/V och SSV där dom sistnämnda som du även skrev har en storsatsning på elbussar.
Men ja, det är intressant att man inte ens lagt in ett krav för en liten andel elbussar med tanke på att Märsta innehöll kravet.
Dom kanske tyckte att dom Elbussar som rullar i Norrtälje (som blir kvar) som också kommer bli lite fler räckte?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Dagens elbussar i Norrtälje ingick inte heller i upphandlingen inför 2011 års trafikstart, utan kom till långt senare. Dagens individer blir inte kvar i Norrtälje, utan Transdev kommer att ta dit egna helt nya. Det finns således inget som hindrar att det kommer elbussar på kortare linjer i t.ex Danderyd eller Vallentuna någon gång mitt under nästa avtalsperiod.